72 419 läst ·
170 svar
72k läst
170 svar
Rimlig milersättning för byggfirma?
Tackar för förklaringen. blev lite fundersam.. och visst, jag erkänner - det hade pågått kräftskiva här hemma fram tills inlägget postade :blushing:cust3000 skrev:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Jag är stollen, och har du några frågor om snurriga inlägg så ställ dom.cust3000 skrev:
Angående Fredriks inlägg så är svaret att min syn är lika men attityden kommer att mildras.
Ja, det var illa av mig att skriva så, det ber jag om ursäkt för.Thomas Lundquist skrev:
Jag baserade uttalandet på tidigare trådar, vilket är fel då jag inte känner dig som person.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Till Gävle är det väl ca 18 mil, samt att restiden är ca 1,5 timmar per person.E ejwbegysv skrev:
Så för en resa i ena riktningen borde det kanske vara rimligt med 65 kr per mil för bilen och ca 385 kr per "gubbe" per timme + moms på allt. Det borde bli runt 3420 kr per enkel resa plus moms.
Det är då 1170 kr + moms för bilen och 1747,50 kr per "gubbe" + moms.
Detta gånger 38 (2*19) enkla resor blir ca 44 460 kr + moms enbart för bilen, och 66 405 kr per "gubbe" kr + moms. Om de var 3 "gubbar" per resa så blir det 199 215 kr + moms. Så en totalkostnad på 243 675 + moms dvs 304 593,75 kr inklusive moms.
Så om du betalat drygt 50 000 så är det "snorbilligt".
Det är fantastisk vad man kan lära sig av lite enkel grundskolematematik.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Nej, TS kommer förlora helt i rätten. beloppen är fullt rimliga. Däremot kan man tycka att det är mindre smart att anlita en firma i Gävle när jobbet ska utföras i Upplands Väsby.T tille1 skrev:
Bygg-Jobbarna måste ju få betalt för tjänsteresan och Byggföretaget en rimlig ersättning för bilen. Skillnaden mellan 65 kr per mil + moms => 81,25 kr per mil och 100 kr per mil är försumbar i sammanhanget.
Beloppen verkar fullt rimliga utifrån de fakta som presenterats. Finns inget att fajtas om, verkar enklast om kunden betalar dessa belopp utan att knorra.
Man kan tycka att det är okunnigt av kunden att tjafsa om dessa rimliga belopp. verkar mer okunnigt och slarvigt att inte kolla upp och räkna på totalkostnaden i förväg.
9 år senare är förhoppningsvis tvisten löst...connywesth skrev:
Nej, TS kommer förlora helt i rätten. beloppen är fullt rimliga. Däremot kan man tycka att det är mindre smart att anlita en firma i Gävle när jobbet ska utföras i Upplands Väsby.
Bygg-Jobbarna måste ju få betalt för tjänsteresan och Byggföretaget en rimlig ersättning för bilen. Skillnaden mellan 65 kr per mil + moms => 81,25 kr per mil och 100 kr per mil är försumbar i sammanhanget.
Beloppen verkar fullt rimliga utifrån de fakta som presenterats. Finns inget att fajtas om, verkar enklast om kunden betalar dessa belopp utan att knorra.
Man kan tycka att det är okunnigt av kunden att tjafsa om dessa rimliga belopp. verkar mer okunnigt och slarvigt att inte kolla upp och räkna på totalkostnaden i förväg.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
connywesth skrev:
Nej, TS kommer förlora helt i rätten. beloppen är fullt rimliga. Däremot kan man tycka att det är mindre smart att anlita en firma i Gävle när jobbet ska utföras i Upplands Väsby.
Ah, Conny, återupplivaren av döda trådar, försvararen av besvärliga byggare.
Har du läst hela tråden?
Har du noterat att det var en vän som skulle bygga?
Har du noterat att TS skulle få en "bra deal" på framkörningen?
Har du missat att byggarna INTE fick betalt av sin arbetsgivare för resorna?
Tycker du att byggaren skulle avrått från arbetet, eller åtminstone informerat om att framkörningen skulle bli så enorm? (Kolla gärna vad KTjL säger i frågan).
