Hej!
Jag skall strax ge mig på att fixa ett sviktande golv i en lägenhet. Huset är byggt 1948 och det ligger tunna parkettstavar ovanpå någon slags skiva.
Jag förstår att det bästa sättet att veta vad som finns under är att riva upp golvet och titta, men då jag helst vill ha upprivet golv så kort tid som möjligt (detta är utanför badrum och barnen hade säkert lyckats kliva rätt ned i hålet eller dylikt) tänkte jag fråga om någon vet vad man oftast la under golven i hus från denna tiden?

Bifogar en bild på ett ställe där stavarna är lite dåligt limmade 😅

• Närbild av ett trägolv med lösa parkettstavar och en del av skivan under golvet synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tjocka är stavarna?
Funderar på om det som det var hos mig (byggt 59) där det var ett relativt tunnt slitlager, 5-6mm som är limmat på en furukärna på cirka 20mm. Så i princip samma konstruktion som dagens "parkett" du köper på byggvaruhusen men tjockare.
Iomed att det var tjockare så behövdes inget undergolv utan dessa var spikade direkt i träbjälklag.

Men enklast är det väl att göra ett hål med en borr och kika?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stavarna är väldigt tunna, cirka ett par millemeter tjocka.
Ja, ett litet hål i något hörn får nog bli steg 1. Men vill gärna få en så bra bild som möjligt innan jag ens börjar med det :)

P
Det ser ut som en vattenskadad lamellbräda med slitskikt av ek och furukärna, inte en stavparkett.

• Gilla
Sndr och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
I och med att det är en lägenhet så kan man fråga styrelsen och grannar vad de vet om husets konstruktion. Du lär knappast vara den första som vill renovera en lägenhet i ett hus från 1948.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.