3 036 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Rikt/plan med spiralkutter?
Nja, man kan väl tycka olika. Jag har en hammer med spiral kutter. Och visst är den lite bättre överlag än motsvarande maskin med vanliga stål men jag tycker också att det är lite hype kring det hela. En välbyggd maskin utan vibrationer är viktigare. Om man ska köpa en ny maskin idag håller jag med om att det är värt att lägga pengarna på det.
Det går säkert att nörda ner sig i att traditonella knivar kan ge en bättre yta på mjuka träslag. Men jag vet inte hur ni gör men jag slipar allt trä efter jag hyvlat och då uppskattar jag mer brist på urslag än yta.
Jag hade en äldre scm planhyvel med inbyggd knivslip vilket fungerade bra men ändå lite meckigt att flytta ut knivarna allteftersom. Nu har jag en plan rikt kombi från felder 941. Med spiralkuttern så slipper jag lägga tid på justering och slipning. Det finns såklart nackdelar jämfört med min äldre SCM framförallt bordslängden på rikthyveln och inte segmenterade matningsrullar. Bytet tar cirka 60sek så det stör inte så mycket dock. Skulle jag kosta på en ny hyvelkutter för 15000 skattade pengar som amatör, nej tveksamt.
Jag hade en äldre scm planhyvel med inbyggd knivslip vilket fungerade bra men ändå lite meckigt att flytta ut knivarna allteftersom. Nu har jag en plan rikt kombi från felder 941. Med spiralkuttern så slipper jag lägga tid på justering och slipning. Det finns såklart nackdelar jämfört med min äldre SCM framförallt bordslängden på rikthyveln och inte segmenterade matningsrullar. Bytet tar cirka 60sek så det stör inte så mycket dock. Skulle jag kosta på en ny hyvelkutter för 15000 skattade pengar som amatör, nej tveksamt.
NejHep skrev:
Nu är du där igen och försöker skriva ner spiralkuttrar och moderna maskiner. Jag har hyvlat en del med Moertens och absolut inget kan få mig att välja den framför min Hammer med spiralkutter. Den är inte bättre på en enda punkt.
Ja, det är dyrt att konvertera en gammal hyvel till spiralkutter. Men om man i dag köper en ny hyvel och ska använda den för att tjäna pengar, är det direkt vansinne att välja något annat. Stålen håller sig vassa mycket längre och blir därför i längden billigare.
Det finns många bra skäl att leta upp och använda äldre snickerimaskiner, då mycket är likadant nu som det varit tidigare. Fast just hyvelstål är en sak där utvecklingen tagit ett stort kliv framåt. Ett väldigt stort kliv.
Det som jag försöker säga är att det finns andra faktorer som är mer avgörande för hyvlingsresultatet än kuttertypen, och andra ställen där en summa pengar gör större skillnad för effektiviteten och resultatet.
Jag är helt med dig i att det inte behöver vara rätta stället att investera sina pengar på om man har andra saker att förbättra. Jag håller också med om att det är överkurs för de flesta amatörer.H heimlaga skrev:
Det jag, och flera andra här, invänder mot är att du blandar in träslag och påstår att det är ger bättre resultat med klassiska skär på inhemska träslag och bättre med spiralskär på mer exotiska träslag. Ju mer vresiga ämnen man hyvlar, desto mer syns styrkan i spiralkuttern, men samma fördelar som den har framför raka skär finns även när man hyvlar något som är mer medgörligt. Det syns bara inte lika tydligt. Åtminstone inte när de raka stålen är helt nyslipade.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Utan att förringa dina kunskaper så vill jag berätta att jag hyvlat ek med min gamla kutter med nyslipade skär.katos skrev:
Det går säkert att nörda ner sig i att traditonella knivar kan ge en bättre yta på mjuka träslag. Men jag vet inte hur ni gör men jag slipar allt trä efter jag hyvlat och då uppskattar jag mer brist på urslag än yta.
Jag har byggt bland annat små supskåp, och den hyvlade utan blev så fin och blank så jag repade den med 1000papper, helt sjukt vilken yta jag fick, onödigt bra
Men spiralkutter, ojojoj vad fint och tyst och enkelt.
Dyrt? Näe, men mycket pengar.
/Workingclasshero
Så är det säkert men jag kommer slipa ändå. Varför? För att då vet jag hur trät kommer se ut med ytbehandling på och det kommer alltid se lika ut. Lister kommer matcha faneren och beställer en kund fler möbler blir resultat lika (mer lika).
Alltid samma, alltid repeterbart.
Alltid samma, alltid repeterbart.
Vardå tex? Spännande om det finns något som alltid ger bättre effektivitet och resultat än en spiralkutter 😊H heimlaga skrev:
Det är betydligt viktigare att ha en stabil stomme som inte sviktar. Bra valstryck. Bra mönster på inmatarvalsen. Rikthyvelbord som är i plan och inte fjädrar och går att ställa in utan glapp. Planhyvelbord som är parallellt med kuttern inte fjädrar undan och av gjutjärn så det tål nötningen. Stor diameter på kuttern.nanowire skrev:
Ingenting av det här är självklart på billigare maskiner i dag.
Säger inte emot det på någon speciell punkt men det gör ju inte med nödvändighet att en spiralkutter är ett sämre val. Det finns andra parametrar, tex tillgänglig yta, som kan bli väldigt dimensionerade.H heimlaga skrev:Det är betydligt viktigare att ha en stabil stomme som inte sviktar. Bra valstryck. Bra mönster på inmatarvalsen. Rikthyvelbord som är i plan och inte fjädrar och går att ställa in utan glapp. Planhyvelbord som är parallellt med kuttern inte fjädrar undan och av gjutjärn så det tål nötningen. Stor diameter på kuttern.
Ingenting av det här är självklart på billigare maskiner i dag.
Klicka här för att svara