Hej Claes! Du kunde inte avstå - den här gången heller 😉

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Hej Claes! Du kunde inte avstå - den här gången heller 😉
Nej, jag är så hjärtligt trött på den ständiga propagandan där man misstolkar forskning för politiska ändamål. Och du envisas ju med att sprida sån här desinformation om och om igen på på detta forum.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Enkelt! Du får göra som jag gör - låta bli att läsa om du blir så upprörd. Här på forumet skrivs så mycket som du aldrig reagerar på men mina inlägg kan du inte avstå från att såga jäms med fotknölarna. Det har hänt för ofta för att vara en tillfällighet.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Enkelt! Du får göra som jag gör - låta bli att läsa om du blir så upprörd. Här på forumet skrivs så mycket som du aldrig reagerar på men mina inlägg kan du inte avstå från att såga jäms med fotknölarna. Det har hänt för ofta för att vara en tillfällighet.
Du har svaret på varför det inte är en tillfällighet i inlägget ovan. Du upprepar ditt postande och jag min reaktion.

Nu har du visst blivit högfärdig om du tror du kan bestämma vad jag får posta på forumet, så länge jag håller mig till regelverket så är det inga problem och om det skulle vara det så utgår jag från att någon moderator rättar mig.

Jag startade denna tråd för länge sedan och den lever ff, trädgård och odling, djur och natur är mina stora intressen i livet och du blir provocerad. Du har ett problem - gör något åt det. Du kommer inte att kunna mobba ut mig från forumet med dina ständiga påhopp, inte heller kan du påverka mina intressen så släpp taget!

• Gilla
Jenny P och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Nu har du visst blivit högfärdig om du tror du kan bestämma vad jag får posta på forumet, så länge jag håller mig till regelverket så är det inga problem och om det skulle vara det så utgår jag från att någon moderator rättar mig.
Nu hittade du på något, jag har inte anfört att jag skulle vilja bestämma vad du får posta.

A Abies koreana skrev:
Jag startade denna tråd för länge sedan och den lever ff, trädgård och odling, djur och natur är mina stora intressen i livet och du blir provocerad. Du har ett problem - gör något åt det.
Jag har inget problem och jag blir inte provocerad av att du har dessa intressen. Du hittar på.

A Abies koreana skrev:
Du kommer inte att kunna mobba ut mig från forumet med dina ständiga påhopp, inte heller kan du påverka mina intressen så släpp taget!
Att du någon gång får mothugg när du sprider kontroversiella tolkningar av forskningsresultat som spelar in i gröna politiska narrativ är inte mobbing av dig. Detta är ett diskussionsforum. Här diskuterar vi, i det ingår att olika människor tycker olika och granskar argumenten som förs fram.

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det artikeln visar är helt väntat utifrån allmän förståelse av biologi, att timingen för häckningen är genetiskt styrd hos den svartvita flugsnapparen. Och att mer sydliga populationer har mer framgång längre norrut nu när klimatet blir mildare norröver. D v s det kommer helt naturligt att ske en snabb evolutionär anpassning av genetiken i populationen när individer med genetik som har högre fitness för det lite varmare klimatet tar över.

Det finns alltså ingen anledning att sitta och oroa sig över denna del av naturen. Trist att man sprider sådan oro bland allmänheten genom populärvetenskapliga skrifter. Men man är väl beredd att skarva för att sprida sin gröna politiska ideologi, man behöver hot och undergångsbudskap för att göra politik. Smutsigt värre.

Originalartikeln:
[länk]
Sååå, när de som inte hinner tillräckligt långt norrut dör ut, då ska de anpassa sig genetiskt?

Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Sååå, när de som inte hinner tillräckligt långt norrut dör ut, då ska de anpassa sig genetiskt?
Svartvit flugsnappare kommer inte strax att dö ut i Europa så dina tankar blir aldrig aktuella. Vi har miljontals individer bara i Sverige, en enorm källa för genetisk rekombination.

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svartvit flugsnappare kommer inte strax att dö ut i Europa så dina tankar blir aldrig aktuella. Vi har miljontals individer bara i Sverige, en enorm källa för genetisk rekombination.
Hur genetiskt varierade är de som är anpassade till den svenska våren?

Varför behövde man hämta honor och ägg från Nederländerna?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Claes Sörmland
kashieda kashieda skrev:
Hur genetiskt varierade är de som är anpassade till den svenska våren?
Den genetiska variationen är en konsekvens av populationstorleken. Eftersom populationstorleken är stor är den genetiska variationen typiskt sett stor. Tidigare Founder effects/population bottle necks kan minska den genetiska variationen.

kashieda kashieda skrev:
Varför behövde man hämta honor och ägg från Nederländerna?
För att man gjorde ett experiment för att ställa frågor om bidraget av spridning (dispersal) till den genetiska anpassningen hos denna art. En art som har hög spridningspotential (den kan ju flytta). Det finns ingen anledning att hämta individer från Nederländerna för att ha en rikare trädgård. De gener som är gynnsamma för klimatanpassningen kommer helt naturligt att ta över i populationen efter några generationer när de sprider sig.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Naturligt urval...

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Naturligt urval...
Den bästa idén som någonsin formulerats av en människa...👍

Nu är det fart på humlor och bin. Var ute i fredags kväll och hörde ett kraftigt surrande från lönnen som är i full blom. Försökte fånga surret på film men det låter mer som ett brusande vattenfall i bakgrunden mot fågelkvitter. Oavsett, det var nästan som att stoppa in huvudet i en bikupa när man gick under lönnen

Sedan uppskattades även pilarna och sälgen men lönnen var klart populärast.
Nu har även fågelbären brakat loss ordentligt. De brukar också vara populära.
.

• Gilla
Dalbotant och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Verkar bli två holkar i trädgården med svartvit flugsnappare i år.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Folkbildningsprojektet Rikare trädgård utser för sjätte året i rad Årets trädgårdskryp. Målet är att fler ska få upp ögonen för de spännande arter som lever i vår närhet, men som inte många känner till. I år är det gråsuggorna som får ta emot utmärkelsen! De är verkligen underskattade medhjälpare i trädgården när de omvandlar löv och växtrester till frisk, näringsrik jord som du kan odla i. ”
https://rikaretradgard.se/arets-tradgardskryp-2026-grasuggan-jordens-hjalte/

• Gilla
Oldboy och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.