Har du sett att TS bad byggaren att informera om de kom över 100tusen totalt (kosta den beräknades till 80tkr plus körersättning), vilket uppenbarligen inte gjordes.
Det är fantastiskt vad långt man kan komma med lite läsförståelse...
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
13th Marine skrev:
Fråga #1a: Ah, Conny, återupplivaren av döda trådar,
Svar #1a: Ja, det var gammal tråd, den borde inte ha visats i mitt "nyhetsflöde" men det får du diskutera med forumets administratörer.
Jag ägnar inte en massa tid på att kolla vilket datum ett inlägg eller tråd skapades, dyker det upp i mitt nyhetsflöde så förutsätter jag att inlägget/ämnet är aktuellt i något avseende.
13th Marine skrev:
Fråga #1b: försvararen av besvärliga byggare.
Svar #1b: Nej, jag försvararar inte "besvärliga byggare", jag ser tiill de enskilda sakfrågorna och kommenterar dem var för sig. Först ska man bena ut vilka frågeställningar som diskuteras i inlägget. Sen betar man av dem en och en var för sig. Det är det sätt jag arbetar med mina kommentarer.
13th Marine skrev:
13th Marine skrev:
Fråga #3: Har du noterat att det var en vän som skulle bygga?
Svar #3: Ja, jag har noterat att det var TS "kompis" som har byggföretaget som skulle utföra byggjobbet och att denne pendlade från Gävle till Upplands Väsby varje dag under 19 dagar. Men vad har det med sakfrågan att göra? Oavsett om det finns personliga vänskapsband så gäller det här en "professionell" affär och då ska den hanteras "professionellt oavsett vänskapsbanden.
Jag har själv blivit rejält "blåst" av "vänner" bland annat därav är jag benhård på att affärer ska skötas "professionell" i alla lägen, även mellan "vänner", ingen ska "blåsa" någon någonsin, oavsett om det är "affärer", eller "kompishjälp". Det är min åsikt och det står jag fast vid.
13th Marine skrev:
Fråga #4: Har du noterat att TS skulle få en "bra deal" på framkörningen?
Svar #4: Att betala 51000 kr är en "riktigt bra deal" med tanke på vad kunden fick för pengarna när det gäller "framkörningen". Som var värt mer än 300 000 kr enligt den beräkning jag redovisade. Måhända åkte det inte 3 byggjobbare varje resa, men det var inte redovisat exakt hur många som reste varje gång så jag har inte underlag för det till min beräkning. Men jag redovisade i detalj hur jag räknat, så var och en som har mer detaljerad information om det kan justera kalkylen så den blir mer korrekt. Om man bryter ner det hela till detaljer som jag gjorde i mitt inlägg så kan man lättare se om saker och ting är rimliga eller inte. Inga garantier dock.
13th Marine skrev:
Fråga #5: Har du missat att byggarna INTE fick betalt av sin arbetsgivare för resorna?
Svar #5: Om byggjobbarna tvingades jobba "gratis" eller med "slavlöner", har inget med den frågeställning jag besvarade. Det är självfallet en usel arbetsgivare om byggjobbarna inte fick betalt som de borde fått. Men frågeställningen som jag kommenterade var om framkörningskostnaden var "rimlig" med tanke på vad kunden fick för pengarna och det kan man konstatera att den var i högsta grad "rimlig" ur det perspektivet. Att avtalt hade andra delar som inte blev bra är en annan frågeställning, men frågan i just det inlägget handlade om "resekostnaden" och det var det jag kommenterade i mitt inlägg inget annat. I ett annat inlägg kanske jag kommenterar någon annan del av detta uppdrag. Men dra inte iväg med slutsatser som det inte finns fog för.
13th Marine skrev:
Fråga #6: Tycker du att byggaren skulle avrått från arbetet, eller åtminstone informerat om att framkörningen skulle bli så enorm? (Kolla gärna vad KTjL säger i frågan).
Svar #6: Ja, jag tycker byggaren borde avrått från uppdraget, då det enligt min mening skulle blivit en helt orimlig andel av den totala kostnaden som gick till framkörningskostnaden, trots att framkörningskostnaden i sig var helt rimlig.
Men hade kunden begärt en offert från från flera olika byggföretag på totalkostnaden, hade det sannolikt blivit uppenbart vad uppdraget skulle komma att kosta.
Dels beroende på att byggteamet skulle dagpendla från Gävle till Upplands Väsby som är ca 18 mil. Jag bor själv i Vallentuna och jag har veckopendlat mellan Vallentuna och Sandviken (ytterligare ca 2 mil från Gävle) och den sträckan var 20 mil. Så jag känner väl till själva vägsträckan.
Det finns massor av byggföretag i Upplands Väsby, Vallentuna, Sollentuna och andra närliggande områden, som visserligen har högre timarvode men det skulle sannolikt blivit billigare för kunden än att anlita en byggfirma där hela teamet dagpendlar från Gävle.
Kunden gjorde ett riktigt dåligt förberedelsejobb genom att inte begära offert från minst 3-5 lokala byggföretag och jämföra offerterna innan kunden bestämmer vilken leverantör som ska anlitas och där kunden och leverantören skriver på ett skriftligt avtal, kanske till och med om ett fast totalpris, med tydlig specifikation om vad, när och hur saker ska levereras och att slutbesiktning (av kunden anlitat besiktningsman) ska ske innan betalning sker.
Det är det minimala man kan kräva att kunden gör i alla byggprojekt. Det är ju helt enkelt sunt förnuft att göra så.
13th Marine skrev:
Fråga #7: Har du sett att TS bad byggaren att informera om de kom över 100tusen totalt (kosta den beräknades till 80tkr plus körersättning), vilket uppenbarligen inte gjordes.
Svar #7: Nej, för det stod sannolikt i inlägg senare än det jag svarade på. Men det är självfallet dåligt av leverantören att inte följa avtalet. Finns ingenting att säga om det utan det är ju självklart, men det stod inget om det i det inlägg jag kommenterade.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Okej, så du drar helt enkelt slutsatsen att TS hade fel och borde betala utifrån första inlägget, utan att läsa resterande 10 sidor...
Jag tror du behöver se över hur du använder ett forum, det är kotym att läsa genom tråden innan man kommenterar, det kan ha kommit fram ännu mer information som är relevant...
Jag tror du behöver se över hur du använder ett forum, det är kotym att läsa genom tråden innan man kommenterar, det kan ha kommit fram ännu mer information som är relevant...
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Det är väl 156 inlägg eller mer, jag kommenterar ett inlägg i taget! annars blir uppgiften övermäktig.13th Marine skrev:
Okej, så du drar helt enkelt slutsatsen att TS hade fel och borde betala utifrån första inlägget, utan att läsa resterande 10 sidor...
TS ville ha synpunkter som jag uppfattade det på just om reseersättningen denne skulle betala var "rimlig" utifrån vad TS skrev i sitt inlägg, det var det jag svarade på. Inget annat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
@connywesth
1a. Nja, visst egensvar får man väl ändå ha?
1b. Du går konstant till försvar för byggaren i alla trådar du hittar, åtminstone vad jag noterat.
Dessutom benar du inte alls ut några frågeställningar, hade du läst tråden hade du sett att en hel del benats ut.
2: Jag tycker man borde ägna tid åt att läsa hela tråden, annars är det stor risk för att man repeterar allt en gång till. Dessutom drar du felaktiga slutsatser du kunde undvikt om du läst hela tråden.
3: Klart som tusan att en vänskapligsrelation har relevans i frågan, man tror att vännen handlar i ens egna intresse, och man vill stötta vännen genom att lägga sina pengar där.
Min pappa anlitade en gång en vän för att göra en mindre ombyggnad, där blev inte heller relationerna sig lika efteråt. Därför drar jag mig för att anlita vänner och grannar, helt enkelt för att inte riskera den relationen.
4. Uppenbarligen upplever inte kunden det som en bra deal, då borde hantverkaren gjort klart ungefär vad det skulle kosta. Det är hantverkaren som är proffs.
(Dessutom tycker jag du ska kontrollräkna dina uträkningar, för jag får inte siffrorna att gå ihop.
E.g. 1.5h per gubbe enkel resa blir inte 1747.50kr)
5. Givetvis har det med frågan att göra, företagen ska givetvis inte ha betalt för något denne inte har utlägg för.
Den arbetsrättsliga frågan kan vi lämna därhän.
6. Bra, har du några konkreta bevis för att hantverkaren avrått? Har du koll på vad det innebär enligt KTjL om hantverkaren inte avrått?
Att kunden skulle tagit in fler offerter är inte relevant, det är dessutom en vän som ska göra jobbet.
7. Återigen viktigt att läsa HELA tråden, på så sätt kommer slipper man komma med helsäkra uttalanden som då blir felaktiga...
Tycker du nu att du fortfarande har rätt i ditt första inlägg eller är det något du skulle vilja revidera i det?
1a. Nja, visst egensvar får man väl ändå ha?
1b. Du går konstant till försvar för byggaren i alla trådar du hittar, åtminstone vad jag noterat.
Dessutom benar du inte alls ut några frågeställningar, hade du läst tråden hade du sett att en hel del benats ut.
2: Jag tycker man borde ägna tid åt att läsa hela tråden, annars är det stor risk för att man repeterar allt en gång till. Dessutom drar du felaktiga slutsatser du kunde undvikt om du läst hela tråden.
3: Klart som tusan att en vänskapligsrelation har relevans i frågan, man tror att vännen handlar i ens egna intresse, och man vill stötta vännen genom att lägga sina pengar där.
Min pappa anlitade en gång en vän för att göra en mindre ombyggnad, där blev inte heller relationerna sig lika efteråt. Därför drar jag mig för att anlita vänner och grannar, helt enkelt för att inte riskera den relationen.
4. Uppenbarligen upplever inte kunden det som en bra deal, då borde hantverkaren gjort klart ungefär vad det skulle kosta. Det är hantverkaren som är proffs.
(Dessutom tycker jag du ska kontrollräkna dina uträkningar, för jag får inte siffrorna att gå ihop.
E.g. 1.5h per gubbe enkel resa blir inte 1747.50kr)
5. Givetvis har det med frågan att göra, företagen ska givetvis inte ha betalt för något denne inte har utlägg för.
Den arbetsrättsliga frågan kan vi lämna därhän.
6. Bra, har du några konkreta bevis för att hantverkaren avrått? Har du koll på vad det innebär enligt KTjL om hantverkaren inte avrått?
Att kunden skulle tagit in fler offerter är inte relevant, det är dessutom en vän som ska göra jobbet.
7. Återigen viktigt att läsa HELA tråden, på så sätt kommer slipper man komma med helsäkra uttalanden som då blir felaktiga...
Tycker du nu att du fortfarande har rätt i ditt första inlägg eller är det något du skulle vilja revidera i det?
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Det är inte mitt ansvar att läsa allt som skrivs. Vare sig i den här tråden eller på andra ställen.13th Marine skrev:
Du bör inte tolka in mer än det som skrivs i de enskilda inläggen. För när jag svarar på ett inlägg så fokuserar jag på det inlägget. Inte på att läsa jordens alla problem på en gång.
Nej, jag försöker styra över förvirrade, röriga och känslomässiga inlägg till att fokusera på fakta och bena ut sakfrågorna. När man kommit så långt kan man, fortfarande på ett sakligt sätt reda ut varje sakfråga för sig.13th Marine skrev:
Därmed INTE sagt att just det inlägg jag kommenterade var "förvirrat", men skriver man en komplex text där syftningar och associationer leder läsaren på fel spår så kan klarlägganden vara på sin plats, innan man för diskussionen vidare.
Jag har INTE försvarat någon, inte heller anklagat någon! TS frågeställning gällde om det var en "rimlig" kostnad denne debiterats för "transportkostnaden" (min omskrivning). Bara för att jag försöker reda ut fakta så innebär det inte att jag försvarar någon eller anklagar någon annan.
Min bedömning om beloppet var rimligt var utifrån vad som är det som levererats till kunden i form av olika "debiteringsbara transporttjänster (i just det här fallet, jag tror inte material och arbetskostnad nämndes alls i detta sammanhang om jag minns rätt).
