Hejsan!

Våra slipers håller på att ge upp. Har påbörjat att dra in offerter och den första som trillade in var på 1,3 miljoner kr! 😳😳😳Finns det något man kan göra för att få ner priset? Eller är detta rimligt?

Det är 31kvm som ska stenläggas, 9 kvm spill - är det rimligt? Muren som är mot gatan ca 0,6 till 1,1 m hög och den runt garage 0,3m. De har mycket ”extra spill” inkluderat.

Över 12,000kr/kvm före moms?

Skall jag betrakta denna som ”bullshit” eller? Skall såklart ta in fler. De andra som varit på besök har sagt 2-3 veckors arbete. Detta företag säger 3 månader.

• Offerthandling för byggprojekt med detaljer om rivning, stenläggning, murbyggen och kostnader, totalt 1 307 500 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
Newgirl84 och 3 till
  • Laddar…
U
vad är det för typ av plattor? Är det betong eller natursten? Trappstegen är ju granit så räknar exemplet på de.

Granit plattor 30x60 går på nästa 800-1000kr/kvm till slutkund i bara material. Ang. spill så kan det va att grossisten inte vill leverera brutna emballage/pall och att man tvingas beställa för mycket. Räkna på arbete på ca 600kr/h och att en kvadrat tar ca 1h till 1.5h (detta är inkluderat schakt, underarbete, sättsand osv). 31kvm blir då typ 50-60’ så just den delen på offerten är ju väldigt kryddad, även om man skulle lägga in en Stockholmsfaktor på x1.5 så är det kryddat att ta 162’. Det är gjort på under en vecka.

Detta är utan rivning och bortforsling av det gamla och bara plattsättningen. Sen tillkommer ju murar eller kantsten runt.

Det ju aldrig lätt att ge feedback på en offert utan att se på plats. Kan ju va mycket lera i marken så man behöver schakta extra osv. som gör att det blir dyrare. Men nog skulle jag säga att halva total-kostnaden är mer rimlig. Murar är jobbigare och mer tidskrävande än plattsättningen och det är över 60m mur.

Redigerat:
U Utsliten och utdömd skrev:
vad är det för typ av plattor? Är det betong eller natursten? Trappstegen är ju granit så räknar exemplet på de.

Granit plattor 30x60 går på nästa 800-1000kr/kvm till slutkund i bara material. Ang. spill så kan det va att grossisten inte vill leverera brutna emballage/pall och att man tvingas beställa för mycket. Räkna på arbete på ca 600kr/h och att en kvadrat tar ca 1h till 1.5h (detta är inkluderat schakt, underarbete, sättsand osv). 31kvm blir då typ 50-60’ så just den delen på offerten är ju väldigt kryddad, även om man skulle lägga in en Stockholmsfaktor på x1.5 så är det kryddat att ta 162’. Det är gjort på under en vecka.

Detta är utan rivning och bortforsling av det gamla och bara plattsättningen. Sen tillkommer ju murar eller kantsten runt.

Det ju aldrig lätt att ge feedback på en offert utan att se på plats. Kan ju va mycket lera i marken så man behöver schakta extra osv. som gör att det blir dyrare. Men nog skulle jag säga att halva total-kostnaden är mer rimlig. Murar är jobbigare och mer tidskrävande än plattsättningen och det är över 60m mur.
Ca 20 m av muren är väldigt låg, ca 0,3m som högst. Det borde då hyfsat snabbt. Det är inte mycket lera. Vår tomt är uppbyggd av stenkross, delvis berg.

Plattorna skulle kosta oss 400kr/kvm (de som specats, då vårt pris utan rabatt). Vet inte vad de betalar…

Redigerat:
Murens material de räknat på kostar 600kr/kvm. Så 60m x 1m = 60kvm (överkant ) 36,000kr för material. Plus 31 kvm sten = 12400kr, plus sand o duk..kan allt material kosta 50,000kr?
Vi gör det med stort påslag, säg 100,000kr

Så de har räknat på 1,200,000kr för arbete. Enligt tre andra är det 3 veckors arbete. Så jag tar i även för det o räknar 4 veckor. 7500kr/timme !!!

