Claes Sörmland
Usch, nej rådjur klarar inte snöiga vintrar - de svälter ihjäl då. Den del av Sverige som vissa vintrar får ett ihållande snötäcke ligger verkligen i utkanten av deras utbredningsområde. Efter några hårda vintrar krymper populationerna så man knappt har rådjur och sen några mildvinterår senare finns det massor. Det är därför de gärna bor i våra villaträdgårdar, mycket trevligare liv där för dem.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Det är inte ovanligt att hitta döda rådjur i naturen under en snörik vinter eller snarare de sista resterna av djuret. Ett dött rådjur innebär överlevnad för andra djur och fåglar. När våren kommer finns inget kvar som skvallrar om vad som hänt.

Mina rådjur har för första året betat av alla årsskott på min ormhassel. Riktigt irriterande, men det har varit ovanligt många rådjur i år, så de kanske har svårare än vanligt att hitta mat i skogen.

Unikt namn
" Mina" hjortar har precis stångat sönder två fågelmatare, så det är paus i matningen nu. 😐

A Abies koreana skrev:
Det är inte ovanligt att hitta döda rådjur i naturen under en snörik vinter eller snarare de sista resterna av djuret. Ett dött rådjur innebär överlevnad för andra djur och fåglar. När våren kommer finns inget kvar som skvallrar om vad som hänt.
Det där har jag också noterat. Man blir förvånad över hur snabbt och effektivt naturen bryter ner döda djur inkl skelettet. Skelettdelar har man fått intrycket av är svårnedbrytbara och att det tar lååång tid. Det gäller uppenbarligen inte i markytan där alla levande landdjur, med undantag då för oss människor, landar när de dör. Med den stora mängden djur i naturen som finns och som har funnits så föreställer man sig att man borde rassla fram på tjocka lager av skelettdelar, men icke. De enda skelettdelar jag någonsin stött på ute i naturen har varit från djur som inte varit döda mer än max 1 år. Fågel fenix beskriver det normala kretsloppet. Utifrån det perspektivet så inser man att döden inte är katastrofal utan helt naturlig och nödvändig.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi har lodjur här så man hittar en del rådjursrester i träden så här på vintern. Men det blir säker rester över till andra djur som inte är lika skickliga jägare

Rävar släpar undan ben till bättre avskilda platser för att gnaga i lugn och ro. Ben och päls försvinner ofta över en natt om man lägger ut det man inte vill behålla av ett rådjur.

I villaområden får vi hemskt nog vara glada att populationen minskar av en plågsam och iskall död. Alternativet hade varit en ständigt växande rådjurspopulation eftersom det humana alternativet jakt inte tillåts.

Ont om andra rovdjur än människan som håller nere tillväxten, här har vi dock räv som säkert smaskar i sig ett och annat kid men verkar inte vara tillräckligt.

4774
Vi stödmatar alltid rådjuren och nu när det även här faktiskt har blivit vinter (saknat i många år), så även älgar, harar, rävar, fåglar och säkerligen en hel del djur som vi aldrig ser och som tack äter rådjuren upp de mesta oönskade växterna och ogräset varje vår innan det har hunnit få fäste.

Dina rådjur verkar väldigt trevliga. Mina hör till den girigare sorten. De väljer alltid de dyraste växterna.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Någon som vet om rådjur/hare brukar äta upp fjolårets hallonskott? Tänkte skapa plats för några rader med hallon i år och det vore bra att veta om det behöver hägnas in.

Blåbär och blåbärstry års upp av harar förra vintern, så där är det 1 meter högt hönsnät runt nu.

Det är som med oss människor när vi blir riktigt hungriga, då duger det inte att vara kräsen. Djuren äter det som går att komma åt, dock inte vad som helst t.ex. det som är giftigt för dem.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Någon som vet om rådjur/hare brukar äta upp fjolårets hallonskott? Tänkte skapa plats för några rader med hallon i år och det vore bra att veta om det behöver hägnas in.

Blåbär och blåbärstry års upp av harar förra vintern, så där är det 1 meter högt hönsnät runt nu.
Säger som Abeis Koreana. De äter det som finns. En kall och snörik vinter kommer hallonbuskar absolut vara fullt ätbara för ett hungrigt rådjur.

C
H Harmagedon skrev:
En kall och snörik vinter kommer hallonbuskar absolut vara fullt ätbara för ett hungrigt rådjur.
Rådjuren var på våra vildhallon lite då och då, inte bara på vintern.
Så det verkar gå ner, men inte så de betar ner alltsammans. Borde sticka lite i munnen kan man tycka 🙂

Såg första citronfjärilen idag!!
Misslyckades med att få den på bild tyvärr

• Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.