Så kan det givetvis bli!13th Marine skrev:
Mitt svar beror på att jag är av den bestämda åsikten att en kompis som levererar till sin kompis, inte kan slarva eller göra ett sämre jobb och leverans än om det varit en "normal" kund. Därför anser jag att man ska vara "professionell" i affären oavsett om man som fysiska personer är "bästa kompisar", "släkt" eller "syskon". men det är min personliga åsikt.13th Marine skrev:
@connywesth
Ja, hanteringen borde varit mer "professionell" som jag upprepat flera gånger.13th Marine skrev:
Kostnaden gällde att transportera 3 personer per resa, så delar du beloppet , med 3 och sen 1,5 så får du ett timarvode i min kalkyl på ca 388 kr per tim. Jag räknade på 385 men deråkade bli ett avrundningsfel ser jag nu. Så om jag justerar formeln till 385*3*1,5 Så blir det 1732,5 kr per enkel resa. Plus att det är ca 18 mil * 65 kr per mil i mil kalkyl som blir 1170 kr för milersättningen. Men debiteringen var 100 kr per mil och då blir det 1800 kr jämnt för en enkel resa. Tror inte det framgick om det var inklusive eller exklusive moms, så det låter jag vara osagt i skrivande stund.13th Marine skrev:
Vilka kostnader företaget har och vilken modell de har för debiteringen är inte direktkopplade.13th Marine skrev:
Om parterna kommer överens om att debitering till kunden ska ske med milersättning på 65 kr per mil och 385 kr per timme för varje "gubbe" som åker md bilen, så är det så debiteringen sker helt oavsett vilken lönenivå de enskilda personerna har eller ens om de få något timarvode alls för själva resan.
Det är givetvis så att en just arbetsgivare ger personalen lön för restiden. Men det finns ingen direktkoppling till vad kunden ska betala eller inte för personalens restid.
Arbetsgivaren kan vara en usel arbetsgivaree, men det har inget med kunden att göra.
Varför skulle jag ha några bevis för det? Det är inte mitt ansvar att bevisa något över huvud taget! Jag har bara kommenterat om reskostnaden var rimlig utifrån vägsträcka och antalet personal som transporterades på denna sträcka. Det stod även att inte alla 3 hantverkarna åkte med varje gång, men eftersom det inte redovisades så har jag inget underlag för att göra en sån mer detaljerad beräkning. Jag valde då att redovisa min kalkyl med förutsättningen att det var 3 hantverkare som åkte med varje gång. Vilket jag redovisade öppet som en del i hur jag lagt upp kalkylen.13th Marine skrev:
Nej, det var över huvud taget inte frågeställningen i det inlägg jag kommenterade. Min kommentar gällde rimligheten i transportkostnaden. Inte om leverantören skulle avrått kunden från uppdraget i sig. Det är inte min skyldighet att redovisa det.13th Marine skrev:
Jo, det är i högsta grad relevant, för det gör man om man agerar "normalt" som kund. Och återigen så anser jag att "vänner" eller "kompisar" bör hålla sina affärsrelatioer just "professionella" för att undvika liknande problem. Man ser ju tydligt att det är en av de bidragande orsakerna till att det uppstått konflikt pga att parterna har helt olika förväntningar på uppdraget. Riktigt tråkigt om det skadar vänskapsrelationen mer permanent.13th Marine skrev:
Som jag skrivit vid ett flertal tillfällen så är inte mitt inlägg felaktigt utan bygger på den fakta jag hade tillgång till när jag skrev mitt inlägg. Och uttalandet är inte "helsäkert", enbart baserat på det inlägg jag kommenterade.13th Marine skrev:
Sen om du läser in annat i mitt inlägg så är det något du får stå för själv, det är ingen jag ansvarar för att du tolkar in saker som skrevs efter (eller som står senare i tråden, efter det inlägg jag kommenterade).
Vad har ditt inlägg med tråden att göra över huvud taget?13th Marine skrev:
Du kommenterar hur du anser att jag borde läst 156 inlägg i tråden och satt mig in i alla inlägg innan jag ens kommenterade trådskaparens inlägg. Varför skulle jag behöva göra det? Jag kommenterade ett inlägg, inte hela tråden.
Redigerat: