Byggahus.se
Familj och vänner är självklart att jag skulle hjälpa gratis, med reservation för att jag gör det när jag har möjlighet.

Tycker det är rätt pissigt att ta betalt av polare.

• Gilla
  • Haha
MichaelOberg och 26 till
  • Laddar…
A
A Aunty skrev:
så han tog 350 du tycker det är rimligt med 250.
vi pratar alltså om 800kr, och du gör en sak av det?

hade kostat dig mellan 5000 och 6000 om du gjort det lagligt som vi andra och bidragit till välfärden istället för att bara utnyttja den
Han är inte färdig dock! Så det kommer bli mer timmar

• Gilla
  • Haha
DödsDavid och 1 till
  • Laddar…
A
Cahilli skrev:
Cahilli skrev:
har han egen el-firma för du vet att du inte får göra el-arbeten hemma själv?

• Haha
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
A
A Aunty skrev:
har han egen el-firma för du vet att du inte får göra el-arbeten hemma själv?
Han jobbar som elektriker ja, skulle ALDRIG låta kreti eller pleti göra eljobb.

• Gilla
ekipz
  • Laddar…
A
Cahilli skrev:
Han jobbar som elektriker ja, skulle ALDRIG låta kreti eller pleti göra eljobb.
spelar ingen roll att han jobbar som elektriker han måste vara behörig.
det är ofta bara chefen på firmorna som är det.

en "vanlig" elektriker får absolut inte göra arbeten privat. du som ägare kommer vara ansvarig för installationen om något händer.
Och händer något på grund av ett el fel så hade jag inte velat vara dig och förklara för försäkringsbolag att du hade en obehörig elektriker där och gjorde en installation.

• Haha
  • Gilla
ErlingN och 13 till
  • Laddar…
Det lät lite högt förstås men samtidigt är det klart att han ska ha betalt ifall han jobbar på sin fritid. En sak är ifall ni hade träffats ändå och han byter ett eluttag efter middagen men det låter som att du krävt heldagsarbete på en annars ledig dag (lördag, söndag kanske dessutom?). Fråga innan arbete påbörjas nästa gång.

Sen kan man nog också tycka att det inte finns något "rimligt" pris gällande svart arbetskraft.

• Gilla
Oneip och 5 till
  • Laddar…
A
A Aunty skrev:
spelar ingen roll att han jobbar som elektriker han måste vara behörig.
det är ofta bara chefen på firmorna som är det.

en "vanlig" elektriker får absolut inte göra arbeten privat. du som ägare kommer vara ansvarig för installationen om något händer.
Och händer något på grund av ett el fel så hade jag inte velat vara dig och förklara för försäkringsbolag att du hade en obehörig elektriker där och gjorde en installation.
Vad menar du ens?
Klart han är behörig elektriker, han har jobbat med det i 10 år. Jag vet hur reglerna med försäkringsbolag funkar men det som har gjorts är inget som orsaka en brand eller annat. Det är nya kablar för den tjommen som har gjort gamla dragningarna för x antal decennier sen här kan man ifrågasätta om hen ens hade en utbildning. Haft en pensionerad elektriker här med som också skruvat på sig undrat vem som gjort arbetet.

• Gilla
  • Haha
Caroline543 och 4 till
  • Laddar…
A
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Det lät lite högt förstås men samtidigt är det klart att han ska ha betalt ifall han jobbar på sin fritid. En sak är ifall ni hade träffats ändå och han byter ett eluttag efter middagen men det låter som att du krävt heldagsarbete på en annars ledig dag (lördag, söndag kanske dessutom?). Fråga innan arbete påbörjas nästa gång.

Sen kan man nog också tycka att det inte finns något "rimligt" pris gällande svart arbetskraft.
Absolut! Ja det kommer det att göras.

Jovars! En en tråd för sig antar jag, men var nyfiken vad ”folket” hade var för input och åsikter. Om jag var helt ute och cyklade i mina åsikter, eller bara vinglade lite.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
A
Cahilli skrev:
Vad menar du ens?
Klart han är behörig elektriker, han har jobbat med det i 10 år. Jag vet hur reglerna med försäkringsbolag funkar men det som har gjorts är inget som orsaka en brand eller annat. Det är nya kablar för den tjommen som har gjort gamla dragningarna för x antal decennier sen här kan man ifrågasätta om hen ens hade en utbildning. Haft en pensionerad elektriker här med som också skruvat på sig undrat vem som gjort arbetet.
spelar ingen som helst roll att han arbetat i 10 år eller 40år man blir inte en behörig elektriker ändå.
driver han inte eget eller liknande är han med största sannolikhet inte behörig.

brukar vara chefen som är behörig på el-firman och han ansvar för alla arbeten elektrikerna utför dom bara med den behöriga chefens mandat.

• Gilla
  • Haha
Bernt Ö97 och 16 till
  • Laddar…
M
Kompisar mellan tycker jag inte ska debiteras. Hade varit en sak om han haft eget företag eller om du anlitat företaget där han arbetar, och han sedan gjort kontrollplan osv. och kört med ordinariepris. Annars är det gratishjälp kompisar mellan. Fast detta låter mera som en relationsgrej än pengagrej. Dom flesta drar nog en gräns, kompishjälp=gratis.

• Gilla
  • Haha
nissenhj och 10 till
  • Laddar…
M
A Aunty skrev:
spelar ingen som helst roll att han arbetat i 10 år eller 40år man blir inte en behörig elektriker ändå.
driver han inte eget eller liknande är han med största sannolikhet inte behörig.

brukar vara chefen som är behörig på el-firman och han ansvar för alla arbeten elektrikerna utför dom bara med den behöriga chefens mandat.
Mister PK! Kan du påvisa ett enda prejudikat där en privatperson nekats brandersättning pga. fel på egna elanläggningen så tar vi dig på allvar!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
16386 och 29 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Mister PK! Kan du påvisa ett enda prejudikat där en privatperson nekats brandersättning pga. fel på egna elanläggningen så tar vi dig på allvar!
har jag rätt eller fel?

• Gilla
DuckDuck och 1 till
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Ja 150 tyckte jag var väldigt snällt! 200-250 hade vart mer rimligt. Vi hörs väl av iallafall en gång i veckan, kör paddel ibland, käkar/tar en öl några gånger per år. Det har inte förändrats speciellt mycket sen dess skulle jag säga. Jag är väl för svenne för att ifrågasätta
Samtidigt, hade mina polare tvingat mig att spela padel hade jag tagit rejält betalt som straff...

• Gilla
  • Haha
  • Älska
NWE och 71 till
  • Laddar…
M
A Aunty skrev:
har jag rätt eller fel?
Det är väl upp till dig att uppvisa fakta för dina påståenden!
Jag vet absolut INGEN som pga. kortslutning i den egna elanläggningen fått nekat ersättning från sitt bolag.

• Gilla
  • Haha
bjonndrogg och 6 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Det är väl upp till dig att uppvisa fakta för dina påståenden!
Jag vet absolut INGEN som pga. kortslutning i den egna elanläggningen fått nekat ersättning från sitt bolag.
svara på frågan: är det lagligt eller ej att utföra el-arbeten om man inte är behörig?

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.