Hejsan.

Jag har precis köpt nytt (för mig) hus där det finns en kombipanna, kör för tillfället så gott som enbart med ved,
pelletsbrännare finns som ska kopplas in i dagarna. Kommer även bli nya radiatorer eller komvektorer eftersom det nu är ett 80-60 system, tror jag det heter. Jag behöver riktigt varmt vatten ut för att kunna värma huset, tänkte överdimensionera för att kunna använda svalare vatten. Just nu sitter det bara en shunt som jag får styra för hand. Det sitter nyare termostater på radiatorerna som fungerar. Nu har jag en vän som köpte fel till ett bygge, storleksmässigt, så jag kan få köpa retur begränsningstermostat som jag kan sätta på returen från radiatorerna och få ner returen som för tillfället är alldeles för varm för skiktning i acktankarna.

Skulle det fungera för att styra värmen i huset och skiktingen här hemma (med öppen shunt), eller blir det bättre med autoshunt till det? Får dem ändå för 100 kr st, så det blir 900 kr här, billigare än autoshunt. Samt att jag skulle behöva en laddomat mr 40 annars med eftersom tankarna är kopplade som slavtankar. Alternativt för laddomaten är att köpa laddventil bara eftersom jag har 2 st pumpar på nedre röret nu, vet dock inte om vattnet kan gå både hållen i en laddventil eller om det blockeras åt andra hållet. Undrar om någon kan ge lite ljus i huvudet här.

L
Hur menar du med två pumpar , är det två rör på från pannan och dom delar sig till 2 grupper
med var sin cirkpump , shunten sitter på pannan eller strax därefter tror jag
Du ska skaffa en shuntautomatik som reglerar på utetemp , då får en jämn värme ut till elementen .och ställa som du vill
Om det blir lite för varmt i något rum , ställer du ned termostaten i det rummet
Att ha något på returen gör att det blir mindre med vatten till dom , men kan bli lite konstigt med värmen till elementen , flödet ( det vatten som går runt ) kan ta lite olika vägar då , inget bra
Kanske ett par foton som visar hur rören är kopplade till tankar och element

Det sitter 2 st pumpar på nedre röret mellan pannan och första acktanken, T-koppling till andra så dem laddas lika fort. Andra bilden här visar hur det ser ut, eller i varje fall hur jag menar med 2 pumpar. Och nu tas allt vatten från pannan, både radiator och dusch tex.

https://bomiljo.jetshop.se/pub_docs/files/Ackumulatortank.pdf

Shunten sitter inne i pannan, det är en 4-vägs shunt. Så autoshunt blir bättre än vad jag tänkt med retur begränsningstermostat? Den ser du för övrigt längst ner här.

http://heating.danfoss.com/PCMPDF/Broschyr_Radiatorterm och ventiler_VBIDY307_dec2015.pdf

Trodde att värmen kunde vara likadan till element, men denna skulle begränsa retur värmen bara.

L
Det ser väl bra ut med kopplingen panna tank , då är det utgående värme som ska till ,
du tar nu genom pannans shunt , då måste du ha cirk från tankarna in till pannan , annars tar värmen slut i pannan .
Blir lite som kaka på kaka eftersom vattnet måste snurra genom hela systemet , innan du gör något i övrigt , skaffa en shuntmotor och en reglercentral så får du hem pengarna .
Det blir inga övertemp till elementen då ,
Du behöver ingen RollsRoys med en massa finesser i för 6-7 KKr och uppåt , det duger med dom billigare , samma funktion , bara mindre finesser i som du inte kommer att använda .
Enkelheten är bäst , mindre att gå sönder

L
Till radiatorerna kommer genom shunten, varmvatten för kranar kommer ifrån annat rör,
det också från pannan. Från tankarna finns, eftersom det sitter 2 st pumpar, som går var för sig, åt varsitt håll beroende på om pannan eller tank ska laddas.Vad menar du med övertemp i elementen? Den du länkar till har jag varit och sneglat på några gånger.

L
Det med övertemp till elementen menar jag , att du kör ut en vädigt massa varmvatten till dom.
En tumregel beroende på huset och var i landet det är .
Är ca +42C ut vid 0 grader ute , och har du en manuell nu så kommer värme att hoppa upp och ner i huset
Sedan när du ska ha nya är det inte fel med lite grövre rör max 22CU som stamledning , vattnet kommer att gå mycket lugnare då . den storleken räcker nästan till ett halvt hyreshus

Då förstår jag. Några 42 grader kan jag inte ha nu, ligger redan på 60 grader i pannan med 2+ ute, 21 grader inne. Det sitter bara små en panels radiatorer här i huset nu, samt ett sektions, därav jag tänker byta till större och effektivare, alternativt konvektorer så jag kan köra lägre temp till dem.

L
Det var lite snålt på elementens storlek då , klart då blir det hetvatten ut för att få värme
När har du tänkt byta , inte i vinter iaf , har du möjlighet att koppla upp någon radd tillfälligt på en bra plats kan du göra det , så får du lite varmare och använda det senare .
Eftersom du säger dom temperaturerna nu , så bör du ha dubbelraddar för att ha lägre framledningstemp
Men ändå , en automatisk reglering är kanon i ditt fall just nu , så tveka inte på den delen
och den du sneglat på är en bra typ , för min personliga gillar jag trådbundet och inte radio

590x800mm är det största just nu, så dem är små, och sämre i effekt till vad jag vill eller behöver ha. Det får bli Purmo Compact C22-6004 eller Thermopanel V4-TPC22-6004 tror jag. Det blir mellan jul och nyår, men får hjälp av bekanta som också har ledigt då så vi tar var sitt så det kommer gå fort att byta dem.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.