115 235 läst ·
959 svar
115k läst
959 svar
Rikare trädgård
Ser ut så - eller inte 😃 ingen expert på larver och alla larver är inte heller önskvärda i våra trädgårdar, kålfjärilens larver t.ex.4774 skrev:
Här finns lite grundläggande information om larver;
Fjärilslarven har på framkroppen kloförsedda, spetsiga bröstfötter. Dessutom har fjärilslarven högst fyra par bukfötter (de fötter som sitter kring magen och ser ut mer som sugkoppar). Huvudet är skilt från kroppen och har stora käkar på undersidan med bitande mundelar. Larverna bekämpas effektivt biologiskt med Larvskydd som vattnas ut.
https://www.wexthuset.com/fakta-och...g-av-olika-larver-av-skadegorare-i-tradgarden
Tack!H Harmagedon skrev:
När det gäller just pärlemorfjärilar i vårt land är det inte så svårt att fastställa kön, de har olika teckningar. Man behöver dock ha flera bilder från olika vinklar för att komma åt att räkna prickarna/strecken på fjärilen. Men alla fjärilsarter har inte dessa olikheter och då är identifikationen omöjlig. Hos en del arter kan det skilja enbart i storlek och då går det inte att bestämma kön utifrån en bild, andra ser exakt likadana ut.H Harmagedon skrev:
Jag har böcker att botanisera ur, en del företagsamma Länsstyrelser har gett ut en fälthandbok på de fjärilar som förekommer i länet. Kolla med Länsstyrelsen i ditt län, mycket informativ och välgjord liten bok är den jag har från Sörmland.
De gillar jätteverbenan hos oss i Småland.A Abies koreana skrev:[bild]
Silverstreckad pärlemorfjäril, den största av de 20 arter pärlemorfjärilar som finns i vårt land. den gillar tistlar men besöker gärna våra trädgårdar om den hittar en "Magnus ´ att landa på. Flygtiden är nu, alltså sensommaren och fjärilen övervintrar i vårt land som larv.
Detta är en art som förr räknades som ovanlig men under de senaste 50 åren har den expanderat och är nu utbredd i Syd- och Mellansverige och en bit upp längs Norrlandskusten - en solskenshistoria alltså 😀
[bild]
En dam av arten Storfläckig pärlemorfjäril som man hittar i Syd- och Mellansverige framförallt vid kusterna. Här har den landat i min trädgård på kusinen till `Magnus´ nämligen Echinacea purpurea `Alba´ En fantastiskt vacker undersida på vingarna, ingen av de andra pärlemorfjärilarna har så stora vita fläckar på sina vingar - underlättar identifieringen. Den uppträder ofta ensamt och flyger i generationer från maj till september. Larven lever på styvmorsviol men kan även äta andra violarter, den övervintrar som fullvuxen larv.
Överhuvudtaget verkar fjärilar helt galna i den, både dag- och nattaktiva.
Finurligt nog odlar jag den alldeles intill ett praktfullt bestånd av nässlor så larverna hålls på nässlorna.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi fick fint besök igår! För första gången kom en liten igelkottunge på besök och knaprade i sig lite mat.
Ganska orädd, lyckligtvis bryr sig varken hunden eller katterna om igelkottar, och verkade nöjd med servicen 👍
Vildsvin har vi inga, grävlingen dog för några år sedan. Rävarna beter sig som katter. Mördarsniglar gör ingen skada och inget vi har i mängder, ser mest 10 på en hel sommar. Mullvad, björn, varg, lo finns inte här. Det närmsta en varg har varit är i Järna vilket är 20+ mil härifrån.C cpalm skrev:
Här hittade jag något som kan vara till stor hjälp vid identifiering av fjärilar;H Harmagedon skrev:
https://www.adlibris.com/sv/bok/faltnyckeln-dagfjarilar-9789188506320
Jag har rikligt med feta skalbaggslarver i mina komposter. Inga borrar utan jag tror att det mest är gräsgröna guldbaggar och noshornsbaggar. Nu behöver jag skatta mina komposter för att fylla på ute i trädgården och då stör jag ju baggarna. Är det någon som vet om de klarar att gräva ner sig igen? Jag brukar lägga lite mull över de som kommer upp så inte fåglarna ska äta dem. De ser så hjälplösa ut så jag vet inte riktigt vad som är bäst för dem. Jag har ju inte riktigt heller möjlighet att låta dem få behålla min fina kompost för tid och evighet. Den ska ju tillbaka till trädgården.
Jag bär nogsamt tillbaka varenda en till komposten där de gräver ner sig igen. Har nog burit tillbaka ett hundratal av de blivande guldgröna juvelerna.
Slängde ihop ett igelkottshus/tak. En igelkott sov under brädförrådet i vintras och det är nästan tömt nu så dags för en mer permanent lösning. Tak eftersom det kommer stå inne I ett hörn med en stor blomkruka som extra vägg.
Lite inspiration om man har lite mark över. https://rikaretradgard.se/fran-igenvaxt-av-taggbuskar-till-artrika-angar-pa-fem-ar/
Positiv överraskning med så många insekter så här sent på säsongen och efter tre frostnätter. 
Kanske lite svårt att se men de fladdrar omkring som små ljusa flimmer. Det verkade vara huvudsakligen en och samma insektstyp. Vintermygga?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske lite svårt att se men de fladdrar omkring som små ljusa flimmer. Det verkade vara huvudsakligen en och samma insektstyp. Vintermygga?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Såg påfågelöga vid Älvkarleby idag. Även där har det varit frost i helgen.Oldboy skrev: