Det där är väl mest troligen vatten som sugs upp kapillärt genom plattan med tanke på hur blött det är i marken.
Det hade du aldrig kunnat dränerat bort och att få ett kapillärbrytande lager under plattan är ju ogörligt.
Så vill du bli slippa se det så kan du ju alltid lägga in nån billig klinker i rummet. För fukten tror jag aldrig du kan få bort.

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Tror också mest på direkt markfukt underifrån. Det går i princip inte att dränera bort på gamla hus.

Ser också att det står lite vatten i botten på rörgraven, trots sandmark. Normalt väldränerande sandmark kan kanske ha nackdelen att ytvatten vid regn tränger ner fortare än vad underliggande lager hinner dränera bort. Då kan det temporärt bli stående vatten som då sugs upp i plattan. Kanske är just denna del av grunden utsatt för extra mkt ytvatten?

Annars är väl fukt i betongplatta en relativt långsam process. Om det var nyligen som dräneringen gjordes om så kanske inte plattan hunnit torka ut ännu?

Med tanke på att det är ett hydroforrum - finns det ngn golvbrunn där?
Gamla rörgravar kan vara bra på att leda vatten...åt alla håll... både innanför och utanför själva rörledningen...

Min syster hade samma problem efter vi dränerat det huset efter alla regler och rekommendationer.

I det hörnet där fukten kom in grävde vi upp igen och grävde ner en stenkista ca 1,5m under huset och satte in en dränkpump som startar om nivån kommer upp till grundens nivå. Den har inte gått många ggr då stenkistan tar hand om det mesta av vattnet och problemet har inte återkommit 3 år senare

• Gilla
MMGY och 4 till
  • Laddar…
Dräneringen slutfördes i början av juni i år. Det var ingen billig firma...

Fukten på golvet har kommit och gått. Den har framträtt absolut mest efter kraftigt regn.

Även om jag skulle lägga klinker skulle väl golvet se/bli lika fuktigt?

• Gilla
Gundeman
  • Laddar…
Vattenpump och hydrofor står i rummet. Som inte används då vi samtidigt kopplat in kommunalt vatten.

Rummet saknar golvbrunn, men finns några små hål i plattan, stora som ett mynt. Vet inte om dom är till för att vatten skall kunna rinna ut, el om dom bara uppkommit.

Eric Öbo
V Villa1949 skrev:
Dräneringen slutfördes i början av juni i år. Det var ingen billig firma...

Fukten på golvet har kommit och gått. Den har framträtt absolut mest efter kraftigt regn.

Även om jag skulle lägga klinker skulle väl golvet se/bli lika fuktigt?
Min begränsade erfarenhet säger att det borde tränga in vatten någonstans längs väggen om det kommer i samband med kraftigt regn. Jag är ju snickare och inte hydrolog men kan det verkligen sugas upp så mycket vatten kapillärt och på bara ett ställe? Visst, det kanske är extra vått under plattan just där men jag tycker ändå att den nya dräneringen borde ta en hel del av regnvattnet när det är såpass nära klacken på plattan/yttermuren.

• Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
Eric Öbo
sir_daniel sir_daniel skrev:
Min syster hade samma problem efter vi dränerat det huset efter alla regler och rekommendationer.

I det hörnet där fukten kom in grävde vi upp igen och grävde ner en stenkista ca 1,5m under huset och satte in en dränkpump som startar om nivån kommer upp till grundens nivå. Den har inte gått många ggr då stenkistan tar hand om det mesta av vattnet och problemet har inte återkommit 3 år senare
Men vilket j-vla jobb ändå. Puh. 1,5 meter UNDER huset och då är det krypgrund/källare. Vilket schakt..

Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Min begränsade erfarenhet säger att det borde tränga in vatten någonstans längs väggen om det kommer i samband med kraftigt regn. Jag är ju snickare och inte hydrolog men kan det verkligen sugas upp så mycket vatten kapillärt och på bara ett ställe? Visst, det kanske är extra vått under plattan just där men jag tycker ändå att den nya dräneringen borde ta en hel del av regnvattnet när det är såpass nära klacken på plattan/yttermuren.
Precis så tänker jag också...

Eric Öbo
V Villa1949 skrev:
Vattenpump och hydrofor står i rummet. Som inte används då vi samtidigt kopplat in kommunalt vatten.

Rummet saknar golvbrunn, men finns några små hål i plattan, stora som ett mynt. Vet inte om dom är till för att vatten skall kunna rinna ut, el om dom bara uppkommit.
Är de mystiska hålen på samma ställe som vattenpölarna? I s f behöver vattnet inte tränga igenom plattan kapillärt utan har ”fri väg in”. Är det då sjöblött undertill kommer det ju gå baklänges så fort marken under huset inte klarar att svälja mer, som vid kraftigt regn.

Dagvattenbrunnen jag hittade var inte slamsugen sedan 1980-talet och nästan bomtät. Så fort vattennivån höjdes upp till inloppsröret från avloppsbrunnen i uppfarten strömmande vattnet tillbaka in i röret och ut genom trasiga/otäta betongskarvar i de gamla rören.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Självklart kan det sugas upp så mycket vatten kapillärt. Det finns ju en anledning till att man har kapillärbrytande lager under plattan vid moderna byggen
Gamla hus har inte detta utan oftast bara sand. Utifrån hur mycket vatten som syntes på bilden från dräneringsjobbet så är det med största sannolikhet just kapillärt vatten som fuktar plattan.
Lägg på klinker så slipper du se det, är ju inget som kan hända bara för att plattan råkar vara lite fuktig

• Gilla
Eric Öbo
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Men vilket j-vla jobb ändå. Puh. 1,5 meter UNDER huset och då är det krypgrund/källare. Vilket schakt..
Japp, tur att svågern är grävmaskinist o kan låna maskin på jobbet...

Men såg ut som efter skyttegravskriget under första världskriget på tomten...

• Gilla
orjanovich och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo
GoC GoC skrev:
Självklart kan det sugas upp så mycket vatten kapillärt. Det finns ju en anledning till att man har kapillärbrytande lager under plattan vid moderna byggen
Gamla hus har inte detta utan oftast bara sand. Utifrån hur mycket vatten som syntes på bilden från dräneringsjobbet så är det med största sannolikhet just kapillärt vatten som fuktar plattan.
Lägg på klinker så slipper du se det, är ju inget som kan hända bara för att plattan råkar vara lite fuktig
Man lär sig nåt nytt varje dag!

Däremot tänker jag fortfarande att dräneringen borde svälja mer och att dagvattnet borde ”spridas ut” när väl massorna kommer på. Jag är som sagt ingen expert på dränering men det är väl viss skillnad på ösregn rätt ned i ett dräneringsdike och ösregn som ska sjunka ned genom matjord, vanligt fylle och makadam? Visst suger en betongplatta vatten och jag är med på att det fuktiga stället ligger nära väggen och kan vara extra utsatt, men det regnar väl inte punktvis just där det fuktar? Kapilläreffekten borde väl i s f göra att det tränger in vatten i ett ”bälte” längs hela ytterväggen?

Redigerat:
Är det källarplan och hur mkt under mark? Bärlager?

Silver78 Silver78 skrev:
Är det källarplan och hur mkt under mark? Bärlager?
Källare ja. Ca 1,70 m under mark. Huset är från 1949

Har precis sått gräs som börjar titta upp så hoppas att när den är iordning att sen kan leda bort ytvattnet bättre om det skulle kunna vara problemet.

Jag upplever inte att jag haft så mycket fukt på golvet innan dräneringen. Passade mest på att dränera då jag var tvungen att byta massa rör i trädgården och ändå gräva upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.