20 504 läst ·
68 svar
21k läst
68 svar
Rimlig faktura från snickare? Lurad?
Står ju "att betala för köparen 20.153:-"P Possetossen skrev:Hej!
Funderar på om denna faktura och förfarande är rimligt? Brukar det gå till så här? Novis på att anlita hantverkare.
Valde en hantverkare som gav följande offert för att byta två trägavlar på ovanvåningen:
Arbete efter rot 15 000 kr ink moms
Materialkostnad 5-7000 kr ink moms med reservation för att det kunde bli extra kostnader
Inga övriga kostnader skulle det bli och byggställning ingår. Utlovade att han skulle återställa trädgården i samma skick som när han kom vilket inte riktigt hölls och han tog med skruvar etc jag betalat för. Men resultatet blev toppen fint!
Det tillkom 2000kr för två reglar som behövde bytas.
Får faktura på nästan 30 000 kr. Då skriver han att jag ska stå för byggnadsställningen och kostnaden har skenat med 8 000 kr över hans offert, alltså en tredjedel. För min del känner jag mig lite lurad, borde inte han som erfaren hantverkare kunna estimera bättre eller är det så här det är, bara att acceptera?
Bifogar konversation där han skriver att byggställning ingår i materialkostnad och screenshot på faktura.
Tack på förhand och ha det gott!
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Mailet är skriftligt?Annn555 skrev:Hej
innan du anlitar en hantis ska du ta in en skriftlig offert , alltid.
han kan då sedan ej ge en fantasi faktura sedan,
pga slutfakturan kan då aldrig överstiga offerten mer med
ett par procent enl lag
Jag begär alltid skriftlig offert innan, blev lurad själv, lärde mig läxan
Villaägarna skev vid husbygge artikel, specificera i detalj vad som ska brukas tex trä glad etc så inget byts ut till billigare i offerten
Tack, ja jag tänker att jag tillbakahänvisar fakturan först och främst och hänvisar till att byggställning inte skulle kosta extra och att han överstigit 15%, ska även be om samtliga kvitton och kräva tillbaka material han tagit med sig som blev över. Faktiskt, blir så sur över hans ohederlighet. Att det tagit extra tid för arbetet, pga att hans anställde blev sjuk samt odlingslådorna var inte mitt betalningsansvar då han från början kände till odlingslådorna. Angående de två extra reglarna sa han att de skulle kosta 4000 kr extra men han lade på det på arbetet så jag fick 50% rabatt för dem således landade vi på 17 000kr för arbetskostnaden vilket jag accepterar då han från början utlovat en kostnad på 15 000 endast för det.H hempularen skrev:Det där med 15% är inte tillämpligt här. Du har fått en offert med fast pris på arbete. Det får inte öka med enda krona. Såvida det inte tillkommit oväntat arbete. De där extra reglarna kan eventuellt vara ett sådant tillägg, som kan motiver 4000 extra på arbetet som han har debiterat. Men det känns lite tveksamt, minst sagt. Med det sagt så kanskje eventuellt extra debiteringen på arbetet kan vara OK. Beror lite på hur ni diskuterat runt det extra med reglarna.
Men offerten är ju i praktiken löpande räkning för materialet, så som det har formulerats. Det kunde lika gärna blivit 100 000 i material. OM priset är skäligt. Och såvitt jag förstår så är priset han har debiterat för material i stort sett skäligt. Det fula här är det orimliga kalkylpriset i offerten. man kan möjligen hävda att du har fått en prisuppskattning för materialet, den får då inte överstigas med mer än 15% (15% regeln gäller alltså för löpande räkning, där man har fått en prisuppskattning, inte för fast pris). MEN ham har ju i någon mån friskrivit sig från prisuppskattningen, så jag är tveksam om 15% reglen går att tillämpa.
Om du är lite tuff/hård. Så skulle du ju kunna räkna fram vad materialet kostar på billigast möjliga butik. Ca 5000 för panelen på byggmax (kolla själv exakt), färgen kostar under 2000 på "färgvaruhuset", extrapris just nu osv. Betala de priser du hittar och bestrid resten med motivet att det skulle kosta 7000. Jag gissar att du ändå landar en bit över 7000. Men iallafall närmare. Och stryk bort sågbladen, det går inte åt sågblad för 350 kr för att kapa några panelbrädor. Betala 0 för skruvarna tills han lämnar igen de överblivna osv. Debiterar han för 1000 skruv, så skall 1000 skruv levereras också.
Hade han betett sig OK så skulle jag inte föreslå småaktigheter som att vägra betala för sågblad eller överblivna skruvar. Men det är han som börjat bete sig illa.
Jag trodde att det vi skrev via mail var en skriftlig offert.Annn555 skrev:Hej
innan du anlitar en hantis ska du ta in en skriftlig offert , alltid.
han kan då sedan ej ge en fantasi faktura sedan,
pga slutfakturan kan då aldrig överstiga offerten mer med
ett par procent enl lag
Jag begär alltid skriftlig offert innan, blev lurad själv, lärde mig läxan
Villaägarna skev vid husbygge artikel, specificera i detalj vad som ska brukas tex trä glad etc så inget byts ut till billigare i offerten
Bara att söka på Oxiebyggservice får en att fundera.
Starta 2009.
På Mr Koll står det registreringsår 2025.
Och är inaktivt.
På Krafman där är det aktivt men startade 2025-07-02.
Ej registrerad för moms, inga anställda.
Nu vet jag inte hur tillförlitliga dessa sidor är men en litet röd flagga 🚩 skulle jag fått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Starta 2009.
På Mr Koll står det registreringsår 2025.
Logga in
Skapa konto
Och är inaktivt.
På Krafman där är det aktivt men startade 2025-07-02.
Logga in
Skapa konto
Ej registrerad för moms, inga anställda.
Logga in
Skapa konto
Nu vet jag inte hur tillförlitliga dessa sidor är men en litet röd flagga 🚩 skulle jag fått.
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Betala inte fakturan innan giltig f-skatt finns. Annars behöver du betala in arbetsgivaravgift och dra av kommunalskatt för din anställda.