Peppar peppar så fungerar det tack o lov som det ska. Men sen senast så har systemet börjat ”forcera” och går några minuter (på kvällen upplever jag främst då man är hemma) väldigt starkt liksom.
Kan de vara typ att det är just vid avfrostning som den drar på lite forcerat cirkulation?

hoppas ni förstår hur jag menar ..

Svar nej, den kan inte öka i fart av sig själv, den är inte kopplat till köksfläkten, finns ingen tidsavfrotning på dom, elementet är konstant inkopplat när inluften går under Ca - 10 C tror jag det är eller tidigare, finns en termostat att ställa på, troligen bakom locket till EL-delen på sidan

Hmm konstigt att den liksom ”forcerar” några minuter på kvällen. Andra kvällen jag reagerar på det. Sen går den liksom ner i varv igen och funkar till synes normalt..

Nu börja de igen.... fan så skumt

Vet du vilken av fläktarna som ökar. och är det samma tid

Tilluft för det blir bra med flås...
Det började precis när jag skrev nu ikväll.. sen sluta de och nu börja det igen...
Har fullt påslaget på termostatvredet. Bytte ju den till en ny. Vågar inte skruva ner.

Fan fan fan
Nåt är fel. Den går forcerat 5min ish. Lugnar sig 10 och sen forcerat 5min igen... jag blir galen. Helt fel läge just nu att behöva byta ventilationssystemet

Kanske dags att mäta inspänningen från tyristorreglaget, så inte felet ligger i köksfläkten ( eller separat reglage). Hur är " minimum" inställd i reglaget?

Har helt nytt tyristorreglag ( ej i kombo med köksfläkt) Den är steglös men ändå liksom mörkt med 1-5. Sänkte ner till mellan 3 o 4 nu... då sluta den blåsa helt... men frånluft funkar perfekt. Tror fasiken tilliftsmotorn är boven/kass. Den snurrar dock lätt och utan missljud

Har du läst manualen eller kollat inlägg #7 ? Finns ju speciell styrning av tilluftsfläkten ( 9).

Kolla #28. De är min maskin. Ser annorlunda ut mod manualen. Dock så finns det liksom ingen att stöälma in liksom. Bara ett järnrör/metallrör liksom. Vet inte vad jag ska kunna ställa in.
Någon duktig ventilationsfirma som kan med dessa gamla pjäser i Örebro län (Karlskoga)

nu ställde jag ner på ca 3,5. Kommer frisk luft i ”rätt mängd” ... sååå konstigt

Fortfarande så vill jag bara nämna att det fungerat klanderfritt sedan ca 10dgr tillbaka.. började forcera igår och idag som jag märkt. Enda jag kan peka på är att temperaturen ute gått från minus 10-15 till minus 3 typ...

Redigerat:
Rören är ju bara termostatkännare. I andra änden bör det finnas kontakter och ev. inställningsmöjligheter. Har själv inte kollat så noga på mitt aggregat ( har bara en termostat tror jag).
En borde ju styra tillkoppling av insatsvärme och en borde stänga ner inblåsfläkten om det blir för kallt. Det gäller ju att minska risken för kondens också. Det kan ju vara så att den är felaktig.

Får gå upp o kolla i helgen. Hela problemet började just med kondens o tillluftsmotorn stod stilla... men problemet var mist likely dom helt igensatta filtren som nu är nya

Kolla gärna även att värmeväxlarpaketet är rent. Kan rengöras med diskmedel och varmt vatten ( dusch) om det behövs.

• Gilla
Lotez83
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kolla gärna även att värmeväxlarpaketet är rent
Och första svängen med tryckluft så det inte kladdar ihop sig mellan lamellerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.