3 695 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Rillad slang till elbolaget?
Har alla leverantörer krav på rör med slät insida? Finns det nån chans att de står för det själva eftersom de står för kabeln och man själv får väl inte dra i den förstås?
Kjell G
Kjell G
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 270 inlägg
De brukar vilja ha en slät slang. Tror att det har maskindragning att göra. Kanske finns risk att skada en rillad slang?
Göteborg Energi ställde ut en 100m-rulle slät, gul skyddsslang och en trumma kabel till våra 85m dragning. Tyvärr missuppfatttade jag konceptet "draggrop" och fick därför dra i matarkabeln själv. Montörerna är alldeles för klena nuförtiden. Med tanke på att jag drog i kabeln helt själv för hand, kan man ju undra om de orkar knipsa av kabeln med tång eller om de har maskin till det också.
Hur som helst var det helt OK med GBG Energi att jag drog kabeln själv. (ej elbehörig)
Göteborg Energi ställde ut en 100m-rulle slät, gul skyddsslang och en trumma kabel till våra 85m dragning. Tyvärr missuppfatttade jag konceptet "draggrop" och fick därför dra i matarkabeln själv. Montörerna är alldeles för klena nuförtiden. Med tanke på att jag drog i kabeln helt själv för hand, kan man ju undra om de orkar knipsa av kabeln med tång eller om de har maskin till det också.
Hur som helst var det helt OK med GBG Energi att jag drog kabeln själv. (ej elbehörig)
Första jag tänker på när det gäller slang och varför insidan ska va slät är ju att det är 10ggr enklare att trycka genom kabeln för hand om slangen saknar dragsnöre!
Hos oss är det från fall till fall.. ibland kör vi ut slang och ibland inte.. beror hur man kommer överäns med nätägaren tror jag.
@Gunverth: *smisk*.. jag tror hellre det har att göra med att sörlänningar är allmänt veka
Hos oss är det från fall till fall.. ibland kör vi ut slang och ibland inte.. beror hur man kommer överäns med nätägaren tror jag.
@Gunverth: *smisk*.. jag tror hellre det har att göra med att sörlänningar är allmänt veka
Se till att inte få in grus och jord i slangen också, tejpa igen ändarna.
elmont skrev:
Intressant, om de inte kan kräva det, och ändå vill ha det, kanske de är beredda att bistå med slangen.
Anledning til frågan för min del är mest att jag gav byggarna uppgift att gjuta in rören i grunden (hus o förråd) och då använde de rillade rör. För att inte få in skräp la de rören i båge, sen när hus o förråd skulle kopplas ihop fick jag dela på rören. Tyvärr räckte de inte ihop trots att det bara är ca tre meter mellan. Lite dåligt planerat tycker jag, så nu blev jag tvungen att skaffa en rulle för att koppla ihop dem. Då tyckte jag att resterande tjugo meter kunde jag kanske använda till inkommande el, alternativt till fibern.
Kan det vara till fördel att rörgraven är öppen när kabeln ska in? Går det att få elbolaget att acceptera rillat när de kan komma åt och ev öppna i böjarna och dela upp dragningen i portioner?
Kjell G
JA!Kjell_G skrev:
Det kan vara ett rent he----e att få i kabeln, i vissa situationer, i andra kan det gå galant, det är så olika från fall till fall.
Mitt råd är att trä i kabeln medan slangen ligger uppe på marken, och sedan gräva ner hela paketet.
Montörerna har oftast en rörål (har jag fått veta att det heter
Tydligen har elbolagen olika bestämmelser runt om i landet. Min elektriker säger så, men också: Ingen ström utan ledning, gör man inte som dom säger så får man inget inkopplat.
Har nu kollat med lokalbolaget, de vill ha slät insida, draggrop där kabeln ska in i skåpet, draglina (FK, plastsnöre el dyl) och nej, de står inte för slangen.
Däremot var det OK att sista biten genom grunden var rillad, så länge det fanns en draggrop. De ville inte ha slangarna hopkopplade utan öppna, tätade så de slipper jord o sand. Så nu kör jag på det, ska bara orka gräva de sista 5-6 meterna (av 20)
Kjell G
Har nu kollat med lokalbolaget, de vill ha slät insida, draggrop där kabeln ska in i skåpet, draglina (FK, plastsnöre el dyl) och nej, de står inte för slangen.
Däremot var det OK att sista biten genom grunden var rillad, så länge det fanns en draggrop. De ville inte ha slangarna hopkopplade utan öppna, tätade så de slipper jord o sand. Så nu kör jag på det, ska bara orka gräva de sista 5-6 meterna (av 20)
Kjell G
O ja. La två när jag gjorde gräsmattan för säkerhetsskull. Båda tomma då det fanns gamla matningar. Ett förrådsbygge ledde till att jag blev tvungen att byta matning så nu ligger det 3X10+10 i ena röret och efter en åskträff så blev det en ny telekabel i det andra
Klicka här för att svara