Jag har fått en offert på lite rördragning som jag är fundersam på. Jag har inte någon erfarenhet av rörmokeri, men har förstått såpass att material + tid är dyrt.
Jag behöver följande:
* 8m kv+vv dragning utanpåliggande, två hörn på sträckan
* ett avstick på vägen
* avslutande avstick med påkoppling av blandare och allt som hör till det
* 6m avloppsrör, en brunn och ett avlopp för WC
* 2m rör för att koppla på en radiator, böj på rören i ett hörn
Materialet kan jag räkna på själv, men vilken tid är rimlig att detta tar? (Eller ge mig en peng på tiden, antar att hantverkare ligger strax över femhundringen per timme?)
Inför momenten är allt förberett. Dvs för avloppsdragning kommer rörmokaren till uppgrävt och fixat golv. För vattendragning är väggar och allt i ordning. Slutligen en kort session med att koppla på blandare och annat och se så att allt är tätt.
I min värld är det:
* <8h avlopp
* 8h kv+vv
* <8h koppla radiator, blandare etc
och då är det lätt en arbetsdag tillgodo mot offerten som landar någonstans runt 4-5 arbetsdagar.
Går det att säga något om det i övrigt? Eller tar det sådan fruktansvärd tid att böja lite rör och borra upp hållare i en betongvägg? Rörmokarna jag haft att göra med tidigare har inte varit snabba, så det kanske är pilligt, vad vet jag? Sen är jag medveten om att det inte är ett jobb som går att göra i ett svep, utan man måsta synka sig med övriga hantverkare, men jag tycker väl inte att tidsspillan blir så stor utan att det borde gå att göra på tre heldagar, max fyra.