11 620 läst ·
65 svar
12k läst
65 svar
Riksdagen godkänner de nya bygglovsreglerna
Utöka skärmtaket till 20m2 före sista nov, det är otillåtet (men bör vara lätt och billigt att riva eller återställa vid behov) Sök bygglov eller riv/rätta skyndsamt om någon uppmärksammar ditt svartbygge.N NiklasJBN skrev:
Bygg sen till huset med de önskade 25m2 efter 1/12.
Har letat och letat men inte hittat.
Vad gäller för vad som i Stockholm kallas gul klassificering?
Då är det ju området som har en ”positiv betydelse”
Men hur påverkar de nya reglerna detta?
Vad gäller för vad som i Stockholm kallas gul klassificering?
Då är det ju området som har en ”positiv betydelse”
Men hur påverkar de nya reglerna detta?
Blå, gröna och gula hus
De tre klassificeringar som Stadsmuseet använder sig av är:- Blått är den högsta klassen och omfattar miljöer som bedöms ha synnerligen höga kulturhistoriska värden.
- Grön klassning innebär också ett högt kulturhistoriskt värde och betyder att miljön bedöms vara särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt.
- Gult är den tredje nivån som används vid klassificering. Fastighet markerad med gult på Stadsmuseets kulturhistoriska klassificeringskarta innebär att miljön bedöms ha positiv betydelse för stadsbilden och/eller ha visst kulturhistoriskt värde.
Det som avgör frågan om bygglov krävs är 8 kap. 13 § PBL med dess formulering "En byggnad som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt får inte förvanskas."
Som du ser överensstämmer den paragrafens lagtext med Stockholms stads gröna klassificering. D v s jag tolkar det som att har man grön eller blå klassificering krävs bygglov för vissa annars bygglovsbefriade åtgärder. För gul klassificering krävs det inte.
Som du ser överensstämmer den paragrafens lagtext med Stockholms stads gröna klassificering. D v s jag tolkar det som att har man grön eller blå klassificering krävs bygglov för vissa annars bygglovsbefriade åtgärder. För gul klassificering krävs det inte.
Tackar!Claes Sörmland skrev:
Det som avgör frågan om bygglov krävs är 8 kap. 13 § PBL med dess formulering "En byggnad som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt får inte förvanskas."
Det låter ju positivt för vår del och framtida förråd i tomtgräns angränsande kommun som hittills inte blivit av. Även om flera grannar varit modiga och byggt ändå så har jag fegat ur.
Hur ser det ut med tak-kupor?
Att byta tak, och fönster har jag förstått för att man slipper bygglov. Men en takkupa bör väl rimligen räknas som bärande konstruktion och således vara lovpliktigt?
Claes, du verkar ha god insikt i detta. Har du ett tips?Claes Sörmland skrev:
Jag står i begrepp att byta ett mycket stort fönster på gaveln på uthuset mot en garageport. Ej riktigt bestämd modell än. Detta är fasadförändring inom detaljplanelagt område, ja. Men man kan bli trött på alltsammans - det är ändå en enkel sidobyggnad och jag har väntat på dessa förenklade regler för att kunna komma igång. Bygglovsenheten i min kommun vet inte hur det ska bli. De vågar inte ens en gissning.
De flesta verkar vilja bygga till, men jag vill bara ha en större dörr!
Att bygga en takkupa är oftast en tillbyggnad så en sådan kräver inte bygglov som huvudregel från första december. Man har ju 30 kvm bygglovsfria tillbyggnader att leka med per byggnad förutom komplementbyggnader och komplementbostadshus.K Kanelbullen123 skrev:
Om ingreppet i bärande konstruktion kräver en särskild anmälan vet vi inte ännu, vi väntar på regeringen att besluta i den frågan de närmsta veckorna.
Ok, det här är en fasadändring av din komplementbyggnad. Den generella lovplikten för fasadändringar försvinner ju första december. Så det ska inte kräva bygglov om din byggnad eller området den står i är särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt och därmd inte får förvanskas.H hovapettson skrev:Claes, du verkar ha god insikt i detta. Har du ett tips?
Jag står i begrepp att byta ett mycket stort fönster på gaveln på uthuset mot en garageport. Ej riktigt bestämd modell än. Detta är fasadförändring inom detaljplanelagt område, ja. Men man kan bli trött på alltsammans - det är ändå en enkel sidobyggnad och jag har väntat på dessa förenklade regler för att kunna komma igång. Bygglovsenheten i min kommun vet inte hur det ska bli. De vågar inte ens en gissning.
