A Aunty skrev:
Haha, du kan inte ändra dig bara för du insåg att du hade fel.

du skrev ordagrant:
"blir elanläggningen olaglig när den monterats av en obehörig men uppfyller alla fackmannamässiga krav?"

du blandar in vad försäkringsbolaget tolkar som en fackmässigt utförd anläggning nu.
du skrev om den blir olaglig eller inte och det blir den fortfarande, måste skilja på dom två.
en fackmässigt utförd anläggning kan fortfarande vara olaglig.
Detta har diskuterats på forumet tidigare och vi har nog alltid kommit fram till att en anläggnings utförande antingen uppfyller regler och installationspraxis för när den utfördes eller så gör den inte det. Egenskapen olaglig hamnar på den som utför elinstallationsjobbet och "smittar" inte ner anläggningen.

Men om ni har bra referenser till domslut eller kan härleda något bra från lagar och regler så är jag idel öra.

Om vi nu återgår till TS fundering så tycker jag att TS nu vet vad hans egen tid för att hjälpa sin polare ska kosta (om det kommer upp i framtiden). Personligen tycker jag att det är lite i överkant men med så få timmar så blir det inte så stor skillnad ändå.

• Gilla
  • Haha
ch75 och 9 till
  • Laddar…
J
Kanske litet sidospår, men det mest underliga tycker jag alltid har varit att det inte finns en enda elektriker som gör det minsta kompisjobb gratis, och ingen förväntar sig heller det. Dock finns det nog ingen som skulle betala för att få hjälp av en polare för att lägga ner exakt lika mycket tid på it-support. Vet inte hur många gånger man hjälpt mer hantverkarpolare hela kvällar och fått typ en korv för besväret. Numera är mitt svar att " njae det där kan jag nog inte längre. Köp en Chromebook eller Google Nest istället..."

• Gilla
  • Älska
Mekaranders och 36 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
så han tog 350 du tycker det är rimligt med 250.
vi pratar alltså om 800kr, och du gör en sak av det?

hade kostat dig mellan 5000 och 6000 om du gjort det lagligt som vi andra och bidragit till välfärden istället för att bara utnyttja den
På vilket sätt har han bara utnyttjat välfärden?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
En kompis hade bilverkstad, han tröttnade på att göra gratisjobb åt polare efter något år som verksam, och började ta betalt. Då gallrades skitpolarna bort rätt snabbt.

• Gilla
Mekaranders och 25 till
  • Laddar…
P
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
En kompis hade bilverkstad, han tröttnade på att göra gratisjobb åt polare efter något år som verksam, och började ta betalt. Då gallrades skitpolarna bort rätt snabbt.
.

Förståeligt!

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
350 kr/h i är inte för dyrt. Halva timkostnaden mot vad man tar vitt är väl vad folk tar idag åtminstone.
Jobbar inte svart själv men det är vad jag hör från kollegorna.

Kompis eller inte, när man har ett hantverksyrke så får man en väldigt massa "kompisar".
Man måste sätta ner foten någon gång annars blir man utnyttjad.
Det finns roligare saker att göra på kvällar och helger än att slava för småpengar

• Gilla
dinos och 12 till
  • Laddar…
Storsockret
Tycker det beror på, absolut att man hjälper varandra med lite saker här och där gratis, men 8h och mer där till som det blir i det här fallet är ju mycket tid att lägga. Men det beror väl på relationen också antar jag.

• Gilla
Mrdyster och 2 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Är det bara envägshjälp så blir det ju tokigt. 'Knepet' är att be om hjälp tillbaka. Har man en egen bilverkstad lär det ju finnas massor med saker man kan behöva hjälp med. Finns väl alltid saker som måste göras som man inte har tid med själv och som inte behöver någon speciell kompetens. De vänner som vägrar gentjänster kan man ju sen sortera ut, lät som din kompis kanske hade lite för stor vänlista.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Känner igen detta. När alla är unga hjälper alla varandra gratis. Men efter ett tag utkristalliseras att vissas hjälp typ aldrig behövs, medan andras behövs ofta. Inom en bekantskapskrets kan ju dock detta ibland balanseras på andra sätt. De som behöver hjälp kanske ofta bjuder in till fest etc. Själv tycker jag att det är tråkigare/jobbigare att göra det jag jobbar med proffesionellt även på fritiden. Då skulle jag ju lika gärna kunna göra jobbet åt en kund och tjäna pengar. Men då är jag också egenföretagare. Jag tycker priset är skäligt för ett jobb som man kanske egentligen inte har lust att göra. Fördelen för dig, som någon skrev, är att du inte står i tacksamhetsskuld till vännen, och kan ta ut lika mycket om han vill ha hjälp inom din profession. Men, om kompisen tidigare nämnt priset 150 så kan jag ju tycka att han borde sagt innan jobbet, att han kommit fram till att han vill ha mer än han tidigare nämnde innan ni satte igång. Att ändra sig utan att säga något är ju inte schysst, även om priset 150 är väl lågt.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 4 till
  • Laddar…
Ni som tycker 350 kr i timmen svart ärm rimligt att ta av en kompis borde räkna lite.
Det motsvarar en månadslön på ca. 56 000 efter skatt. Nog för att hantverkare tjänar bra, men så mycket efter skatt har nog knappast en genomsnittlig hantverkare.
Ockerpris att ta det av en kompis.

• Gilla
  • Arg
Gazz och 19 till
  • Laddar…
M
A Aunty skrev:
du skrev ordagrant: "blir elanläggningen olaglig när den monterats av en obehörig men uppfyller alla fackmannamässiga krav?"
Ta på dig glasögon käre forumsvän, det sitter ett frågetecken efter meningen!

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
L lbgu skrev:
Ni som tycker 350 kr i timmen svart ärm rimligt att ta av en kompis borde räkna lite.
Det motsvarar en månadslön på ca. 56 000 efter skatt. Nog för att hantverkare tjänar bra, men så mycket efter skatt har nog knappast en genomsnittlig hantverkare. Ockerpris att ta det av en kompis.
Det är verkligen en kalkyl jag hade velat se. För i min värld så är det ca 29 400 efter arbetsgivaravgifter och inkomstskatt! Då exkluderat alla andra kostnader en hantverkare har som ska ingå i timpriset (verktyg, försäkringar osv).

• Gilla
  • Haha
Mrdyster och 5 till
  • Laddar…
P
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är verkligen en kalkyl jag hade velat se. För i min värld så är det ca 29 400 efter arbetsgivaravgifter och inkomstskatt! Då exkluderat alla andra kostnader en hantverkare har som ska ingå i timpriset (verktyg, försäkringar osv).
2800 i handen x 5dagar x 4v = 56k

• Gilla
Mrjayser och 10 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Du verkar totalt ha missat att jobbet utförs svart.

• Gilla
Mrjayser och 5 till
  • Laddar…
Rickard.
L lbgu skrev:
Det motsvarar en månadslön på ca. 56 000 efter skatt. Nog för att hantverkare tjänar bra, men så mycket efter skatt har nog knappast en genomsnittlig hantverkare.
Ockerpris att ta det av en kompis.
Fast det är ju jobb gjort på en kväll eller helg så att räkna så är inte direkt rätt. Det alltid osmidigt att inte vara överens innan men svartjobb ska aldrig förväntas och man ska inte skämmas för att ta betalt om man vill det. 350kr/h är väl rätt nära vad en hantverkare skulle ha tjänat efter skatt om den jobbade dom tiderna på sitt vanliga jobbet.

• Gilla
  • Haha
Mrdyster och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.