Har nyss köpt en lägenhet som har ett visst renoveringsbehov och har bestämt mig för att leja bort en del av arbetet. Min fråga är kort och gott, vad är ett rimligt pris för detta?
Arbetet skulle gälla främst köksrenovering, men även målning av samtliga tak i lägenheten (ca 60 m[SUP]2[/SUP]). I köket (ca 10 m[SUP]2[/SUP]) behövs även målning/tapetsering av väggarna, lägga klick-golv, montering och installation av IKEA-kök, vitvaror och belysning, samt att sätta kakel mellan över- och underskåp.

Jag har varken ork, tid eller kunskap nog att vara projektledare och hålla i trådarna i ett sånt här projekt, utan vill att hantverkaren jag anlitar sköter "allt" själv dvs. inköp av material som vi kommer överens om, transport av material till lägenheten, alla kontakter med ev. externa hantverkare (elektriker, rörmokare osv.) Är det det som är totalentreprenad?

Som ni märker har jag ingen större erfarenhet av detta, men jag har förstått att det finns ganska många här som har, så alla kommentarer välkomnas :)

IKEA kök som du skall låta en hantis sätta ihop och montera blir nog betydligt dyrare en om du går till en köksaffär och beställer med montering.

Jo, 800kr/skåp. Men nu var det ju även lite kringarbete, inte bara montering. Nån som har en aning vad ett rimligt pris är?

IKEA har bra pris på "monterat och klart". Se upp bara om ni vill flytta avlopp, vatten och/eller el för det är kostnader som debiteras extra!
Efter ROT betalar man här i Stockholm mellan 200-250kr/timme för hantverkare. Se till att få ett "max-pris" eller ännu hellre fast pris för hela arbete. Billigast får ni det om ni beställer allt på en gång tror jag istället för att ta lite jobb med olika firmor.

Omöjligt att säga vad det tar i tid då underlag och nuvarande material är okänt. Att ta ner gammal tapet t.ex. kan vara oerhört tidskrävande eller gå väldigt fort... Samma gäller golvet, det beror helt på vad det ligger där idag och hur snabbt man kan få ut det. Rivning tar ofta lika länge som inläggning så glöm inte bort det momentet!

Att riva ut är ju inte svårt så det kan man ju spara en slant på att göra själv annars...

//Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.