En rimlig offert efter att jag räknat tänker jag borde vara runt
- material 80,000kr
- trappor 70,000kr
- etablering och maskiner 10,000kr
- arbete 2,5 gubbar 3 veckor 750kr/ Tim - 225,000kr
- bortforsling v material? - 22,000kr

Totalt: 350,000 kr? Max 450,000kr?

Redigerat:
Nu har vi fått in fler offerter. De andra ligger i snitt på 350,000 - 400,000kr för allt utöver sten. Företag ovan var nog inte seriösa.

.Är jag helt ute o cyklar om jag räknar på 1000kr/kvm mursten och 500kr/kvm marksten?

60,000kr för mur
20,000kr för framsida

Sen trappor? De är nog dyra i sten. Två små (granitblock) och en större? 100,000kr?

Någon som har tips?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Farstatjej90
Om man tittar på L-stöden så verkar materialet kunna köpas för runt 60 000 kr så de vill ha 270 000 kr för att sätta upp det. Att ta bort det gamla är en separat post.

Med en timlön på 600kr/h är det 450 h. Alltså 11 veckors arbete. För att sätta upp 26 meter L-stöd.
Jag hade gissat att det går till så att en lastbil kommer med L-stöden och sen tar en kranbil ned och placerar dom? För mig låter det som en dags arbete för tre-fyra personer....

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
U
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om man tittar på L-stöden så verkar materialet kunna köpas för runt 60 000 kr så de vill ha 270 000 kr för att sätta upp det. Att ta bort det gamla är en separat post.

Med en timlön på 600kr/h är det 450 h. Alltså 11 veckors arbete. För att sätta upp 26 meter L-stöd.
Jag hade gissat att det går till så att en lastbil kommer med L-stöden och sen tar en kranbil ned och placerar dom? För mig låter det som en dags arbete för tre-fyra personer....
Fast nu är det ju inte bara sätta L-stöd rakt på marken. Ska ju till en vågrät schaktbädd under och dränering bakom. 26m L-stöd borde gå på under en vecka från start till slut, men knappast en dag.

Globetrot Globetrot skrev:
Nu har vi fått in fler offerter. De andra ligger i snitt på 350,000 - 400,000kr för allt utöver sten. Företag ovan var nog inte seriösa.

.Är jag helt ute o cyklar om jag räknar på 1000kr/kvm mursten och 500kr/kvm marksten?

60,000kr för mur
20,000kr för framsida

Sen trappor? De är nog dyra i sten. Två små (granitblock) och en större? 100,000kr?

Någon som har tips?
1000kr/kvm och 500kr/kvm i material?
Då är det högt räknat om det är betong och lågt räknat om det är natursten.
Ett trappsteg i granit kan ju kosta allt från 500-3000kr beroende på storlek. Men normal size (1m breda) är runt 2000kr/st

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
Ni får inte glömma en grävmaskin som kostar..

U Utsliten och utdömd skrev:
1000kr/kvm och 500kr/kvm i material?
Då är det högt räknat om det är betong och lågt räknat om det är natursten.
Ett trappsteg i granit kan ju kosta allt från 500-3000kr beroende på storlek. Men normal size (1m breda) är runt 2000kr/st
Ja, det är min uppskattning. Har kikat på Benders murblock, ca 750kr/kvm på Bauhaus. Typ lagen gråsten. Samt så kikade jag på olika flermix plattor, tex Benders Orlando, verkar kosta ca 470kr/kvm. Jag förstår att det kan variera. Men om de tar 600kr/tim och kommer ha tre gubbar på plats, tror jag inte betong blir billigare? Mer arbete?

Var hittar du granit trappen du refererar till? Det är nog något sådant vi vill ha ja…

Rejäl skrev:
Ni får inte glömma en grävmaskin som kostar..
Vad kostar det att hyra en sådan 2-3 veckor?

Jag frågade företaget ovan som ligger mer än 800,000kr över de andra vad de räknat på för arbetskostnader och det var desamma, även i princip samma antal timmar. Materialet är dessamma (utöver att de offererat L stöd de andra mur med geonät)i offerterna (men såklart påslag skiljer), men 800,000kr!! Kan delar av det bero på om företaget äger egna grävmaskiner eller hyr? Är det snordyrt? En annan sak de hade med när jag frågade var personalens resekostnader 😂😂😂…flyg pendlar de måntro? Det var första gången jag hörde det och det låg alltså som en post utöver transport i projektet

Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
U
Ja, det är min uppskattning. Har kikat på Benders murblock, ca 750kr/kvm på Bauhaus. Typ lagen gråsten. Samt så kikade jag på olika flermix plattor, tex Benders Orlando, verkar kosta ca 470kr/kvm. Jag förstår att det kan variera. Men om de tar 600kr/tim och kommer ha tre gubbar på plats, tror jag inte betong blir billigare? Mer arbete?

Var hittar du granit trappen du refererar till? Det är nog något sådant vi vill ha
Mur vet jag inte, räknar aldrig kvm utan räknar löpmeter enkelrad. Entreprenören ger troligen runt 300kr/kvm för betongplattorna.
Betong går fortare att lägga. Natursten, även om de är sågade skiljer i tjocklek och storlek.
Underarbetet är det som tar tid, två man lägger lätt 100kvm på en dag om man redan gjort allt underarbete och kantsten.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
P
Vad kostar det att hyra en sådan 2-3 veckor?

Jag frågade företaget ovan som ligger mer än 800,000kr över de andra vad de räknat på för arbetskostnader och det var desamma, även i princip samma antal timmar. Materialet är dessamma (utöver att de offererat L stöd de andra mur med geonät)i offerterna (men såklart påslag skiljer), men 800,000kr!! Kan delar av det bero på om företaget äger egna grävmaskiner eller hyr? Är det snordyrt? En annan sak de hade med när jag frågade var personalens resekostnader 😂😂😂…flyg pendlar de måntro? Det var första gången jag hörde det och det låg alltså som en post utöver transport i projektet
Vet inte vad det kostar att hyra men 2-3veckor med en maskin skulle jag uppskatta beroende på hur förutsättningarna är säg att firmorna tar va 1200-1500kr/tim för en grävmaskin och gubbe..

Rejäl skrev:
Vet inte vad det kostar att hyra men 2-3veckor med en maskin skulle jag uppskatta beroende på hur förutsättningarna är säg att firmorna tar va 1200-1500kr/tim för en grävmaskin och gubbe..
😳😳😳Really? Så 7dagarx3veckorx24timx1500kr/tim = ca 800,000kr faktiskt!!!! Är det så kanske, de som lämnade rimligare offerter kanske inte hyr utan har köpt?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
Ja att göra iordning trädgård med murar och stenläggningar är mycket dyrare än att renovera invändigt i ett hus, och här finns det mycket utländska så kallade billiga firmor som fuskar med underedsjobben så får du en offer på under ca 500tkr så skulle jag vart misstänksam för det du har beskrivit..

• Gilla
Carli56 och 1 till
  • Laddar…
U
😳😳😳Really? Så 7dagarx3veckorx24timx1500kr/tim = ca 800,000kr faktiskt!!!! Är det så kanske, de som lämnade rimligare offerter kanske inte hyr utan har köpt?
Haha, nej företaget betalar dygnshyra på maskinerna. Men sen fakturerar man maskinerna på arbetade timmar. Maskinisten runt 600kr/h och typ samma pris för maskinen om man bor i/nära en större stad. Alltså nån stans kring 1000-1500kr/h för maskin+förare är rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.