P Possetossen skrev:
Ja han gav en orimligt låg offert. Men om det nu finns lag på max 15% extra kostnader så tänker jag att jag tillbakahänvisar fakturan och begär en ny på 27 600kr. Det blir ngt billigare men fortfarande mycket högre än offerten. Det jag funderar över är byggställningen, den skulle ingå i material på 5-7 000 kr. Som Kane skriver, helt orimlig offert! Men kan väl inte säga så mycket mer. Han tog även med skruvar och material jag betalat för, borde jag inte få behålla det?
Enligt konsumenttjänstlagen får en offert med ett ungefärligt pris överskridas med högst 15 procent, om inte annat avtalats. Om offerten är ett fast pris får det inte överskridas. Personligen skulle jag aldrig acceptera en offert som inte ha fasta kostnader. I ditt fall är arbetskostnaderna fasta men matriel rörligt så denna summa kan du behöva betala max 15% mer.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Nu har jag fått samtliga kvitton, bifogar dem här. För färgen har han så vitt jag kan se endast skickat screenshot på slutet av ett mail. Bad om kvitto för det och han vill komma till mig personligen och förklara allt men jag sa att endast kvitto räcker. Får se om han skickar det.

Tänker som så här. Jag ska bestrida fakturan och hävda att jag inte ska betala kostnaderna för sågblad eller maskiner ink maskin hyra då det ej är material utan hans arbetsredskap. Han fick hyra in en extra såg då jag hade så brant lutning på taket, 51 grader, så han kunde ej använda sin egen maskin. Enligt hans offert skulle jag betala 5-7000 kr för material om inget oväntat tillstöter. Det oväntade blev de extra läktarna som vi kom överens att de enligt honom kostade ink extra arbete 4000 kr men han satte det på enbart arbetskostnad (med 50% rut avdrag) så det blir 2000 kr extra för arbetet som skulle vara en fast kostnad på 15 000 kr efter rut. Således 17 000 kr totalt för "arbete".

Kommer hävda att jag även ska betala max 15% påslag på materialkostnaden. Så ska se över summan av materialkostnaden och räkna på det.

Sedan kommer jag påpeka att det var oärligt att han gav en offert på 5-7000 kr från början för material då han visste att det skulle långt överstiga detta då han redan från början visste att färg kostade 2000 kr och byggställning ca 4000 kr. Nämnde det snabbt i telefon idag och då blev han upprörd och ifrågasatte om jag inte litade på honom.

Han var där i en vecka, må till sön, hämtade byggställningen på mån morgon så hoppas inte jag ska betala för den dagen, ska kolla kvittona senare. Det tog extra tid för hans kollega blev sjuk och han sa att odlingslådorna ställde till det (men det visste han från början att de stod där de stod).

Vad säger ni om mina tankar?

Vill tacka alla involverade som svarat, ovärderligt med er input och jag är väldigt tacksam!

• Foto av en faktura som ligger på en grå tygsoffa, texten visar olika byggmaterial och dess priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura från Ramirent AB med kostnadsdetaljer för maskinhyra, hyresmaterial och försäljning, adresserad till Oxie Byggservice Kopriva Ibrahim.
    Skapa konto
  • Två kvitton från Byggmax, med detaljer om köp av regel och trallskruv, totalbelopp 152,36 SEK, ink. moms 30,47 SEK.
    Skapa konto
  • Kvitton från Hornbach med detaljerade artiklar och priser för byggmaterial samt en utskrift med kontaktinformation och logga för Företagsservice.
    Skapa konto
  • Foto av en faktura med detaljer om inköp av målarpenslar och byggfog från DAW Nordic AB, inklusive priser och moms, daterad 2025-08-12.
    Skapa konto
  • En faktura med produkt- och prisinformation inklusive målad färg och byggmaterial, utställd av DAW Nordic AB till Oxie Byggservice.
    Skapa konto
  • E-postmeddelande med prisuppgift från Caparol Färg för 10 liter färg, kontaktinformation och sociala medieikoner visas.
    Skapa konto
  • Faktura med detaljerade kostnader för byggmaterial från Optimera, inklusive moms och total summa att betala på 1728,00 SEK.
    Skapa konto
  • Faktura från Optimera Svenska AB till Kopriva Ibrahim med belopp 1728 kr och fakturanummer 20463071.
    Skapa konto
  • Faktura från Optimera Svenska AB för byggmaterial, inklusive träpanel och skruvar, med total belopp 6 561,00 SEK inklusive moms.
    Skapa konto
P Possetossen skrev:
Nu har jag fått samtliga kvitton, bifogar dem här. För färgen har han så vitt jag kan se endast skickat screenshot på slutet av ett mail. Bad om kvitto för det och han vill komma till mig personligen och förklara allt men jag sa att endast kvitto räcker. Får se om han skickar det.

