64 400 läst ·
134 svar
64k läst
134 svar
Rimlig lön för elektriker?
Jobben går inte sämre för företaget för att dom drivs på ackord, det är väl tvärt om. Montörerna får ju ett större intresse för att driva jobben effektivare och komma på "smarta lösningar", hålla tider mm. Går man på tidlön spelar det ju ingen roll om man går och drar benen efter sig, det kommer ju in samma lön på kontot.
Ja säg det till dom man jobbar med, har försökt flera år att få igång ackord men ingen är intresserad. Har man redan bra betalt så skiter man i övriga, varför ska dom jobba mera om dom är nöjda. Företaget är nöjda för de behöver inte betala ut ackord till alla. Har tom förekommit att ledande montören får extra peng eller tagit ut vitvaror för inte jobba på ackord. Ackordslaget vet ingeting, ännu ett jobb som inte gick ihop får man höra.E elmont skrev:Jobben går inte sämre för företaget för att dom drivs på ackord, det är väl tvärt om. Montörerna får ju ett större intresse för att driva jobben effektivare och komma på "smarta lösningar", hålla tider mm. Går man på tidlön spelar det ju ingen roll om man går och drar benen efter sig, det kommer ju in samma lön på kontot.
Absolut. Men det är inte det tillägget jag menar såklart. Jag har jobbat +15 år som elektriker och är fullt medveten om vårt SEF avtal.E elmont skrev:
Men dom ledande som fått 2000 mer i grundlön för företaget sätter dom som ledanden samt får LM tillägget. Dom blir då inte så intresserade av ackord.
Redigerat:
Man skulle blivit elektriker istället.
Som sevicetekniker med 100% ansvar och 46 års arbetserfarenhet kommer man inte upp till en kabelklamrares lön.
Kompis som är elektriker kallar sig kabelklamrare "Det är 97% dra kabel och 3% koppla"
Som sevicetekniker med 100% ansvar och 46 års arbetserfarenhet kommer man inte upp till en kabelklamrares lön.
Kompis som är elektriker kallar sig kabelklamrare "Det är 97% dra kabel och 3% koppla"
Ja och tänk du slipper städa vet inte hur ofta det händer när man kommer efter en EL nisse så ligger det små tumpar med slang och tråd🤷Isakare skrev:
ja så är det iaf på entrepenad. Service får väl några % mera koppling.Isakare skrev:
Bygga kanalisation och dra kabel gör vi. Så metallkapen och 13mm spärrnyckel alt mutterknack.
Produkter som diskuteras: "spärrnyckel"
Spärrnycklar
Spärrnycklar är speciella typer av handverktyg som används för att greppa, hålla, lossa och dra åt muttrar och skruvar. Spärrmekanismen innebär att du kan hålla fast nyckeln på skruven eller muttern medan du rör dig i en riktning, men
Läs mer
Det är inte så det är tänkt att fungera. Det behövs bara en ledande montör om det finns ett ackordsarbete annars finns inget syfte eller poäng med en sådan person. Rollen är ju att förbereda bästa möjliga förtjänst för laget och då även företaget och i slutändan kund likaså. Det är en win win för alla inblandade.K karkka skrev:
Ledande montör utses enligt (utvecklingsavtalet) uva § 3, mom 2. Det får inte utses en sådan utan förhandling med facklig organisation överhuvudtaget. Det säkerställer att det blir en person som då utför sitt uppdrag rätt och inte bara drar fötterna efter sig för en extra slant i timmen och gör projektledarens jobb.
Börja med något mindre när du är själv och jobbar. Det kan ta flera försök innan man kommer igång. Vi har ju så bra avtal så vi får mäta varenda jobb vi vill. Det är inte många som har den möjligheten. Kanske det kan inspirera fler. Annars är det bättre att byta till ett företag som har en kultur i ackord.K karkka skrev:Ja säg det till dom man jobbar med, har försökt flera år att få igång ackord men ingen är intresserad. Har man redan bra betalt så skiter man i övriga, varför ska dom jobba mera om dom är nöjda. Företaget är nöjda för de behöver inte betala ut ackord till alla. Har tom förekommit att ledande montören får extra peng eller tagit ut vitvaror för inte jobba på ackord. Ackordslaget vet ingeting, ännu ett jobb som inte gick ihop får man höra
Nja folk är bara glad att få LM pengen. Företaget utser LM. LM finns för projeletkt kräver att en håller i bygget från el sidan. Oftas får dessa även göra viss PL arbete.A avh67f skrev:Det är inte så det är tänkt att fungera. Det behövs bara en ledande montör om det finns ett ackordsarbete annars finns inget syfte eller poäng med en sådan person. Rollen är ju att förbereda bästa möjliga förtjänst för laget och då även företaget och i slutändan kund likaså. Det är en win win för alla inblandade.
