5 675 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Räkning från elektriker - rimlig?
Sida 1 av 2
Hej,
Första inlägget. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Har haft målarfirma som lagt klinker och golvvärme i en hall 5,5 m2. Målarfirman som la klinker har samarbete med en elfirma som gjort de nödvändiga installationer för golvvärmen. Nu har jag fått räkningen från elfirman och tycker att den verkar vara hög. Då det saknades jordfelsbrytare i huset har denna installerats i samband med golvvärmen.
På fakturan står det:
- " installation jordfelsbrytare hela huset + omdragning till under centralcentral entreplan 6mm2 " (vad de menar med detta är jag osäker på) - pris 2100 kr utan moms. Jag har fått för mig att detta pris kan vara rimlig/t för en installation av jordfelsbrytare (arbete + material) eller vad kostar det att installera jordfelsbrytare?
- vidare står det på fakturan 9 timmar, 375 kr (per timme).
+9-*- samt diverse material
Eftersom jag fått för mig att ett rimligt pris på installation av jordfelsbrytare skulle vara 2100 kr (inkl arbete) så blir de 9 timmarna väldigt höga. Jag tycker de väldigt många i sig även om de innehåller installationen av jordfelsbrytaren. Observera att jag antar att det andra som la själva klinker/flyttspaklade osv.
Vad säger ni, är fakturan rimlig?
Första inlägget. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig.
Har haft målarfirma som lagt klinker och golvvärme i en hall 5,5 m2. Målarfirman som la klinker har samarbete med en elfirma som gjort de nödvändiga installationer för golvvärmen. Nu har jag fått räkningen från elfirman och tycker att den verkar vara hög. Då det saknades jordfelsbrytare i huset har denna installerats i samband med golvvärmen.
På fakturan står det:
- " installation jordfelsbrytare hela huset + omdragning till under centralcentral entreplan 6mm2 " (vad de menar med detta är jag osäker på) - pris 2100 kr utan moms. Jag har fått för mig att detta pris kan vara rimlig/t för en installation av jordfelsbrytare (arbete + material) eller vad kostar det att installera jordfelsbrytare?
- vidare står det på fakturan 9 timmar, 375 kr (per timme).
+9-*- samt diverse material
Eftersom jag fått för mig att ett rimligt pris på installation av jordfelsbrytare skulle vara 2100 kr (inkl arbete) så blir de 9 timmarna väldigt höga. Jag tycker de väldigt många i sig även om de innehåller installationen av jordfelsbrytaren. Observera att jag antar att det andra som la själva klinker/flyttspaklade osv.
Vad säger ni, är fakturan rimlig?
När du har en ojordat elcentralerna matas den ofta med en så kallad PEN-ledare. Det vill säga en kompbinerad ledare för både jord (PE) och nolla (N). När man installerar jordfelsbrytare måste dessa delas upp efter jordfelsbrytare till två separata ledare. Det de skrivit betyder att de bytt kabeln mellan din huvudcentral och undercentral eftersom undercentralen sitter efter jordfelsbrytare och du behövde ha 5 ledare istället för 4.puffdiddy skrev:
tillägg: Det dyker säker upp en riktig elektriker här snart som kan förtydliga huruvida det är troligt att de faktiskt bytt en komplett femledare 6mm2 eller om de bara dragit i en separat jordledare i ett befintligt rör. De enda undercentraler jag varit kontakt med i villor har nämligen haft 2.5mm2 så jag vet inte hur vanligt det är att man faktiskt har lösa 6mm2 i rör.
Redigerat:
Förstår inte riktigt vad som menas. Har de satt upp "installation av JFB" som en post och sedan nio timmar som en annan post? Vad innefattas i de nio timmarna? Är det med någonting av golvvärmen i detta?
Hur som helst, de måste kunna prestera en faktura så du ser vad den innefattar.
Hur som helst, de måste kunna prestera en faktura så du ser vad den innefattar.