De flesta verkar vilja bygga till, men jag vill bara ha en större dörr!
Hej.
Står inget om installation av eldstad i en eller tvåbostadshus. Från ett utvändigt perspektiv är ju det inte mycket skillnad på en skorsten, takfönster eller solpanel, kan man tycka.
Som jag förstår det är det fortfarande bygglovspliktigt att installera eldstad.
Någon som kan sprida ljus i frågan?
Står inget om installation av eldstad i en eller tvåbostadshus. Från ett utvändigt perspektiv är ju det inte mycket skillnad på en skorsten, takfönster eller solpanel, kan man tycka.
Det har aldrig krävts bygglov generellt för att installera eldstad. Det krävs heller inte efter lagändringen första december.lsundberg skrev:
Hej.
Skorsten har ofta krävt bygglov för att uppföra. Men den fasadändringen kräver inte bygglov från första december.
Sannolikt blir det fortsatt anmälan för installation av eldstad.
planerar just nu en tillbyggnad av huset. 75% regeln gör att jag "bara" har 65m2 att bygga ut. såklart kan jag använda mina 30m2 för att nå 95m2 vilket är över vad jag projekterar (80m2 är optimalt) . Finns det i detta fallet möjlighet att optimera för att ha kvar m2 för att bygga garage/carport?
och hur ska detta optimeras i så fall?
då de nya reglerna står över detaljplan. skulle jag kunna använda m2 för att placera min tillbyggnad exempelvis 50-100 cm närmre gatan (prickat idag) eller står närhet till gata fortfarande över alla regler?
då de nya reglerna står över detaljplan. skulle jag kunna använda m2 för att placera min tillbyggnad exempelvis 50-100 cm närmre gatan (prickat idag) eller står närhet till gata fortfarande över alla regler?
Du kan inte optimera din husutbyggnads 30 kvm möjliga bygglovsfria och planstridiga kvadratmeter och flytta över någon av den ytan på komplementbyggnader. Men skulle t ex du ha det ovanliga fallet att detaljplanen skulle ange en sammanlagd största yta du kan bebygga med småhus och komplementbyggnader totalt så lönar det sig att lägga alla 30 kvm som bygglovsfria för att på så sätt få maximal byggrätt ledning för ditt garage.J jarlhov skrev:planerar just nu en tillbyggnad av huset. 75% regeln gör att jag "bara" har 65m2 att bygga ut. såklart kan jag använda mina 30m2 för att nå 95m2 vilket är över vad jag projekterar (80m2 är optimalt) . Finns det i detta fallet möjlighet att optimera för att ha kvar m2 för att bygga garage/carport?
Ja. Du kan bygga den bygglovsfria utbyggnaden på max 30 kvm på prickad mark, den får ju som du säger strida mot planen. Om du hamnar närmare än 4,5 m från allmän plats gata så krävs den allmänna platsens huvudmans skriftliga medgivande (=kommunen eller eventuell samfällighetsförenings styrelse). Och du behöver även skriftligt medgivande från andra som kan ha rättigheter i gatan, t ex elbolag, fiberbolag o s v om dessa rättigheter hamnar inom 4,5 m från din utbyggnad.J jarlhov skrev:
Jag har bygglov på på en fasadändring som jag håller på att bygga nu. Kommer det gå att ändra i det, under pågående byggnation och hur redovisar man det i slutbeskedet i så fall? Jag vill tex byta material på alla fönster, göra en dörr till ett fast fönster, förminska 3 fönster.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Ja. Stat och kommun kan inte gå efter något som inte längre är olagligt. Så givet att inte ett tillsynsärende öppnas före den 1 december (görs så tillämpas äldre regler) så är åtgärden i praktiken förlåten.lars_stefan_axelsson skrev:
Det följer av 11 kap. 5 § plan- och bygglagen att något måste vara förbjuden enligt PBL för att tillsyn enligt den ska kunna göras. Det räcker alltså inte att något tidigare varit otillåtet.
Jag trodde vi var överens om att det inte håller att resonera så här. Vi hade frågan uppe i somras i inläggen 831–837 i den stora bygglovstråden.Claes Sörmland skrev:
Det är väl just det. Inkommer anmälan före 1 december så hanteras ärendet enligt dagens PBL och man åker på byggsanktionsavgift. Som sagt, rättelseföreläggande kan väl inte ens då blir aktuellt tänker jag.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Ok. Jag läste dig som att du menade att sanktionsavgift kommer kunna tas ut oavsett när ärendet inleds så länge som det är inom fem år från byggåtgärden. Var det inte så du menade så backar jag.