Hej,
Skall göra om badrum och har fått offert på arbete och material exklusive plattor/interiör. Badrummet är 3,2 kvm, inga fönster. Totalt plattsättning 25kvm. Alla avlopp skall ligga där de är idag, inget skall flyttas. Gömda rör. WC på golv. Plattor 30x30 på golv, 60x60 på väggar.
Jag tycker att priset är i högsta laget. Ställer mig mycket tveksam till de rödmarkerade raderna. Jag lagt till 2 sista kolumn med antal timmar vid 750kr/timme(endast schablon timpris, rimligt?) , samt kommentar.
Vad tycker ni? Tack på förhand.
(EDIT: tabellen blev inte bra vid post, så fick bli en bild istället)
Skall göra om badrum och har fått offert på arbete och material exklusive plattor/interiör. Badrummet är 3,2 kvm, inga fönster. Totalt plattsättning 25kvm. Alla avlopp skall ligga där de är idag, inget skall flyttas. Gömda rör. WC på golv. Plattor 30x30 på golv, 60x60 på väggar.
Jag tycker att priset är i högsta laget. Ställer mig mycket tveksam till de rödmarkerade raderna. Jag lagt till 2 sista kolumn med antal timmar vid 750kr/timme(endast schablon timpris, rimligt?) , samt kommentar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 619 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 619 inlägg
Det är den totalsumma som det brukar hamna på för badrum upp till 6-7 kvm.
Jag ser inget om förstärkning av golv.
Behöver inte avloppsrör bytas också?
Hur gamla är de, risk för att de börjar läcka innan det är dags för nästa badrumsrenovering?
Jag ser inget om förstärkning av golv.
Behöver inte avloppsrör bytas också?
Hur gamla är de, risk för att de börjar läcka innan det är dags för nästa badrumsrenovering?
Det är bra om vi får veta var i landet arbetet görs och om det är egen fastighet eller bostadsrätt. När badrummet rivs upp så är det klokt att kontrollera avlopp med mera och åtgärda vid behov, om det är bostadsrätt i samverkan med föreningen. Angående kostnad så är min erfarenhet bostadsrätt Stockholms innerstad, där skulle denna offert nog betecknas som en låg kostnad.
2 arbetsveckor för att lägga klinker på golv och plattor på väggen verkar mycket. Men tydligen ska det vara svårare att få stora plattor som du vill ha snyggt jämfört med mindre storlekar .
Är detta i en större stad? Företaget i fråga kanske har en fylld orderbok och helst vill slippa fler jobb utan att säga det tydligt.
Är detta i en större stad? Företaget i fråga kanske har en fylld orderbok och helst vill slippa fler jobb utan att säga det tydligt.
Tack för era svar. Det är i Göteborgsområdet, villa. Huset/badrummet är cirka 30 år. Haft två firmor här än så länge och ingen av dem har velat byta avlopprören, endast brunn. Ställde inga följdfrågor om det dock, kanske skall göra det.
Skulle säga att det tyvärr är därikring man landar vad det verkar som
Kompis letar hantverkare i sthlm för 7 kvm och har inte fått en offert under 400k
Ver inte om de är så fullbokade att de inte vill ge vettiga offerter
Kompis letar hantverkare i sthlm för 7 kvm och har inte fått en offert under 400k
Ver inte om de är så fullbokade att de inte vill ge vettiga offerter
Ca 70 000 kr / m2! Om det stoppar.
Då hade jag nog anlitat polare och bjudit dem på både mat o pilsner.
Så funkar det oftast ute på byggda.
OT
- Minns att en firma ville ha dryga 300 000 för att lägga Planja Regent ovanpå gamla Shingeltaket, med bl a strö- och bärläkt.
En polare både hjälpte och visade mig steg, för steg allt eftersom, ca 30
timmar totalt.
Gick på ca 100 000 totalt.
Fin timpenning för mig.
- Jo, jag köpte även en begagnad Haki-ställning billig, just för takarbetet. Sålde sen undan halva. Resten ska jag använda närmast åren när jag målar om kåken. Att hyra in någon målare har jag inte råd med.
BT
Då hade jag nog anlitat polare och bjudit dem på både mat o pilsner.
Så funkar det oftast ute på byggda.
OT
- Minns att en firma ville ha dryga 300 000 för att lägga Planja Regent ovanpå gamla Shingeltaket, med bl a strö- och bärläkt.
En polare både hjälpte och visade mig steg, för steg allt eftersom, ca 30
timmar totalt.
Gick på ca 100 000 totalt.
Fin timpenning för mig.
- Jo, jag köpte även en begagnad Haki-ställning billig, just för takarbetet. Sålde sen undan halva. Resten ska jag använda närmast åren när jag målar om kåken. Att hyra in någon målare har jag inte råd med.
BT
Hej, vi renoverade tidigare i våras vårt badrum själva, ca 3 kvm. Listade alla kostnader och arbetstid det tog för oss (ha i åtanke att vi aldrig tidigare renoverat badrum): https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-badrum-steg-for-steg-feedback.527327/post-6710941Oskarander skrev:
Hej,
[bild]
Exempelvis:
Materialkostnad tätskikt låg på ca 6500 kr, effektiva arbetstiden är inte många timmar. Däremot delar man ju upp och limmar golvet ena dagen, och dagen därpå gör man väggar.
Samma med målningen. Målar ett skikt, väntar en dag, målar ytterliggare ett lager osv.
Tänker att de kanske lägger på lite extra eftersom det blir en del overhead, om man inte har andra uppdrag parallelt som man åker till?
Gjorde ungefär samma typ av renovering som du i höstas, på Hisingen. 6 kvm med 30*60 plattor väggar och tak, golvvärme ingick. Tror det landade på 115000 dock med det högre ROT-avdraget som gällde förra året.
Men rev det gamla badrummet själv, målade tak själv. Bytte inte dörr eller foder. Inga infällda spotlights (förutom i en inbyggd hylla i duschen). Jag stod för materialet (plattor, fix, fog, silikon och inredning).
Så större yta men färre åtgärder.
Men rev det gamla badrummet själv, målade tak själv. Bytte inte dörr eller foder. Inga infällda spotlights (förutom i en inbyggd hylla i duschen). Jag stod för materialet (plattor, fix, fog, silikon och inredning).
Så större yta men färre åtgärder.
Man kan ju bara konstatera att det är en jädra tur att man är lite händig så att man kan göra sånt själv.
Jag renoverade vår två badrum hemma, 6m2 och 8m2 och då gjorde jag om det största av dom från det gamla köket så det innebar bila upp golven och flytta väggar så nytt vatten och avlopp överallt.
Och det mindre har även en liten bastu på 2m2
Nu försökte jag hitta materialet så billigt jag kunde så kollade utförsäljningar, blocket och liknande.
Så iom att det bara är material kostnad så blev det galet mycket billigare än 70kkr/m2 jag la 125kkr för det stora och 118kkr för det lilla för allt.
Jag renoverade vår två badrum hemma, 6m2 och 8m2 och då gjorde jag om det största av dom från det gamla köket så det innebar bila upp golven och flytta väggar så nytt vatten och avlopp överallt.
Och det mindre har även en liten bastu på 2m2
Nu försökte jag hitta materialet så billigt jag kunde så kollade utförsäljningar, blocket och liknande.
Så iom att det bara är material kostnad så blev det galet mycket billigare än 70kkr/m2 jag la 125kkr för det stora och 118kkr för det lilla för allt.