Jepp det går bra , beror på om det om det är in eller ut , är det in så kommer du att få det kallt, då den tar luft utifrån, går även att skifta dom tror jag, utan för mycket jobb, dom är lika i formatet.

Just nu går ju som sagt den nedre motorn (bra drag i frånluft äntligen) men blåser nada i tilluft.
Spontant känns de som att jag inte får in någon luft varken utifrån eller från vinden? Kommer liksom inget kallt nu som det..

Allså bara lust o kasta ut skiten

vad kan en rdaf mini kosta monterat o klart?

Har du drag ut så finns det ett drag in med, men det är mycket mindre då det är ett motstånd i växlaren, har du gjort ren växlaren, mycket pollen och annat i luften utifrån. Luft in kommer från massor av små otäta ställen. Det med priser vet ja inget om, finns så mycket nytt och effektivare i dag. En del har s.k rotionsväxlare ( en trumma som snurrar runt och tar värme från ut i en kanal och går runt till insug och värmer den luften )bra effekt och andra med en liten värmepump, men klart mycket dyrare än den enkla som vi har. Kolla runt på nätet på ventilationsaggregat.

Båda motorerna delar på 1 kondensator. Om kondensatorn skulle vara paj då borde inte 1 av 2 motorer snurra right?
Jag kommer byta kondensator men med min fråga vill jag säkerställa att motorn verkligen r boven. Nåt annat finns ju knapparna dessa lådor

KNACKADE PÅ MOTORN O NU SNURRAR DEN!! Så sjukt. Lager o allt låter fint. Snurrar så tyst så.
Kan de va kondensatorn som är dålig bara? Men om den e dålig så borde inte frånluftsmotorn tuffat på som vanligt right?

de 2 motorerna delar nämligen kondensator enlig instruktionsbok

Redigerat:
Startar och går tyst och bra ???
Kolla alla ledniingar och 'kontaktpunkter om det är glapp, går bra att göra med plaststav eller liknande, det ska göras under drift, så det syns om det blixtrar någonstans

Funkar peppar peppar ännu. Nya filter o ny kondensator kommer på fredag

• Gilla
STHD
  • Laddar…
Fick filter o kondensator idag. Monterat och klart. Allt snurrade på fint när jag öppnade upp lådan precis innan jag bröt strömmen och byte allt. Slog på strömmen men då stod frånluft still iaf. ”Drog igång” den och sen snurra de medans jag titta på i 5min...

Känner vid tilluften nu i alla rum och det blåser fint. Men känns ändå inte helt hundra att jag behövde dra igång den liksom... fan de kanske inte va fel på kondensatorn iaf? Nåt e ju knas när tilluft står still... o o nu funkar allt som om ingenting... blir tokig.

Båda motorerna snurrar fint o lätt utan tendenser med dåliga lager eller dylikt ...

Har du någon varvtalsreglering på motorerna. då kan det vara lite trögt för att komma igång, behöver inte vara lika för båda, men kondingen är ordentligt anslutna till fläktarna.

Ja alltså jag har en helt ny varvtalsstyrning monterad då den tidigare inte gav någon skillnad när man vred upp/ner. Med den nya så hör man klart o tydligt att fläkten går olika fort. Men just att tilluft stod still spökar för mig. Tror de kanske kan vara nån givare kanske. Fläktfirman som varit här var ingen elektriker så jag veto fan vad han gjorde här. Svishade honom 300kr för 2 timmars lallande sen fick han gå..

givare för tilluft kanske strular.. hittar dock ingen reservdel på nätet och vet heller inte hur jag ska felsöka den befintliga

Det finns inga givare som styr fläktarna, bara rakt på efter varvtalsstyrningen, om du ställer upp lite på den och stänger av elen, väntar 10 min så dom hinner stoppa och sedan sätter på, startar båda.

• Gilla
Lotez83
  • Laddar…
Nr 14?
Grejen är att allt funkar just nu. Vågar inte stänga av eller ens sänka på varvtalsstyrningen för rädd att skiten stannar

• Schematisk illustration av ventilationsaggregat med numrerade delar inklusive tilluftsfläkt (nr 14).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag har en från vardera håll....

• Grå ventilationskanal med en rund öppning som visar en fläkt och elsladdar inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp kapilärrörstermostater för EL-patronen, den ena är termostat och den andra överhettningskydd

Ok ok.
Då har jag slut på idéer om vad som orsakat stoppet

nys filter och grymt bra flöde nu. Möjligt att de hjälpte. O ny kondensator kan väl bara vara bra liksom. Peppar peppar hoppas skiten går 10år till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.