Jag gav klartecken till JFB. Ingen prisuppgift innan. Jag tolkar fakturan som att JFB kostade 2100 kr (bara material) samt 9 timmar för allt arbete med JFB samt elinstallationen till golvvärme. Är det rimligt med 9 timmar på detta? Är det rimligt med 2100 kr i material för JFB?
Vad jag förstår är de 9 timmarna för installation av golvvärme, dvs dragning av ny gruppledning, inköp och mätning av golv, utläggning, mätning, installation termostat samt skriva och skicka protokoll. Däremot lät 375 billigt, är det verkligen med moms?
Ingick felslkning vid installtion av JFB?
Ingick felslkning vid installtion av JFB?
Litet förtydligade. Fakturan är fördelade enligt följande (utan moms):
Små material, 551 kr (jag har slagit ihop en massa små poster)
Golvv 5,5 m2 med touchpanel, 2 909 kr
Installation JFB, 2 100 kr
Arbete 9 timmar 375 * 9 = 3 375 kr
Totalt 8 935 kr
Små material, 551 kr (jag har slagit ihop en massa små poster)
Golvv 5,5 m2 med touchpanel, 2 909 kr
Installation JFB, 2 100 kr
Arbete 9 timmar 375 * 9 = 3 375 kr
Totalt 8 935 kr
Ja, detta är ett vanligt missförstånd, allt fungerade innan JFB sen lägger ändå elektriker på för felsökning, detta bordehan varit tydligare med.
Del kan jord och nolla legat ihop, dels är JFB mycket känsligare så även mycket små fel måste göras vid för att slippa "tjuvutlösningar".
Del kan jord och nolla legat ihop, dels är JFB mycket känsligare så även mycket små fel måste göras vid för att slippa "tjuvutlösningar".
Bytte nyligen elcentral från en gammal 50-tals porslinslösning till en ny modern. Det tog en elektriker
8h, då bytte han central, felsökte, installerade 3st jordfelsbrytare, drog 3-fas till en bastu och
sanerade bort en del gammal el i källaren. till en kostnad av 5300:- med material.(efter rot)
Tiden kanske inte är orimlig för dig iom att det är läggning av golvvärme med. Men 2100 i material
för EN jordfelsbrytare är i högsta laget. Tror att det var vad hela min central med 3st jordfelsbrytare
och 24 eller om det var 30 grupper kostade..?!..
/
M
8h, då bytte han central, felsökte, installerade 3st jordfelsbrytare, drog 3-fas till en bastu och
sanerade bort en del gammal el i källaren. till en kostnad av 5300:- med material.(efter rot)
Tiden kanske inte är orimlig för dig iom att det är läggning av golvvärme med. Men 2100 i material
för EN jordfelsbrytare är i högsta laget. Tror att det var vad hela min central med 3st jordfelsbrytare
och 24 eller om det var 30 grupper kostade..?!..
/
M
Fast det kan ju vara i sin ordning också. Du måste först och främst se till att få en tillräckligt bra specifikation att det går att bedöma vad som verkligen gjorts.
Det kan ju ha varit något krångel.
Sen kan dom möjligen utfört mer arbete än överenskommet.
Man _kan_ ju skydda endast värmegolvet med en personskyddsautomat, då krävs det ingen omdragning av matning till centraler eller felsökning av jordfel i anläggningen.
Det kan ju ha varit något krångel.
Sen kan dom möjligen utfört mer arbete än överenskommet.
Man _kan_ ju skydda endast värmegolvet med en personskyddsautomat, då krävs det ingen omdragning av matning till centraler eller felsökning av jordfel i anläggningen.
Hur långt är det mellan central (där JFBn sattes) och undercentralen?puffdiddy skrev:
posten på 2100:- är ju för både JFBn och kabeln 5G6.
en 5G6-kabel kostar ca 50kr/m i nätbutiker hos elektriker antagligen betydligt mer.