72 956 läst ·
170 svar
73k läst
170 svar
Rimlig milersättning för byggfirma?
Sida 1 av 12
Det är svårt att säga beroende på om det bara är soppa och slitage eller om tid ska räknas in samt antal personer tiden isf räknas på. Du kan höra med byggnads om det där (facket) dom har info. Är det en ensam liten skutt så får du ju räkna med en si sådär minst 20 kr per mil + tid och då typ 2 timmar (borde inte ta så mycket längre tid på E4:an iaf) så mellan tumemn och pekfingret minst 55 kr per mil på en person, sen tillkommer det ju minst drygt 30 kr per mil och person.
Detta är uppskattning alltså men om det är en firma ansluten till fack och arbetsgivarorganisation så finns det siffror uppstyrda. De kan vara högre och de kan vara lägre, inviduellt för olika firmor om det handlar om mindre.
Detta är uppskattning alltså men om det är en firma ansluten till fack och arbetsgivarorganisation så finns det siffror uppstyrda. De kan vara högre och de kan vara lägre, inviduellt för olika firmor om det handlar om mindre.
100 kr / mil??
Fakturerar dom lika mycket på både dit och hemresan??
I så fall låter det svinaktigt dyrt!!
På företaget jag jobbar på betalar vi 55 - 65 kr per mil (faktureras ToR, altså skall dom köra godset till en ort 10 mil bort så fakturerar dom 20 mil.) + moms för en budbilstransport, pris beroende lite på storlek på bil, allt från vanlig personbil till lite större flakbil som tar 8 EURpall eller max 12 - 1500kg.
Fakturerar dom lika mycket på både dit och hemresan??
I så fall låter det svinaktigt dyrt!!
På företaget jag jobbar på betalar vi 55 - 65 kr per mil (faktureras ToR, altså skall dom köra godset till en ort 10 mil bort så fakturerar dom 20 mil.) + moms för en budbilstransport, pris beroende lite på storlek på bil, allt från vanlig personbil till lite större flakbil som tar 8 EURpall eller max 12 - 1500kg.
Det är minibuss av typ caddy storlek... jag har betalat 51000kr för 19 resor + timmersättning när gubbarna satt i bilen (Upplandsväsby-Gävle-Upplansväsby).. Det är motorväg och resan tar ca 1 timme och 30 minuter enkel resa..
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Sjukt dyrt
Vad har du för uppgörelse från början ? Pendla 15 mil enkel resa för att jobba per dag verkar orimligt tycker jag Min gräns går vid ca 7 mil sen bor jag över o jobbar på.
Eller är det återigen så att ingen har kollat upp innan vad som gäller
Mvh Tille
Eller är det återigen så att ingen har kollat upp innan vad som gäller
Mvh Tille
En gammal bekant till mig som äger firman, mitt i jobbet blev vi oense och nu sitter jag här med en muntlig deal med honom som inte är värd ett skit.. Jag kommer gå via kronofogden/domstol och försöka hävda att bilresor för 51000kr är orimligt på en total faktura av 134 000kr...
Som jag skrev...kolla med byggnads eller någon organisation som byggare ansluter sig till vad som kan vara vettigt enligt deras synpunkt, inte för att firman måste hålla sig till det men du får ett hum om vad som gäller om du ska gå vidare.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
ejwbegysv skrev:
Ska gubbarna, resa på betald arbetstid...???
Då blir det ju sjukt dyrt...
Hag har ofta 10mil till jobben och får inte lön för restiden, bara resersättning, åker halv 6 hemmifrån, är på jobbet kl 7 när timdebbiteringen börjar...
Vad hade ni avtalat innan dispyten?
Muntliga avtal brukar gynna kunden...
Jag tycker det låter som någon som blivit rejält arg på TS, och saftat till så mycket det går på fakturan. Tror inte lösningen är att hämta in priser på hur det brukar gå till utan prata med din f.d. kompis och reda ut vad som gick snett. 100kr milen känns mer som en personlig markering än ett marknadspris.