Hejsan,

Fick idag en faktura på 1727kr för ”rådgivning” kring skorsten samt viss okulär inspektion av öppen spis.

I huset som är från 1937 har eldstaden eldningsförbud idag pga flera punkter i ett 10år gammalt brandskyddskontrollerna. Den murare jag bett kolla på jobbet ville ha dit en sotare för att tillsammans gå igenom vad som behövde åtgärdas.

Detta var helt ok enligt mig, han visste dock inget pris men menade på att han gjorde så ibland och sotaren hörde då av sig till han med kort varsel när han var i området och att det rörde sig om en mindre inspektion..

Då jag har kameror i och runt huset såg jag att dom var inne i huset å kikade lite på eldstaden och murstocken i totalt 25min (satt å tjöta en del av tiden också) Sotarn var inte heller uppe på taket.

Jag tänkte mig detta kunde kosta som en brandskyddskontroll eller nånstans mellan 500-1000kr max..

-Är det rimligt att fakturera 1727kr för 25minuters jobb? Pengar har vi, det är dock en principsak då jag ogillar ocker? Eller är jag helt fel ute vad gäller priset på sotartjänster?

Kanske var det inte en ordinarie sotare som var där, utan skorstensfejarmästaren själv eller en skorstensingenjör?

Vi fick också betala något liknande i samband med besiktning efter en nyinstallation av kamin.

Ordinarie sotning och brandskyddskontroll är ju något kommunen har upphandlat, och där är väl prisbilden något helt annat.

Claes Sörmland
Jag tycker det låter billigt. Hembesök för under 2000 kr.

För ett hembesök på kort varsel prisvärt. Om sotaren dessutom senare har något med brandskyddskontrollen för godkännande en extremt bra kombination

B
25minuter plus transporttid fram och tillbaka. Och tid för administration faktura och ett protokoll? Och kostnader för bilen.

Ja 1800 låter inte helt fel. Dessutom gissar jag att det inte var en vanlig sotare, utan en sotarmästare, brukar vara så när det är lite mer komplicerade frågor.

P
T Tobias8004 skrev:
Hejsan,

Fick idag en faktura på 1727kr för ”rådgivning” kring skorsten samt viss okulär inspektion av öppen spis.

I huset som är från 1937 har eldstaden eldningsförbud idag pga flera punkter i ett 10år gammalt brandskyddskontrollerna. Den murare jag bett kolla på jobbet ville ha dit en sotare för att tillsammans gå igenom vad som behövde åtgärdas.

Detta var helt ok enligt mig, han visste dock inget pris men menade på att han gjorde så ibland och sotaren hörde då av sig till han med kort varsel när han var i området och att det rörde sig om en mindre inspektion..

Då jag har kameror i och runt huset såg jag att dom var inne i huset å kikade lite på eldstaden och murstocken i totalt 25min (satt å tjöta en del av tiden också) Sotarn var inte heller uppe på taket.

Jag tänkte mig detta kunde kosta som en brandskyddskontroll eller nånstans mellan 500-1000kr max..

-Är det rimligt att fakturera 1727kr för 25minuters jobb? Pengar har vi, det är dock en principsak då jag ogillar ocker? Eller är jag helt fel ute vad gäller priset på sotartjänster?
brandskyddskontroll här.. 1575 kr..
Så ja.. förvånad.. nej.. seriöst? nä fan heller..

sotare och fejarmästare är som Jehovas...
De är alltid trevliga.. stannar en stund.. Men sen har de hela penningpungen med sig hem.. :crysmile:

Tackar för input, tror jag har kommit till insikt att det är inte är helt orimligt kostnad, dock jävligt dyrt..

Kort varsel var det inte från vår sida, sotarn eller fejarmästaren skulle enligt muraren höra av sig till muraren när han var i området och hade en lucka och enligt muraren göra en mindre besiktning/rådgivning..

Slutsatsen är nog att muraren får bättra sig, som rekommenderade att ta in ”rådgivningen” och inte hade koll på kostnaden som debiteras kunden. Hade jag vetat att det kostade >2000kr timman hade jag eventuellt installerat kamin/insatsrör direkt eller åtminstone sett till att vara på plats..

Sen stör mig det faktum att inget ”nytt” framkom vid inspektionen mer än att vi behöver riva del av vägg för att kunna kontrollera hurvida det finns luftspalt/ brännbart material emot murstock. Detta är inte sotarens fel dock..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.