20 504 läst ·
68 svar
21k läst
68 svar
Rimlig faktura från snickare? Lurad?
Tack för din research, jag är godtrogen som person, tror det bästa om människor, hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat tro att han som var så trevlig skulle ljuga.S Skogsmusen skrev:Bara att söka på Oxiebyggservice får en att fundera.
[bild]
Starta 2009.
På Mr Koll står det registreringsår 2025.
[bild]
Och är inaktivt.
På Krafman där är det aktivt men startade 2025-07-02.
[bild]
Ej registrerad för moms, inga anställda.
[bild]
Nu vet jag inte hur tillförlitliga dessa sidor är men en litet röd flagga 🚩 skulle jag fått.
Menar du att jag kan komma att åka på att betala även arbetsgivaravgiften och kommunalskatten? Dum fråga kanske men har inte haft eget företag själv så vet inte hur det fungerar.A August Eriksson skrev:
Har du fått bytt 2 gavlar + vindskivor, inklusive målarfärg och målning. Allt material med virke + byggställning för 30k är de extremt billigt.
Han har givetvis räknat bort sig duktigt. Verkar som han försöker rädda sin ekonomi lite grann med några tusenlappar av dig. Så det är såklart fult.
Men, är resultatet bra och du är nöjd så grattis du fick ett bra jobb till ett riktigt billigt pris. Betala och va nöjd med en bra deal. Släpp dom få tusenlapparna, han blev inte fet på de jobbet.
De hade säkert kostat dubbelt om någon annan gjort de.
Han har givetvis räknat bort sig duktigt. Verkar som han försöker rädda sin ekonomi lite grann med några tusenlappar av dig. Så det är såklart fult.
Men, är resultatet bra och du är nöjd så grattis du fick ett bra jobb till ett riktigt billigt pris. Betala och va nöjd med en bra deal. Släpp dom få tusenlapparna, han blev inte fet på de jobbet.
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Det var alltså bara trägavlar på ovanvåningen, det är puts på nedervåningen, är det fortfarande ett bra pris då? Ja, hade varit skönt att bara släppa det.. Har så många andra bollar i luften ändå..L Lechuza skrev:Har du fått bytt 2 gavlar + vindskivor, inklusive målarfärg och målning. Allt material med virke + byggställning för 30k är de extremt billigt.
Ajdå, men om jag skriver mail till honom att han ska stå för arbetsgivaravgift och kommunalskatten med tanke på att han saknar f skatt sedel, har jag då ryggen fri och slipper stå för dessa kostnader i framtiden om något tillstöter?A August Eriksson skrev:
Under förutsättning att svarar att han ska det naturligtvis.P Possetossen skrev:
Har han ingen F-skatt så får du gå in som arbetsgivare.
Skatteverket: https://www.skatteverket.se/privat/...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
Du får ta arbetskostnaden, dividera med 1.3142 för att räkna ut lönen. Sedan drar du marginalskatt (30%?) innan du betalar ut till honom. Roten går ev. att fixa på något sätt.
Har varit med om det här själv. Jobbet är ju gjort, men om han måste upp på taket igen, så är du ansvarig. Dvs du behöver ha en försäkring. Jag försökte (för 10 år sedan) då skaffa en försäkring för den dagen, men de försäkringsbolag jag talade med ville bara sälja en föräkring som gällde under ett år.
Så för min del, var jag i fortsättningen mycket noga med att kolla att det finns F-skatt på de som jag hyr in.
(Men det finns också en uppsida med att anställa någon. Det är ju att du slipper betala moms på lönekostnaden. Nackdelen är ju att det finns ingen garanti.)
Skatteverket: https://www.skatteverket.se/privat/...privatperson.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html
Du får ta arbetskostnaden, dividera med 1.3142 för att räkna ut lönen. Sedan drar du marginalskatt (30%?) innan du betalar ut till honom. Roten går ev. att fixa på något sätt.
Har varit med om det här själv. Jobbet är ju gjort, men om han måste upp på taket igen, så är du ansvarig. Dvs du behöver ha en försäkring. Jag försökte (för 10 år sedan) då skaffa en försäkring för den dagen, men de försäkringsbolag jag talade med ville bara sälja en föräkring som gällde under ett år.
Så för min del, var jag i fortsättningen mycket noga med att kolla att det finns F-skatt på de som jag hyr in.
(Men det finns också en uppsida med att anställa någon. Det är ju att du slipper betala moms på lönekostnaden. Nackdelen är ju att det finns ingen garanti.)
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Fast byggaren nhar ju räknat upp vad som skall räknas som material, och där tagit upp ställningen. Så han har angivit att ställningen skall ingå i den uppskattade materialkostnaden på 7000.E Eby90 skrev: