Rejäl skrev:
Ja att göra iordning trädgård med murar och stenläggningar är mycket dyrare än att renovera invändigt i ett hus, och här finns det mycket utländska så kallade billiga firmor som fuskar med underedsjobben så får du en offer på under ca 500tkr så skulle jag vart misstänksam för det du har beskrivit..
Absoult. Men 1,3 miljoner...det var ju ett aprilskämt

• Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
U
Jo men som jag skrev i mitt första svar så var väl typ halva kostnaden på offerten rimlig om man har ganska normala förutsättningar.
Här i Stockholmsområdet skulle du inte komma under 500’ för allt det, av en seriös firma. Samtidigt tror jag inte över 700’ heller.

• Gilla
Newgirl84
  • Laddar…
RoTe
Och som vanligt är det absolut billigaste att ta tjänstledigt och hyra in typ en grävmaskin som kan lyfta osv och göra allt själv, även om du är läkare. Vi har ett trasigt skattesystem i Sverige.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Och som vanligt är det absolut billigaste att ta tjänstledigt och hyra in typ en grävmaskin som kan lyfta osv och göra allt själv, även om du är läkare. Vi har ett trasigt skattesystem i Sverige.
Ja, tyvärr är det så som RoTe skriver. Men 1,3 miljoner låter oskäligt

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Hejsan!

Våra slipers håller på att ge upp. Har påbörjat att dra in offerter och den första som trillade in var på 1,3 miljoner kr! 😳😳😳Finns det något man kan göra för att få ner priset? Eller är detta rimligt?

Det är 31kvm som ska stenläggas, 9 kvm spill - är det rimligt? Muren som är mot gatan ca 0,6 till 1,1 m hög och den runt garage 0,3m. De har mycket ”extra spill” inkluderat.

Över 12,000kr/kvm före moms?

Skall jag betrakta denna som ”bullshit” eller? Skall såklart ta in fler. De andra som varit på besök har sagt 2-3 veckors arbete. Detta företag säger 3 månader.
Det var ju det sjukaste…

I somras betalade jag 350 kr per timme plus moms för en 9 tons grävare. Maskinisten kostade 490 per timme. Detta är en seriös firma i Göteborg. De grävde bort en stödmur, la dränering och plan botten i grus för en störmur på 2 dagar. Massorna behöll jag till annat. Att ställa L-Stöd på detta hade sedan gått fort, men jag byggde i betong då den inte var rak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.