19 284 läst ·
49 svar
19k läst
49 svar
Rexovent aggregat RDAA-2-4-1
Peppar peppar så fungerar det tack o lov som det ska. Men sen senast så har systemet börjat ”forcera” och går några minuter (på kvällen upplever jag främst då man är hemma) väldigt starkt liksom.
Kan de vara typ att det är just vid avfrostning som den drar på lite forcerat cirkulation?
hoppas ni förstår hur jag menar ..
Kan de vara typ att det är just vid avfrostning som den drar på lite forcerat cirkulation?
hoppas ni förstår hur jag menar ..
Svar nej, den kan inte öka i fart av sig själv, den är inte kopplat till köksfläkten, finns ingen tidsavfrotning på dom, elementet är konstant inkopplat när inluften går under Ca - 10 C tror jag det är eller tidigare, finns en termostat att ställa på, troligen bakom locket till EL-delen på sidan
Kanske dags att mäta inspänningen från tyristorreglaget, så inte felet ligger i köksfläkten ( eller separat reglage). Hur är " minimum" inställd i reglaget?
Har helt nytt tyristorreglag ( ej i kombo med köksfläkt) Den är steglös men ändå liksom mörkt med 1-5. Sänkte ner till mellan 3 o 4 nu... då sluta den blåsa helt... men frånluft funkar perfekt. Tror fasiken tilliftsmotorn är boven/kass. Den snurrar dock lätt och utan missljud
Har du läst manualen eller kollat inlägg #7 ? Finns ju speciell styrning av tilluftsfläkten ( 9).
Kolla #28. De är min maskin. Ser annorlunda ut mod manualen. Dock så finns det liksom ingen att stöälma in liksom. Bara ett järnrör/metallrör liksom. Vet inte vad jag ska kunna ställa in.
Någon duktig ventilationsfirma som kan med dessa gamla pjäser i Örebro län (Karlskoga)
nu ställde jag ner på ca 3,5. Kommer frisk luft i ”rätt mängd” ... sååå konstigt
Fortfarande så vill jag bara nämna att det fungerat klanderfritt sedan ca 10dgr tillbaka.. började forcera igår och idag som jag märkt. Enda jag kan peka på är att temperaturen ute gått från minus 10-15 till minus 3 typ...
Någon duktig ventilationsfirma som kan med dessa gamla pjäser i Örebro län (Karlskoga)
nu ställde jag ner på ca 3,5. Kommer frisk luft i ”rätt mängd” ... sååå konstigt
Fortfarande så vill jag bara nämna att det fungerat klanderfritt sedan ca 10dgr tillbaka.. började forcera igår och idag som jag märkt. Enda jag kan peka på är att temperaturen ute gått från minus 10-15 till minus 3 typ...
Redigerat:
Rören är ju bara termostatkännare. I andra änden bör det finnas kontakter och ev. inställningsmöjligheter. Har själv inte kollat så noga på mitt aggregat ( har bara en termostat tror jag).
En borde ju styra tillkoppling av insatsvärme och en borde stänga ner inblåsfläkten om det blir för kallt. Det gäller ju att minska risken för kondens också. Det kan ju vara så att den är felaktig.
En borde ju styra tillkoppling av insatsvärme och en borde stänga ner inblåsfläkten om det blir för kallt. Det gäller ju att minska risken för kondens också. Det kan ju vara så att den är felaktig.
Kolla gärna även att värmeväxlarpaketet är rent. Kan rengöras med diskmedel och varmt vatten ( dusch) om det behövs.