A
M Markarbetaren skrev:
Det är väl upp till dig att uppvisa fakta för dina påståenden!
Jag vet absolut INGEN som pga. kortslutning i den egna elanläggningen fått nekat ersättning från sitt bolag.
"Även försäkringsbolagen kräver behöriga elektriker
Tänk på att alla elinstallationer kräver behörig elektriker för att dina försäkringar ska gälla. Eftersom du är den som är ansvarig för elanläggningen i den bostad du äger så är det extremt viktigt att du väljer ett auktoriserat elföretag som exempelvis oss. Det handlar alltså inte bara om din säkerhet utan också om ditt skydd om något skulle gå fel. Har du anlitat ett oseriöst elföretag så kan du bli utan ersättning från försäkringsbolaget. Kan ditt försäkringsbolag bevisa att du anlitat elektriker som inte varit behörig och därmed indirekt orsakat skada kan din ersättning antingen minska eller helt utebli. Riskera inte detta."
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
M
A Aunty skrev:
svara på frågan: är det lagligt eller ej att utföra el-arbeten om man inte är behörig?
Det beror på elarbetets art. Vissa arbeten får man utföra, andra inte.
Motfråga, blir elanläggningen olaglig när den monterats av en obehörig men uppfyller alla fackmannamässiga krav?
 
  • Gilla
  • Haha
hellem och 8 till
  • Laddar…
M
A Aunty skrev:
"Även försäkringsbolagen kräver behöriga elektriker
Tänk på att alla elinstallationer kräver behörig elektriker för att dina försäkringar ska gälla. Eftersom du är den som är ansvarig för elanläggningen i den bostad du äger så är det extremt viktigt att du väljer ett auktoriserat elföretag som exempelvis oss. Det handlar alltså inte bara om din säkerhet utan också om ditt skydd om något skulle gå fel. Har du anlitat ett oseriöst elföretag så kan du bli utan ersättning från försäkringsbolaget. Kan ditt försäkringsbolag bevisa att du anlitat elektriker som inte varit behörig och därmed indirekt orsakat skada kan din ersättning antingen minska eller helt utebli. Riskera inte detta."
Svenska eljouren är ju part i sak!
Varför är det viktigt med ett auktoriserat elföretag? (svenskaeljouren.se)
 
  • Gilla
  • Haha
senap och 7 till
  • Laddar…
P
A Aunty skrev:
tycker hela TS sätt är förjäkligt.

han polare ställer upp och gör el-arbeten för hon på hans lediga tid och tar ungefär hälften betalt mot att TS gjort det vanligt.
Då har TS mage att klaga på att det är för dyrt.

Dessutom gör han arbetet svart vilket bidrar till ett sämre samhälle för alla oss men det ska vi tydligen bara acceptera.
A Aunty skrev:
svara på frågan: är det lagligt eller ej att utföra el-arbeten om man inte är behörig?

Jaja jag är dum i huvudet och gör att hela välfärdssamhället går i kras, inte min alkisgranne som går på bidrag eller en annan 30åring utan jobb och levt på soc hela sitt vuxna liv. Att jag har jobbat vitt sen jag var 13 har inte bidragit med något tydligen.

Syftar du på att ha ABL för att vara behörig?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Workingclasshero och 15 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Det beror på elarbetets art. Vissa arbeten får man utföra, andra inte.
Motfråga, blir elanläggningen olaglig när den monterats av en obehörig men uppfyller alla fackmannamässiga krav?
Japp, det blir den.
Det är ju hela grejen med kravet på behörighet.

och det är du dom ägare som är ansvarig för din anläggning.
 
  • Gilla
Gazz och 1 till
  • Laddar…
A
Cahilli skrev:
Jaja jag är dum i huvudet och gör att hela välfärdssamhället går i kras, inte min alkisgranne som går på bidrag eller en annan 30åring utan jobb och levt på soc hela sitt vuxna liv. Att jag har jobbat vitt sen jag var 13 har inte bidragit med något tydligen.

Syftar du på att ha ABL för att vara behörig?
hur mycket skatt måste man betala eller hur länge måste man jobba vitt innan man får utnyttja systemet och börja leva på andra?

Bara undrar?
 
  • Gilla
vespaman och 7 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Förstår din polare! Har flera bekanta hantverkare som berättat hur de i början tyckte det var kul att göra jobb hos kompisar och fick ett flak öl som betalning.

Sen gick tiden. Orken försvann, familjliv började osv. ”Kompisarna” hörde främst av sig när de hade hantverksjobb att göra.

Vanligaste var att helt sluta med svartjobbet förutom än till närmsta familjen. Vissa tog mer betalt och då, precis som här, blev de beskyllda att vara giriga för att de ville ha betalt för sin lediga tid.

Hade jag haft en polare som var duktig och gjorde jobb för 350kr/timman hade jag varit glad och inte gnällt och gnytt..
 
  • Gilla
  • Älska
dinos och 86 till
  • Laddar…
M
A Aunty skrev:
Japp, det blir den.
Det är ju hela grejen med kravet på behörighet.
Då har du fel!
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 6 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Då har du fel!
klart det är så.

