Ska lägga parkett i hela lägenheten (ej badrum
) och funderar på riktningen.
Har läst en del och det jag läst mig till är att det rekommenderas att lägga i ljusinsläppets riktning.
I mitt fall så har jag en önskan om att golvet ska vara flytande utan trösklar och lister i hela lägenheten. Är det lämpligt i mitt fall då hallen längden från ytterdörren till fönstervägg i vardagsrummet är ca 15-20 meter eller är det för långt i en läggning?
Skulle det vara ett alternativ att lägga på andra ledden av någon anledning?
Tackar för tankar och åsikter..
Planlösning bifogad
Har läst en del och det jag läst mig till är att det rekommenderas att lägga i ljusinsläppets riktning.
I mitt fall så har jag en önskan om att golvet ska vara flytande utan trösklar och lister i hela lägenheten. Är det lämpligt i mitt fall då hallen längden från ytterdörren till fönstervägg i vardagsrummet är ca 15-20 meter eller är det för långt i en läggning?
Skulle det vara ett alternativ att lägga på andra ledden av någon anledning?
Tackar för tankar och åsikter..
Planlösning bifogad
Jag skulle lägga golvet längs med lägenheten, Du har en avlång lägenhet och då tycker jag att det skulle se bäst ut om golvet löper i samma riktning. Men det är en smaksak, lägger Du det på tvären ger det ett intryck av att rummen är bredare än de är.
Att det skulle finnas någon begränsning av hur långt man lägger golvet har jag inte hört, om det blir problem eller inte kommer snarare att bero på vilken kvalitet Du väljer på klicksystemet.
Utan trösklar förstår jag men utan lister? vilka lister då?
Att det skulle finnas någon begränsning av hur långt man lägger golvet har jag inte hört, om det blir problem eller inte kommer snarare att bero på vilken kvalitet Du väljer på klicksystemet.
Utan trösklar förstår jag men utan lister? vilka lister då?
Tackar för det...
När jag skrev list så syftade jag på att använda någon form av list aluminium/annat istället för tröskel, ifall det är problem att lägga precis i dörröppningen. Eller det kanske går att få till trots allt?
När jag skrev list så syftade jag på att använda någon form av list aluminium/annat istället för tröskel, ifall det är problem att lägga precis i dörröppningen. Eller det kanske går att få till trots allt?
Det skulle vara snyggt att lägga det utan trösklar/lister i hall/kök/vardagsrum och det borde inte vara nåt problem. In till sovrummen däremot blir det svårare att få det snyggt i och med att golvet kommer att ligga längs med dörröppningen. Kan ev. bli problem när det rör sej också som alla flytande trägolv gör.
Dessutom är det nog rätt skönt med tröskel till ett sovrum så inte ljud hörs så bra till övriga rum och vice versa.
In i korridoren till sovrum 2 kan man lägga en tunn "tröskel" i samma material som golvet, det blir nog snyggast.
Dessutom är det nog rätt skönt med tröskel till ett sovrum så inte ljud hörs så bra till övriga rum och vice versa.
In i korridoren till sovrum 2 kan man lägga en tunn "tröskel" i samma material som golvet, det blir nog snyggast.
Byggmax kundtjänst rekommenderar max 8 meter av Barlineks oljade ek innan list.
Pratade även med säljare på Hornbach som rekommenderade lister som på bifogade bilden när jag visade planlösningen.
Hade önskat att lägga utan lister men såvitt jag förstår så är det lite riskfyllt.
Någon mer som har några tankar eller tips så tyck gärna till .
Pratade även med säljare på Hornbach som rekommenderade lister som på bifogade bilden när jag visade planlösningen.
Hade önskat att lägga utan lister men såvitt jag förstår så är det lite riskfyllt.
Någon mer som har några tankar eller tips så tyck gärna till .
Det är klart att det finns golv som går att lägga längre sträcka än 8 m, inte på Hornbach förstås och defenitivt inte på Byggmax. Där handlar man om man vill komma undan billigt, ibland får man bra grejer ändå men billiga golv har förstås sina begränsningar. Kan rent av vara så att golv riktade till vanliga konsumenter har den här begränsningen så kanske är det svårt att få tag på. Men i offentliga lokaler finns de golv med längder långt över 8 m utan lister.
En möjlighet är ju att lägga golvet på andra ledden istället, det ger ett annat intryck men behöver inte bli sämre.
En möjlighet är ju att lägga golvet på andra ledden istället, det ger ett annat intryck men behöver inte bli sämre.
Jan-Å Ska jag tolka din sista mening som att det skulle gå att lägga golvet på andra ledden för att slippa skarvarna? Vad är det som då skiljer att det skulle vara lämpligare, det är ju trots allt över 8 meter oavsett riktning.
Nog ett tankefel av mej kanske. Jag uppfattade begränsningen på 8 m som att det gällde på längden men det kan vara fel. Bäst att kolla med tillverkaren vad som gäller.hansolon skrev:
Om du har 8 m golv i ett styck måste du ha enorma rörlsefogar runt om. Men det ska väl tillverkaren tala om hur mycket som behövs.
Klicka här för att svara

