Hej, tänkte höra om ni vet vad som är en rimlig lön för en som har jobbat som elektriker sen sommaren 2023?

Jag har en ingångslön just nu på 26.000kr och jag tycker det är lite snål faktiskt men jag kanske har fel? Vet inte riktigt.. nån annan som vet kanske, eller ska ja sluta sura över min lön, den kanske är bra?

• Gilla
Byggare kan
  • Laddar…
J
S Svante Ohlin skrev:
Hej, tänkte höra om ni vet vad som är en rimlig lön för en som har jobbat som elektriker sen sommaren 2023?

Jag har en ingångslön just nu på 26.000kr och jag tycker det är lite snål faktiskt men jag kanske har fel? Vet inte riktigt.. nån annan som vet kanske, eller ska ja sluta sura över min lön, den kanske är bra?
Är du utbildad eller går du under utbildning fortfarande?

Enligt denna sidan ligger du lågt:

https://www.elimperiet.se/hur-mycket-lon-far-en-elektriker

J Jansson69 skrev:
Är du utbildad eller går du under utbildning fortfarande?

[länk]
Är utbildad och klar, jobbar som andra års montör.. så har gjort min lärlingstid osv..

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
A
Dåligt med info här. Förutsätter att du tillhör installationsavtale

Då är du alltså förstaårs-montör?

Om du har en fackklubb på firman så kontaktar du den i första hand. Annars hör du av dig till facket för den avdelning du tillhör så får du hjälp. De har alla löner då klubbarna rapporterar in detta efter varje lönerevision till lönewebben.

Redigerat:
  • Gilla
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
J
S Svante Ohlin skrev:
Är utbildad och klar, jobbar som andra års montör.. så har gjort min lärlingstid osv..
Då låter det som företaget kör efter lägsta lön enligt installationssvtalet:

• Tabell visar löner och ersättningar enligt det nya Installationsavtalet för 2025-2027, inklusive lägsta lön och OB-ersättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddan och 4 till
  • Laddar…
A
J Jansson69 skrev:

[länk]
Stämmer ganska bra den där. Lönerna ligger ungefär så. 👍

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
A avh67f skrev:
Stämmer ganska bra den där. Lönerna ligger ungefär så. 👍
Dom elektriker jag känner har betydligt högre lön men dom har alla jobbat 15 år minst så därav inte jämförbart..

• Haha
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
A
Lön fastställs utifrån dessa fyra kriterier:

1. yrkeskunnighet
2. kvalifikation
3. prestation
4. ansvar.

Så det har alltså inte något att göra med hur många år i yrket man arbetat. Men det har givetvis en naturlig koppling med mer år i yrket bör man förhoppningsvis ha samlat på sig mycket kunnighet.

• Gilla
jus
  • Laddar…
J
A avh67f skrev:
Lön fastställs utifrån dessa fyra kriterier:

1. yrkeskunnighet
2. kvalifikation
3. prestation
4. ansvar.

Så det har alltså inte något att göra med hur många år i yrket man arbetat. Men det har givetvis en naturlig koppling med mer år i yrket bör man förhoppningsvis ha samlat på sig mycket kunnighet.
Det varierar nog lite för här är det ont om duktiga, pålitliga som är självständiga så dom kan förhandla rätt bra om dom byter firma..

• Gilla
Cul
  • Laddar…
Sjukt lågt skulle jag säga, du bör ligga en bit över 30k.

Mina elektrikerkompisar ligger i spannet 40-48k

• Gilla
  • Haha
Bokskogsbacken och 5 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Sjukt lågt skulle jag säga, du bör ligga en bit över 30k.

Mina elektrikerkompisar ligger i spannet 40-48k
Som 2:års årsmontör så är ju kunskapen kanske inte skyhög och lönen ligger nog ganska rätt där 👍

• Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
S Svante Ohlin skrev:
Vilken lön du ska ha bestämmer du och din arbetsgivare genom att förhandla. Den lägsta lön du kan få är den som finns i avtalet.
Normalt hjälper facket till med löneförhandlingen men det gäller att man kan övertyga arbetsgivaren att man är värd en högre lön än grundlönen.

• Gilla
Jannne Holmberg och 5 till
  • Laddar…
H
Vart i Sverige håller du till?
är du i väst så sök dig till Norge.
De elektrikerna vi har hos oss ligger på runt 65000-70000 i månaden, jobbar 12/16, fri mat och boende samt betalda resor.

• Gilla
  • Wow
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Installationsavtalet.

Precis enligt den ”svenska modellen”

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
mycket spelar roll vart i landet man bor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.