65 219 läst ·
139 svar
65k läst
139 svar
Rimlig lön för elektriker?
Riktigt dåligt faktiskt, 4500 kr mer ungefär är normal ingångs. Min polare började sitt första år som elektriker för drygt 8 månader sedan. Han fick en ingångslön på 30,500 kr. Så du borde ligga på och begära 5000 kr mer i månaden efter 2 års arbete. Mvh Stefan.S Svante Ohlin skrev:Hej, tänkte höra om ni vet vad som är en rimlig lön för en som har jobbat som elektriker sen sommaren 2023?
Jag har en ingångslön just nu på 26.000kr och jag tycker det är lite snål faktiskt men jag kanske har fel? Vet inte riktigt.. nån annan som vet kanske, eller ska ja sluta sura över min lön, den kanske är bra?
Medellönen i Sverige idag är mellan 37,700-39,400 har svårt att förstå hur du kunnat få bara 26,000 och efter 2 år i yrket? Ligger på, du ligger ju MINST 10,000 under andra elektriker i Sverige. Mvh Stefan.S Stefan Nilsson3 skrev:
medianen har jobbat mer än 2 år, dessutom bor kanske TS på en ort där det inte är Stockholmslöner. 26700 är fackets riktlinje för 2 årig elektriker, se inlägg #5 eller #6 som har tabellen.S Stefan Nilsson3 skrev:
Och jag är bara "kattskinnselektriker" ...Isakare skrev:
... svagström!
Ähh, nåväl, jag gör väl lite diverse, till veckan som kommer (eller snart iaf) ska jag ta bort ett abonnemang som en BRF har, och dra en ny matning ifrån fastighetselen till den lokalen som nu tappar sin egna elmätare.
Och sen ska jag bygga ihop och sätta upp en ny gruppcentral i en tvättstuga i en annan BRF där huvudbrytaren i den gamla porslinscentralen plötsligt gav upp på en fas.
Så det kan bli lite kul, att ibland få jobba med grövre än 1,5 mm2.
-------------------------------------------
Till TS, om du jobbar i en "het region" så verkar lönen lite låg. För i t.ex. Uppsala så måste elfirmorna hålla sina anställda nöjda så de inte blir av med sina anställda.
Men samtidigt, du är bara andraårs-montör, du har en hel del löneökningar framför dig.
Jag skulle inte säga att lönen är oskälig, vi saknar ju en hel del info om din situation också.
Men den verkar ju dock ligga typ exakt på avtalet för 2'a-årsmontör, och i heta regioner så duger det inte för den firman som vill behålla sin personal.
Jobba hårt, var produktiv och dra in pengar, var en trevlig kraft bland dina kollegor och på firman, och hos kunderna, så ska du se att din lön stiger bra, ELLER, så får andra firmor syn på dig, och du kan byta arbetsgivare och högre lön.
Inte ens i "stora Uppsala" är branschen större än att man efter något år har koll på väldigt många andra som arbetar i vår bransch.
Jag har lagt märke till elektriker som mest står och glor i telefonen på byggen osv, de har jag/vi sett och lagt märke till, ingen annan kommer att anställa dem, för man har ju sett vad de går för.
Men samtidigt har man stött på många stjärnor som man vet att alla skulle anställa utan att blinka om de fick chansen.
Utveckla och driv fram de sidor där du känner att ditt värde är störst (ofta dessutom där ens intresse är störst)
Du kanske är en fena på felsökning, försök leta dig till sådana jobb, eller arbetsledning, ta dig mot det hållet. Eller så känner du att du har stor kapacitet att bara mörsa på och vill jobba med nyinstallationer där man ser att massor har hänt vid slutet av varje arbetsdag osv osv.
Det tror jag också är en nyckel, att lite aktivt söka sig mot de delar där man trivs och presterar, och det finns ju 1000 olika områden att välja på.
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Det låter som vettiga jobb att göra mätning på (nu kan jag nada om ackorden, har aldrig varit där), men som jag förstår så kan det vara vid sådana här slags jobb som man kan göra en hel del extra pengar.K karkka skrev:
Precis. vi har haft mkt bra jobb för ackord. men vill inte LM så blir det inte ackord.Mikael_L skrev:
Medlem
· västra götalalnd
· 59 inlägg
Jag måste fråga vad betyder för liten del av kakan ? Ett mycket stort ansvar som ett företag har ? Jag rekommenderar alla som vill ha större del av kakan att starta eget företag. Finns många som fakturerar 1000 sek / timma + bil m.m. Det är ju att ha en stor del av kakan... Alla ni som är egna företagare kan ju själva berätta hur bra det är och vad det innebär... Sedan kan man ju börja anställa folk. Hålla dom med bil och verktyg m.m. Betala semesterersättnig och allt vad det innebär att ha anställda, Försäkringar.... Sedan När kunderna ringer och klagar på jobb som inte är bra gjorda. Kunder som inte betalar... Ja det är en stor kaka som alla vill äta av... Sociala avgifter , skatter....Farstatjej90 skrev:
Hörru, det beror mest på var i Sverige man är.S Stefan Nilsson3 skrev:
På en del orter går det dugliga elektriker arbetslösa.
Elektrikerna (som går under installationsavtalet) har lönenivåer kopplade till de första åren i yrket.S Stefan Nilsson3 skrev:
Lärlingslön (i två steg, högre lön efter halva lärlingstiden)
1-årsmontör
2-årsmontör
3-årsmontör
Sen finns det andra "titlar", Servicemontör, tekniker osv, som också har sina fastlagda lägstalöner i avtalet.
Så denna lönestege i början av karriären spelar absolut en stor roll för lönesättningen, även ifall företaget betalar högre än avtal, för företaget kan ju inte "köra över" 2 och 3-årsmontörerna genom att sätta samma eller högre lön till en som är första året i yrket, det skulle bli ramaskri.
Så det är enklast att inte jämföra lön för dem som har mindre än tre år i yrket med genomsnittslönen i riket, det blir bara fel.
Men lyckligtvis är det helt fritt för vem som helst att starta eget företag.Farstatjej90 skrev:
Så är det för mycket guldsked så är det bara för dem som är avundsjuk att själv göra det smarta klivet.
Medlem
· västra götalalnd
· 59 inlägg