72 956 läst ·
170 svar
73k läst
170 svar
Rimlig milersättning för byggfirma?
Jag har svårt att se vad det har med saken att göra. Hur ett företag tar betalt av sina kunder och avlönar sina anställda är två vitt skilda saker.Glufsglufs skrev:
Du betalar väl inte tjänstepensionstillägg på dina fakturor? Inte heller semestertillägg. Det finns dessutom gott om branscher där man inte betalar separat för utkörningstid, trots att den som kör har lön under tiden.
Ibland kan man inget annat än småle och bara försöka lista ut om det är ironi, naivitet eller baar rent oförstående i vissa inlägg.Nyfniken skrev:Jag har svårt att se vad det har med saken att göra. Hur ett företag tar betalt av sina kunder och avlönar sina anställda är två vitt skilda saker.
Du betalar väl inte tjänstepensionstillägg på dina fakturor? Inte heller semestertillägg. Det finns dessutom gott om branscher där man inte betalar separat för utkörningstid, trots att den som kör har lön under tiden.
Jo, det är precis allt som det har med att göra. Ett företag utan kollektivavtal eller annan typ av kontakt med facket kan helt enkelt skita i att betala sina anställda för vissa kostnader, det finns t o m inte med i anställningskontrakt eller i ren skrivt avskrivet därifrån.
En firma som går på löpande tar då även ut dessa extrapengar löpande då det inte är en vanlig kostnad med så långa resor tex, men om det är en offert lagd inkl rese/traktamente så är det ju där i totalpriset.
Att jämför med utkörning som sker i närområde och då om företaget tar extra eller inte med att köra S-holm - Gävle dagligen t o r är ju inte relevant, det är två helt olika åtaganden.
Jag kan köra samma sträcka och bara räkna tid för det utan problem men ska jag skicka tre anställda som också är fackligt bundna eller liknande så kan jag inte köra på samma timavgift mot kund för det för de anställda ska helt enkelt ha mer pengar. Enkelt, all tid kostar pengar och är det tid i arbete utanför ordinarie arbetstid (där då denna typ av resor räknas) så är det bara som arbetsgivare att hosta upp. Skyll inte detta på företagen utan på facken och arbetsgivarorganisationerna. Sen om vissa företag överdriver kostnaderna i sin fakturering kan jag inte göra något åt men inse bara att det är dyrare att skicka tre arbetare i bil 30 mil om dagen än att låta dom åka 3 mil.
Krångla inte till det. Jag säger bara att man kan inte påstå att det är självklart att använda en viss faktureringsmodell beroende på hur de anställda får betalt.
"men inse bara att det är dyrare att skicka tre arbetare i bil 30 mil om dagen än att låta dom åka 3 mil." - Vem har sagt något annat?!
"men inse bara att det är dyrare att skicka tre arbetare i bil 30 mil om dagen än att låta dom åka 3 mil." - Vem har sagt något annat?!
Nej, nej, nej. Facket bryr sig om hur den anställde får betalt, inte hur kunden skall faktureras.Glufsglufs skrev:
Byggnads kunde ej svara på om 125kr/milen var skäligt då dom bara bryr sig om sina anställda..
Konsumentvägledare i gävle svarade så här :
"I de fall näringsidkaren har gett konsumenten en prisuppgift så är parterna bundna av denna. Har däremot inget specificerat pris på resekostnaderna avtalats så har NI rätt att ta ut det pris han brukar debitera. Priset måst dock vara skäligt, och det är Ni som har bevisbördan för att priset är skäligt, I de fall då parterna har avtalat ett pris, har istället konsumenten bevisbördan för prisets oskälighet. "
Jag måste alltså ta fram och bevisa vad som är en skälig milkostnad... hur jag ska göra detta vet jag inte i dagsläget..
Konsumentvägledare i gävle svarade så här :
"I de fall näringsidkaren har gett konsumenten en prisuppgift så är parterna bundna av denna. Har däremot inget specificerat pris på resekostnaderna avtalats så har NI rätt att ta ut det pris han brukar debitera. Priset måst dock vara skäligt, och det är Ni som har bevisbördan för att priset är skäligt, I de fall då parterna har avtalat ett pris, har istället konsumenten bevisbördan för prisets oskälighet. "
Jag måste alltså ta fram och bevisa vad som är en skälig milkostnad... hur jag ska göra detta vet jag inte i dagsläget..
Det verkar vara en åsikt som envist biter sig fast. Undrar om den är baserad på konkret erfarenhet?silverscreen skrev:
Nog för att många har åsikter om fackets göranden, både att de gör för mycket och för lite. Men jag har aldrig någonsin hört talas om en fackförening som går in och detaljstyr hur fakturorna ska se ut. Men det kanske Byggnads gör?
Snälla gå inte off topic här nu.. facket har inget med denan tråd att göra,,
Jag måste på något vis bevisa i tinget vad som är en skälig milkostnad.. jag har en dag tex betalat 5100kr i ersättning för att hämta en målare som ej hade körkort!!
Jag måste på något vis bevisa i tinget vad som är en skälig milkostnad.. jag har en dag tex betalat 5100kr i ersättning för att hämta en målare som ej hade körkort!!
Låter tokigt att du skall betala dubbel ersättning för detta... Eller fick du frågan om du själv kunde hämta målaren men avböjde?ejwbegysv skrev:
Skälig milkostnad.... Måste väl finnas någon tabell på hur mycket en bil kostar per mil
Själv skulle jag vilja påtå att allt över 50 kr milen är riktigt oskäligt, har hantverkaren en väldigt dyr bil är det ju hans val och inget du skall lida för, för om hanterkaren kommer i en skoda eller en Ferarri spelar ju ingen roll för byggets skull...
Sen krånglar det ju till det med timersättning för killarna under restiden, eftersom om det är lång resa
Om jag tolkar den ursprungliga frågan rätt så har TS anlitat ett företag för att göra ett jobb, och det dem han har problem med ersättningen till. Det är väl inte så att TS personligen har anställt ett antal snickare?silverscreen skrev:
Citera in ditt snömos du. Självklart finns det praxis för löneprinciper för ej kollektivanslutna företag. Det har ingenting att göra med hur ett företag väljer att ta betalt av sina kunder.silverscreen skrev:
Jag tror vi kan lägga ner den här diskussionen eftersom du verkar vara ensam om din uppfattning.