10 901 läst ·
65 svar
11k läst
65 svar
Riksdagen godkänner de nya bygglovsreglerna
Är det något som vet vad man kan förväntas få för straff om man missar en anmälan?
Jag tänker bygga till 30kvm och har en byggare som i princip kan börja 1/12 men kommunen kan inte svara på om det krävs anmälan eller ej.
Vad händer då om jag börjar bygga utan anmälan? Det är ju inget svartbygge då jag inte bryter mot någon lovplikt…
Frågan är vad som kan hända för att jag ev. Missat en anmälan och ett startbesked? Någon som har en gissning?
Jag tänker bygga till 30kvm och har en byggare som i princip kan börja 1/12 men kommunen kan inte svara på om det krävs anmälan eller ej.
Vad händer då om jag börjar bygga utan anmälan? Det är ju inget svartbygge då jag inte bryter mot någon lovplikt…
Frågan är vad som kan hända för att jag ev. Missat en anmälan och ett startbesked? Någon som har en gissning?
Det som ska hända om det upptäcks inom fem år (det är preskriptionstiden) är att du påförs en byggsanktionsavgift. Hur stor byggsanktionsavgiften blir beräknas enligt regleringar i PBF. Du kan beräkna vad byggsanktionsavgiften för olika överträdelser blir här:K Kalle-göteborg skrev:Är det något som vet vad man kan förväntas få för straff om man missar en anmälan?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/
I veckan får vi troligen veta hur det blir med anmälan från 1/12 eftersom det tycks som regeringen beslutade om ändringar i PBF i torsdags och vi förväntar oss att den nya förordningstexten publiceras i veckan.
Om du preciserar lite mer vad du tänkt göra för typ av tillbyggnad så ska du se att det kommer in svar .K Kalle-göteborg skrev:Är det något som vet vad man kan förväntas få för straff om man missar en anmälan?
Sanktionsavgift på några tiotusen OM det upptäcks innom fem år, småpengar i byggsamanhang. (precis som om man i dag underlåter att söka bygglov för en åtgärd som skulle beviljas bygglov)K Kalle-göteborg skrev:Är det något som vet vad man kan förväntas få för straff om man missar en anmälan?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lite för länge sedan jag kopplade.
El -
Grannen byggt 4-5 meter hög altan med besvärande insyn, kommunen godkänner
Bygglov -
Kommunen godkänner avloppsbrunn med infiltration grävd utanför den egna stugtomten på stranden
Juridik -
Hyresvärden godkänner inte utstädning
Övrigt Off Topic -
angående Riksdagen har sagt ja till komplementhus!
Bygglov