Ledande montör utses enligt (utvecklingsavtalet) uva § 3, mom 2. Det får inte utses en sådan utan förhandling med facklig organisation överhuvudtaget. Det säkerställer att det blir en person som då utför sitt uppdrag rätt och inte bara drar fötterna efter sig för en extra slant i timmen och gör projektledarens jobb.
Börja med något mindre när du är själv och jobbar. Det kan ta flera försök innan man kommer igång. Vi har ju så bra avtal så vi får mäta varenda jobb vi vill. Det är inte många som har den möjligheten. Kanske det kan inspirera fler. Annars är det bättre att byta till ett företag som har en kultur i ackord.
Eftersom jag inte själv väljer mina jobb utan föetaget gör det så blir det svårt när andra får LM rollen före mig. Lika med inget ackord.
Offtopic men.
Jag tröttnade på detta förra året och började plugga elkraftingenjör på YH. Nu efter precis ett år och LIA period i feb. Men ingen LIA plats trots lovord om enorm brist på folk, finns få LIA platser på företagen. så kanske man får hoppa plugget och återvänta som elektriker. Jag lägger 150% på denna utbildning samt parallella korta YH kurser ändå verkar det inte räcka till för ens LIA. Funderar möjligtvis på att start eget istället mem är väl krångel.
Och för att bli en framgångsrik elföretagare så är det inte i första hand elkunskaper som krävs utan näsa för affärer och det sociala spelet.K karkka skrev:Nja folk är bara glad att få LM pengen. Företaget utser LM. LM finns för projeletkt kräver att en håller i bygget från el sidan. Oftas får dessa även göra viss PL arbete.
Eftersom jag inte själv väljer mina jobb utan föetaget gör det så blir det svårt när andra får LM rollen före mig. Lika med inget ackord.
Offtopic men.
Jag tröttnade på detta förra året och började plugga elkraftingenjör på YH. Nu efter precis ett år och LIA period i feb. Men ingen LIA plats trots lovord om enorm brist på folk, finns få LIA platser på företagen. så kanske man får hoppa plugget och återvänta som elektriker. Jag lägger 150% på denna utbildning samt parallella korta YH kurser ändå verkar det inte räcka till för ens LIA. Funderar möjligtvis på att start eget istället mem är väl krångel.
Det är inte en rimlig lön för en heltidstjänst.S Svante Ohlin skrev:Hej, tänkte höra om ni vet vad som är en rimlig lön för en som har jobbat som elektriker sen sommaren 2023?
Jag har en ingångslön just nu på 26.000kr och jag tycker det är lite snål faktiskt men jag kanske har fel? Vet inte riktigt.. nån annan som vet kanske, eller ska ja sluta sura över min lön, den kanske är bra?
Hur tänker du då? Med arbetsgivaravgift o försäkring är man uppe i 37000 per månad.Farstatjej90 skrev:
En firmabil kostar ganska mycket (beroende på årsmodell) en uppsättning elektrikerverktyg är inte gratis. Det ska även täcka upp för sjuklön plus eventuella extrakostnader om man måste hyra in personal för att utföra jobbet som ska göras under sjukdomen. Det företaget får in ska även täcka kostnader för arbetsledning, lokalhyra med mera. Plus att ett företag ska helst gå med vinst.
Fel grupp tycker jag. Här vill vi nog inte ha högre kostnader 🙃🙂S Svante Ohlin skrev:Hej, tänkte höra om ni vet vad som är en rimlig lön för en som har jobbat som elektriker sen sommaren 2023?
Jag har en ingångslön just nu på 26.000kr och jag tycker det är lite snål faktiskt men jag kanske har fel? Vet inte riktigt.. nån annan som vet kanske, eller ska ja sluta sura över min lön, den kanske är bra?