Ja, lurigt jäkel som tar med traktamente. Det får bara utgå om man övernattar och arbetsstället ligger längre bort än 50km från bostaden.

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
M
G Ganescha skrev:
Ja, lurigt jäkel som tar med traktamente. Det får bara utgå om man övernattar och arbetsstället ligger längre bort än 50km från bostaden.
Hans arbetsplats ligger 7,9 mil från oss men övernatta har han verkligen inte gjort. Vääääldigt korta dagar kör han med...

Traktamente låter konstigt att ta med, om han redan överfakturerat för servicebil och dessutom för de timmar dem suttit i bilen!

Traktamente har man ju som arbetstagare rätt till, men att fakturera på detta sätt kan jag inte tänka mig är korrekt.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Även jag som snickare, säger i det här fallet att du ska överklaga, om det är som du säger.
Det finns inte ett rätt i hans faktura.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
M
A AG A skrev:
Även jag som snickare, säger i det här fallet att du ska överklaga, om det är som du säger.
Intressant, vad anser du är fel? Vill gärna ha lite kött på benen för hornen börjar växa ut här efter att öppnat detta kuvert idag

M
P Patrik Lidstedt skrev:
Traktamente låter konstigt att ta med, om han redan överfakturerat för servicebil och dessutom för de timmar dem suttit i bilen!

Traktamente har man ju som arbetstagare rätt till, men att fakturera på detta sätt kan jag inte tänka mig är korrekt.
Intressant, vad är rätt att ta betalt för när det gäller resorna? Det är ju som sagt lite luddigt vad service på bil är, dag traktamente plus Tim lönen? Timmarn är ändå sjukt överdrivna!!

S
A AG A skrev:
Nu ska vi inte överdriva heller. Det är knappast så att hela fakturan är ocker.

Det är trakt, lärlingen och till viss del restid som är åt helvete här.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
M
S SueCia skrev:
Nu ska vi inte överdriva heller. Det är knappast så att hela fakturan är ocker.

Det är trakt, lärlingen och till viss del restid som är åt helvete här.
Hur då? Vill gärna veta lite mer ingående vilket pris som anses normalt?

Nu har jag inte läst fakturan i detalj, men debiterar snickerifirmor numera traktamente, som kunderna skall betala?

Verkar helt snurrigt!

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
När man ser materialspecen, så tar jag nog tillbaka det där om drygt 2 dagar. Jag antog att det bara handlade om att sätta in/byta 2 fönster och 2 dörrar. Här är ju ett antal gipsskivor, limträbalk osv. Nu vet vi ju inte vad detta har använts till, kan fortfarande handla om typ 2 dagars arbete. Men detta att det går åt en limträbalk, indikerar att detta har varit lite mer komplicerat.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Sopsäck 100:-/st (!!!):surprised::mad:

• Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar plussa ihop timmarna och dela på 8 om jag har gjort korta dagar för att få fram hur mycket milersättning jag ska ta ut, visst man Kanske missar en eller 2 resor men det känns ok iaf

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
M
Är lönen för lärlingen rimlig? Över 310kr i timman?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Maarii05 skrev:
Är lönen för lärlingen rimlig? Över 310kr i timman?
Nu märker jag ord här men det är inte en lärlingslön på 310 spänn. Det är en debitering för outbildad personal.
Var det en yngling som var med på jobbet? Lärlingens kompetens utvecklas med tid och till sist utfärdas ett yrkesbevis. Han ersättning förljer denna utvecklingsstege.

Det kanske var en 88 %are, dvs personal som är outbildad och inte går på lärlingsanställning. De saknar yrkesbevis och har inte för avsikt attskaffa något heller.

M
H hempularen skrev:
När man ser materialspecen, så tar jag nog tillbaka det där om drygt 2 dagar. Jag antog att det bara handlade om att sätta in/byta 2 fönster och 2 dörrar. Här är ju ett antal gipsskivor, limträbalk osv. Nu vet vi ju inte vad detta har använts till, kan fortfarande handla om typ 2 dagars arbete. Men detta att det går åt en limträbalk, indikerar att detta har varit lite mer komplicerat.
Vi på i ett timmerhus, vi hade en gammal öppning med en dörr i. Första dagen rev dom innerväggarna, andra dagen revs panelen från utsidan och limträbalken monterades och min sambo kapade väggen med motorsågen. Sen blev vi ståendes med ett öppet hål med en osb skiva som täckte detta hål hela natten. Ganska jävla kallt speciellt för våra barn. Nästa dag var dom så sen så min sambo blev less och började arbeta själv och tog bort ena timmerväggen själv och skivan osv innan dom ens hunnit dyka upp. Tredje dagen satts det upp osb skiva och gips och sen satts dörrarna och fönstren in i slutet av dagen med en jävla fart för snickarens fru ringde och var helt galen så då blev det bråttom.. min sambo blev åter igen lämnad med en väldans massa små saker bland annat öppet runt hela fönstren och dörrarna..
Alltså jag blir så jävla arg när jag tänker på hur oseriös man får vara egentligen..

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.