Så du menar att anläggningen blir laglig bara man utför arbetet korrekt.

så man kan i princip vara frisör och jobba som elektriker enligt dig bara man kan jobbet och gör det korrekt?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…

Bästa svaret

P
Okaj, glöm att jag frågade, jag är övertalad.
Det var rimligt och ska inte klaga :)
 
  • Gilla
gaia och 15 till
  • Laddar…
M
A Aunty skrev:
klart det är så.

Så du menar att anläggningen blir laglig bara man utför arbetet korrekt.

så man kan i princip vara frisör och jobba som elektriker enligt dig bara man kan jobbet och gör det korrekt?
Du måste skilja på arbetsutförande och anläggning. Om du fått 2'a på besiktningen för att halvljuset på bilen inte fungerar och lämnar in den på verkstad för reparation. När du lämnar verkstaden med kvitto på reparationen så stannar polisen dig och du får böter för att ljuset inte lyser. Det är DU som förare av fordonet som är skyldig att den fungerar som den ska. Hade din kompis lagat den och den fungerat så är den laglig.

Samma sak gäller för din elanläggning. Det är du som är ansvarig att den är fackmannamässigt funktionell. Skit i att kusinens syrra vänsterjobbar utan kontrollplan, det har ingen betydelse när bedömningen "fackmanna mässigt utfört" ska bedömas. Mitt försäkringsbolags villkor säger att elinstallationer ska vara fackmannamässigt utförda. Det spelar ingen roll om Per 8 år har gjort installationen om den är fackmannamässigt utförd. Att han inte får göra arbetet utan att vara anställd av en firma med auktorisation är en annan sak. DET "brottet" är en annan sak, anläggningen blir inte olaglig pga. det, så länge den är fackmannamässigt utförd.

Motbevisa mig gärna där någon nekats ersättning där en anläggning varit fackmannamässigt utförd och huset brunnit ned.
 
  • Gilla
  • Haha
16386 och 31 till
  • Laddar…
JanneJanne123
A Aunty skrev:
Så du menar att anläggningen blir laglig bara man utför arbetet korrekt.

så man kan i princip vara frisör och jobba som elektriker enligt dig bara man kan jobbet och gör det korrekt?
Precis så funkar det. Så länge firman har ett egenkontrollprogram och har någon person med behörighet knuten till sig kan en frisör med fördel utföra jobbet så länge det blir rätt gjort.

Den här tråden handlar ju dock om något annat.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Du måste skilja på arbetsutförande och anläggning. Om du fått 2'a på besiktningen för att halvljuset på bilen inte fungerar och lämnar in den på verkstad för reparation. När du lämnar verkstaden med kvitto på reparationen så stannar polisen dig och du får böter för att ljuset inte lyser. Det är DU som förare av fordonet som är skyldig att den fungerar som den ska. Hade din kompis lagat den och den fungerat så är den laglig.

Samma sak gäller för din elanläggning. Det är du som är ansvarig att den är fackmannamässigt funktionell. Skit i att kusinens syrra vänsterjobbar utan kontrollplan, det har ingen betydelse när bedömningen "fackmanna mässigt utfört" ska bedömas. Mitt försäkringsbolags villkor säger att elinstallationer ska vara fackmannamässigt utförda. Det spelar ingen roll om Per 8 år har gjort installationen om den är fackmannamässigt utförd. Att han inte får göra arbetet utan att vara anställd av en firma med auktorisation är en annan sak. DET "brottet" är en annan sak, anläggningen blir inte olaglig pga. det, så länge den är fackmannamässigt utförd.

Motbevisa mig gärna där någon nekats ersättning där en anläggning varit fackmannamässigt utförd och huset brunnit ned.
Haha, du kan inte ändra dig bara för du insåg att du hade fel.

du skrev ordagrant:
"blir elanläggningen olaglig när den monterats av en obehörig men uppfyller alla fackmannamässiga krav?"

du blandar in vad försäkringsbolaget tolkar som en fackmässigt utförd anläggning nu.
du skrev om den blir olaglig eller inte och det blir den fortfarande, måste skilja på dom två.
en fackmässigt utförd anläggning kan fortfarande vara olaglig.
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 2 till
  • Laddar…
A
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Precis så funkar det. Så länge firman har ett egenkontrollprogram och har någon person med behörighet knuten till sig kan en frisör med fördel utföra jobbet så länge det blir rätt gjort.

Den här tråden handlar ju dock om något annat.
men det var ju exakt det vi diskuterade att man måste ha behörighet eller ej.
i ditt fall så är det en som har behörighet.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Är inte hantverkare själv men har några kompisar som är. Personligen tänker jag att kompisrabatten är att slippa skatten, speciellt som de jobbar på sin fritid (de hade ju lika gärna kunnat jobba på sitt vanliga egenföretagsjobb), har då egentligen inga speciella "gentjänster" att kunna erbjuda
 
  • Gilla
Caroline543 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.