23 643 läst ·
36 svar
24k läst
36 svar
Rimlig kostnad för detta VVS-arbete?
Nu frågade inte byggvargen något, utan han skrev vad han hade begärt idag i en tråd från 2015. Det var ett snällt sätt från min sida att säga -innan du svarar, kolla datumet på trådenM MagHam skrev:
Han är ny på forumet och har skrivit vettiga saker, men kommenterat i urgamla trådar i ett par fall.
Ursäkta, ska kolla datum på trådarna, i fortsättningen,,
Been there, done that.B Byggvargen skrev:
Jag tror det gäller de flesta som är aningens mer aktiva, vi missar att det är en gammal tråd, att tråden numera handlar om något annat, eller att tråden egentligen ska handla om något annat än jag skrev om.
Ta ett djupt andetag och sitt lugnt i båten (gäller även de som kritiserat).
Detta är bara ett forum där vi försöker ha trevligt och vara hjälpsamma, ... och gör lite tokigt ibland.
Inge bra att knappt våga skriva för att annars riskera att irritera någon.
Vvs (och el) firmors sätt att ta betalt är verkligen något att diskutera. Finns ju konsumentlagstiftning och domar i ARN att förhålla sig till. Men det är nog en fruktlös diskussion, branschen själv borde ta tag i detta och ha en mer transparent och kundinriktad praxis. Bara att konstatera att man måste göra sin hemläxa innan och alltid vara noga i upphandlingen och våga ställa krav och protestera. Men inte lätt om det är en akutsituation eller bråttom. Och alla projekt är unika och man handlar inte upp detta så ofta , så konsumentkunden är alltid i underläge. Speciellt som man måste använda sig av behöriga personer och oftast inte kan avstå från att ha VVS eller el jobbet gjort. Jag har inget emot att betala bra för ett bra jobb, men jag vill inte känna mig lurad eller betala orimligt mycket för varor eller tjänster där mervärdet från leverantören är lågt.S Snooby skrev:Tack för alla svar!
Jag måste bara klargöra att jag inte är chockad över priset på fakturan, och är varken upprörd eller besviken på firman. De har gjort ett kanonjobb. Jag tycker bara det är intressant att diskutera prissättningen.
Priset jag har fått är säkert rätt, men det är väl just hur prissättningen går till som skapar denna debatt.
Det finns flera variabler som jag tycker är intressanta;
Varför är det samma prislapp på en lärling som på en rutinerad hantverkare? (Jo, för att firman bakom ska tjäna äääännu mer pengar)
De körde och handlade i samband med deras frukost, något jag alltså då också får betala för (frukosttiden). Rimligt?
Fakturan är ej specificerad, varför då? För att dölja det faktum att de vill tjäna lite extra pengar?
Vill poängtera, jag vill inte vara en gnällspik, jag hoppas inte det är den bilden som presenteras. Jag vill bara diskutera med likasinnade!
Grossisterna verkar rigga systemet. Branschpraxis förstärker skevheten. Om man måste ha hundraprocentiga påslag på material som man dessutom smusslar med är systemet inte riktigt friskt tycker jag.
Klicka här för att svara