Tänker som så här. Jag ska bestrida fakturan och hävda att jag inte ska betala kostnaderna för sågblad eller maskiner ink maskin hyra då det ej är material utan hans arbetsredskap. Han fick hyra in en extra såg då jag hade så brant lutning på taket, 51 grader, så han kunde ej använda sin egen maskin. Enligt hans offert skulle jag betala 5-7000 kr för material om inget oväntat tillstöter. Det oväntade blev de extra läktarna som vi kom överens att de enligt honom kostade ink extra arbete 4000 kr men han satte det på enbart arbetskostnad (med 50% rut avdrag) så det blir 2000 kr extra för arbetet som skulle vara en fast kostnad på 15 000 kr efter rut. Således 17 000 kr totalt för "arbete".

Kommer hävda att jag även ska betala max 15% påslag på materialkostnaden. Så ska se över summan av materialkostnaden och räkna på det.

Sedan kommer jag påpeka att det var oärligt att han gav en offert på 5-7000 kr från början för material då han visste att det skulle långt överstiga detta då han redan från början visste att färg kostade 2000 kr och byggställning ca 4000 kr. Nämnde det snabbt i telefon idag och då blev han upprörd och ifrågasatte om jag inte litade på honom.

Han var där i en vecka, må till sön, hämtade byggställningen på mån morgon så hoppas inte jag ska betala för den dagen, ska kolla kvittona senare. Det tog extra tid för hans kollega blev sjuk och han sa att odlingslådorna ställde till det (men det visste han från början att de stod där de stod).

Vad säger ni om mina tankar?

Vill tacka alla involverade som svarat, ovärderligt med er input och jag är väldigt tacksam!
Hej
Jag tycker du misstror hantverkaren lite väl mycket.
Det finns oklarheter i offererat pris. Du har materialkostnaden på löpande räkning. Ställningen är lite oklar. Flyttning av blomlådorna är oklart, beror på vad kommit överens om.
Har du verkligen betalat skruv och spik själv?
Priset är inte oskäligt utan för billigt från början. Hade du andra offerter att jämföra med?
Se dom extra tusenlapparna som lite dricks för ett bra utfört arbete så kanske du kan få hjälp fler gånger.
Duktiga hantverkare är det ont om. Du är lindrigt lurad i jämförelse med många andra värre hantverkare.

Fairlane
B BSA In skrev:
Se dom extra tusenlapparna som lite dricks för ett bra utfört arbete så kanske du kan få hjälp fler gånger.
När jag ger dricks så väljer jag det själv...

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
B BSA In skrev:
Hej
Jag tycker du misstror hantverkaren lite väl mycket.
Det finns oklarheter i offererat pris. Du har materialkostnaden på löpande räkning. Ställningen är lite oklar. Flyttning av blomlådorna är oklart, beror på vad kommit överens om.
Har du verkligen betalat skruv och spik själv?
Priset är inte oskäligt utan för billigt från början. Hade du andra offerter att jämföra med?
Duktiga hantverkare är det ont om. Du är lindrigt lurad i jämförelse med många andra värre hantverkare.
Om det var tvärtom och det var kunden som betalade några tusen för lite, hade du sett det också som nåt hantverkaren får ta eftersom det var en bra kund och ett lätt jobb? Så hantverkaren får kunden tillbaka?
Eller är det bara som jag misstänker åt ett håll avtalet får brytas?

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om det var tvärtom och det var kunden som betalade några tusen för lite, hade du sett det också som nåt hantverkaren får ta eftersom det var en bra kund och ett lätt jobb? Så hantverkaren får kunden tillbaka?
Eller är det bara som jag misstänker åt ett håll avtalet får brytas?
Av den anledningen lämnar jag aldrig offerter på fast pris.
Gör jobb på löpande och är transparent med priser och påslag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
U Uffe A skrev:
Av den anledningen lämnar jag aldrig offerter på fast pris.
Gör jobb på löpande och är transparent med priser och påslag.
Det är ju vettigt, särskilt att du är transparant, men om det är ett relativt enkelt jobb kan du väl ändå säga ungefär var man hamnar, mellan tummen och pekfingret?

Jag har råkat ut för flera transparenta hantverkare - Trots att dom sagt att dom ska komma har det inte gått att se dom.

• Haha
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har råkat ut för flera transparenta hantverkare - Trots att dom sagt att dom ska komma har det inte gått att se dom.
Den var bra
Hör hemma i humorhörnan 😂👍

• Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.