146 741 läst ·
454 svar
147k läst
454 svar
Rimlig timpeng av en polare?
"Även försäkringsbolagen kräver behöriga elektrikerM Markarbetaren skrev:
Tänk på att alla elinstallationer kräver behörig elektriker för att dina försäkringar ska gälla. Eftersom du är den som är ansvarig för elanläggningen i den bostad du äger så är det extremt viktigt att du väljer ett auktoriserat elföretag som exempelvis oss. Det handlar alltså inte bara om din säkerhet utan också om ditt skydd om något skulle gå fel. Har du anlitat ett oseriöst elföretag så kan du bli utan ersättning från försäkringsbolaget. Kan ditt försäkringsbolag bevisa att du anlitat elektriker som inte varit behörig och därmed indirekt orsakat skada kan din ersättning antingen minska eller helt utebli. Riskera inte detta."
Svenska eljouren är ju part i sak!A Aunty skrev:"Även försäkringsbolagen kräver behöriga elektriker
Tänk på att alla elinstallationer kräver behörig elektriker för att dina försäkringar ska gälla. Eftersom du är den som är ansvarig för elanläggningen i den bostad du äger så är det extremt viktigt att du väljer ett auktoriserat elföretag som exempelvis oss. Det handlar alltså inte bara om din säkerhet utan också om ditt skydd om något skulle gå fel. Har du anlitat ett oseriöst elföretag så kan du bli utan ersättning från försäkringsbolaget. Kan ditt försäkringsbolag bevisa att du anlitat elektriker som inte varit behörig och därmed indirekt orsakat skada kan din ersättning antingen minska eller helt utebli. Riskera inte detta."
Varför är det viktigt med ett auktoriserat elföretag? (svenskaeljouren.se)
A Aunty skrev:tycker hela TS sätt är förjäkligt.
han polare ställer upp och gör el-arbeten för hon på hans lediga tid och tar ungefär hälften betalt mot att TS gjort det vanligt.
Då har TS mage att klaga på att det är för dyrt.
Dessutom gör han arbetet svart vilket bidrar till ett sämre samhälle för alla oss men det ska vi tydligen bara acceptera.
A Aunty skrev:
Jaja jag är dum i huvudet och gör att hela välfärdssamhället går i kras, inte min alkisgranne som går på bidrag eller en annan 30åring utan jobb och levt på soc hela sitt vuxna liv. Att jag har jobbat vitt sen jag var 13 har inte bidragit med något tydligen.
Syftar du på att ha ABL för att vara behörig?
Japp, det blir den.M Markarbetaren skrev:
Det är ju hela grejen med kravet på behörighet.
och det är du dom ägare som är ansvarig för din anläggning.
hur mycket skatt måste man betala eller hur länge måste man jobba vitt innan man får utnyttja systemet och börja leva på andra?Cahilli skrev:Jaja jag är dum i huvudet och gör att hela välfärdssamhället går i kras, inte min alkisgranne som går på bidrag eller en annan 30åring utan jobb och levt på soc hela sitt vuxna liv. Att jag har jobbat vitt sen jag var 13 har inte bidragit med något tydligen.
Syftar du på att ha ABL för att vara behörig?
Bara undrar?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Förstår din polare! Har flera bekanta hantverkare som berättat hur de i början tyckte det var kul att göra jobb hos kompisar och fick ett flak öl som betalning.
Sen gick tiden. Orken försvann, familjliv började osv. ”Kompisarna” hörde främst av sig när de hade hantverksjobb att göra.
Vanligaste var att helt sluta med svartjobbet förutom än till närmsta familjen. Vissa tog mer betalt och då, precis som här, blev de beskyllda att vara giriga för att de ville ha betalt för sin lediga tid.
Hade jag haft en polare som var duktig och gjorde jobb för 350kr/timman hade jag varit glad och inte gnällt och gnytt..
Sen gick tiden. Orken försvann, familjliv började osv. ”Kompisarna” hörde främst av sig när de hade hantverksjobb att göra.
Vanligaste var att helt sluta med svartjobbet förutom än till närmsta familjen. Vissa tog mer betalt och då, precis som här, blev de beskyllda att vara giriga för att de ville ha betalt för sin lediga tid.
Hade jag haft en polare som var duktig och gjorde jobb för 350kr/timman hade jag varit glad och inte gnällt och gnytt..
Du måste skilja på arbetsutförande och anläggning. Om du fått 2'a på besiktningen för att halvljuset på bilen inte fungerar och lämnar in den på verkstad för reparation. När du lämnar verkstaden med kvitto på reparationen så stannar polisen dig och du får böter för att ljuset inte lyser. Det är DU som förare av fordonet som är skyldig att den fungerar som den ska. Hade din kompis lagat den och den fungerat så är den laglig.A Aunty skrev:
Samma sak gäller för din elanläggning. Det är du som är ansvarig att den är fackmannamässigt funktionell. Skit i att kusinens syrra vänsterjobbar utan kontrollplan, det har ingen betydelse när bedömningen "fackmanna mässigt utfört" ska bedömas. Mitt försäkringsbolags villkor säger att elinstallationer ska vara fackmannamässigt utförda. Det spelar ingen roll om Per 8 år har gjort installationen om den är fackmannamässigt utförd. Att han inte får göra arbetet utan att vara anställd av en firma med auktorisation är en annan sak. DET "brottet" är en annan sak, anläggningen blir inte olaglig pga. det, så länge den är fackmannamässigt utförd.
Motbevisa mig gärna där någon nekats ersättning där en anläggning varit fackmannamässigt utförd och huset brunnit ned.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Precis så funkar det. Så länge firman har ett egenkontrollprogram och har någon person med behörighet knuten till sig kan en frisör med fördel utföra jobbet så länge det blir rätt gjort.A Aunty skrev:
Den här tråden handlar ju dock om något annat.
Haha, du kan inte ändra dig bara för du insåg att du hade fel.M Markarbetaren skrev:Du måste skilja på arbetsutförande och anläggning. Om du fått 2'a på besiktningen för att halvljuset på bilen inte fungerar och lämnar in den på verkstad för reparation. När du lämnar verkstaden med kvitto på reparationen så stannar polisen dig och du får böter för att ljuset inte lyser. Det är DU som förare av fordonet som är skyldig att den fungerar som den ska. Hade din kompis lagat den och den fungerat så är den laglig.
Samma sak gäller för din elanläggning. Det är du som är ansvarig att den är fackmannamässigt funktionell. Skit i att kusinens syrra vänsterjobbar utan kontrollplan, det har ingen betydelse när bedömningen "fackmanna mässigt utfört" ska bedömas. Mitt försäkringsbolags villkor säger att elinstallationer ska vara fackmannamässigt utförda. Det spelar ingen roll om Per 8 år har gjort installationen om den är fackmannamässigt utförd. Att han inte får göra arbetet utan att vara anställd av en firma med auktorisation är en annan sak. DET "brottet" är en annan sak, anläggningen blir inte olaglig pga. det, så länge den är fackmannamässigt utförd.
Motbevisa mig gärna där någon nekats ersättning där en anläggning varit fackmannamässigt utförd och huset brunnit ned.
du skrev ordagrant:
"blir elanläggningen olaglig när den monterats av en obehörig men uppfyller alla fackmannamässiga krav?"
du blandar in vad försäkringsbolaget tolkar som en fackmässigt utförd anläggning nu.
du skrev om den blir olaglig eller inte och det blir den fortfarande, måste skilja på dom två.
en fackmässigt utförd anläggning kan fortfarande vara olaglig.
men det var ju exakt det vi diskuterade att man måste ha behörighet eller ej.JanneJanne123 skrev:
i ditt fall så är det en som har behörighet.
Är inte hantverkare själv men har några kompisar som är. Personligen tänker jag att kompisrabatten är att slippa skatten, speciellt som de jobbar på sin fritid (de hade ju lika gärna kunnat jobba på sitt vanliga egenföretagsjobb), har då egentligen inga speciella "gentjänster" att kunna erbjuda