19 284 läst ·
49 svar
19k läst
49 svar
Rexovent aggregat RDAA-2-4-1
Just nu går ju som sagt den nedre motorn (bra drag i frånluft äntligen) men blåser nada i tilluft.
Spontant känns de som att jag inte får in någon luft varken utifrån eller från vinden? Kommer liksom inget kallt nu som det..
Allså bara lust o kasta ut skiten
vad kan en rdaf mini kosta monterat o klart?
Spontant känns de som att jag inte får in någon luft varken utifrån eller från vinden? Kommer liksom inget kallt nu som det..
Allså bara lust o kasta ut skiten
vad kan en rdaf mini kosta monterat o klart?
Har du drag ut så finns det ett drag in med, men det är mycket mindre då det är ett motstånd i växlaren, har du gjort ren växlaren, mycket pollen och annat i luften utifrån. Luft in kommer från massor av små otäta ställen. Det med priser vet ja inget om, finns så mycket nytt och effektivare i dag. En del har s.k rotionsväxlare ( en trumma som snurrar runt och tar värme från ut i en kanal och går runt till insug och värmer den luften )bra effekt och andra med en liten värmepump, men klart mycket dyrare än den enkla som vi har. Kolla runt på nätet på ventilationsaggregat.
Båda motorerna delar på 1 kondensator. Om kondensatorn skulle vara paj då borde inte 1 av 2 motorer snurra right?
Jag kommer byta kondensator men med min fråga vill jag säkerställa att motorn verkligen r boven. Nåt annat finns ju knapparna dessa lådor
Jag kommer byta kondensator men med min fråga vill jag säkerställa att motorn verkligen r boven. Nåt annat finns ju knapparna dessa lådor
KNACKADE PÅ MOTORN O NU SNURRAR DEN!! Så sjukt. Lager o allt låter fint. Snurrar så tyst så.
Kan de va kondensatorn som är dålig bara? Men om den e dålig så borde inte frånluftsmotorn tuffat på som vanligt right?
de 2 motorerna delar nämligen kondensator enlig instruktionsbok
Kan de va kondensatorn som är dålig bara? Men om den e dålig så borde inte frånluftsmotorn tuffat på som vanligt right?
de 2 motorerna delar nämligen kondensator enlig instruktionsbok
Redigerat:
Fick filter o kondensator idag. Monterat och klart. Allt snurrade på fint när jag öppnade upp lådan precis innan jag bröt strömmen och byte allt. Slog på strömmen men då stod frånluft still iaf. ”Drog igång” den och sen snurra de medans jag titta på i 5min...
Känner vid tilluften nu i alla rum och det blåser fint. Men känns ändå inte helt hundra att jag behövde dra igång den liksom... fan de kanske inte va fel på kondensatorn iaf? Nåt e ju knas när tilluft står still... o o nu funkar allt som om ingenting... blir tokig.
Båda motorerna snurrar fint o lätt utan tendenser med dåliga lager eller dylikt ...
Känner vid tilluften nu i alla rum och det blåser fint. Men känns ändå inte helt hundra att jag behövde dra igång den liksom... fan de kanske inte va fel på kondensatorn iaf? Nåt e ju knas när tilluft står still... o o nu funkar allt som om ingenting... blir tokig.
Båda motorerna snurrar fint o lätt utan tendenser med dåliga lager eller dylikt ...
Ja alltså jag har en helt ny varvtalsstyrning monterad då den tidigare inte gav någon skillnad när man vred upp/ner. Med den nya så hör man klart o tydligt att fläkten går olika fort. Men just att tilluft stod still spökar för mig. Tror de kanske kan vara nån givare kanske. Fläktfirman som varit här var ingen elektriker så jag veto fan vad han gjorde här. Svishade honom 300kr för 2 timmars lallande sen fick han gå..
givare för tilluft kanske strular.. hittar dock ingen reservdel på nätet och vet heller inte hur jag ska felsöka den befintliga
givare för tilluft kanske strular.. hittar dock ingen reservdel på nätet och vet heller inte hur jag ska felsöka den befintliga