Hej, allesammans!
Jag har en gammal vedspis som står nere i källaren i kåken.
Enligt ChatGPT är det en Gimo bruk, No 107 från perioden 1908-1918. (Hittar ingen info alls utöver att det varit ett gammalt järnbruk).
Jag har en tanke på att flytta upp den från källaren till köket och montera den i murstocken där istället för att kunna nyttja den som alternativ vid matlagning vid strömavbrott eller dylikt såväl som det estetiska.
Jag har bakgrund inom snickeri under ett decennium men jag har noll koll på hur jag restaurerar en gjutjärnsspis eller om det ens är värt mödan.
Jag har tänkt montera loss den, blästra den med glaskulor, nyttja spissvärta och få den besiktad av sotare osv.
När jag idag kollade insidan av vedspisen såg jag att det så klart finns behov att fina till den innan användning. Jag bifogar bilder.
Huvudluckan sluter inte tätt så det måste såklart fixas, eventuellt med en ny plåt eller liknande på insidan.
På insidan av det mindre eldfacket har gjutjärnet spruckit på ett ställe. Det är dock inte en spricka genomgående till det större facket.
Jag har förstått det som att set är vanligt förekommande på gamla vedspisar och inte ett bekymmer?
Så jag frågar ödmjukt er på forumet om det är någon som gjort liknande projekt och/om det är värt det eller om det inte går att få till av egen maskin.
Jag har ingen större lust att lägga ner tusenlappar på något som inte blir 1: säkert och 2: funktionellt och bra.
Jag tror att det kan bli ett roligt projekt.
Hur hade ni gått till väga?
Ha en fin fortsättning.
MVH!
Jag har en gammal vedspis som står nere i källaren i kåken.
Enligt ChatGPT är det en Gimo bruk, No 107 från perioden 1908-1918. (Hittar ingen info alls utöver att det varit ett gammalt järnbruk).
Jag har en tanke på att flytta upp den från källaren till köket och montera den i murstocken där istället för att kunna nyttja den som alternativ vid matlagning vid strömavbrott eller dylikt såväl som det estetiska.
Jag har bakgrund inom snickeri under ett decennium men jag har noll koll på hur jag restaurerar en gjutjärnsspis eller om det ens är värt mödan.
Jag har tänkt montera loss den, blästra den med glaskulor, nyttja spissvärta och få den besiktad av sotare osv.
När jag idag kollade insidan av vedspisen såg jag att det så klart finns behov att fina till den innan användning. Jag bifogar bilder.
Huvudluckan sluter inte tätt så det måste såklart fixas, eventuellt med en ny plåt eller liknande på insidan.
På insidan av det mindre eldfacket har gjutjärnet spruckit på ett ställe. Det är dock inte en spricka genomgående till det större facket.
Jag har förstått det som att set är vanligt förekommande på gamla vedspisar och inte ett bekymmer?
Så jag frågar ödmjukt er på forumet om det är någon som gjort liknande projekt och/om det är värt det eller om det inte går att få till av egen maskin.
Jag har ingen större lust att lägga ner tusenlappar på något som inte blir 1: säkert och 2: funktionellt och bra.
Jag tror att det kan bli ett roligt projekt.
Hur hade ni gått till väga?
Ha en fin fortsättning.
MVH!
Det finns en gängstång i varje hörn som håller ihop spisen. Du ser fyra försänkta spårskallar på hällen. Det är toppen på dem. Undertill brukar det vara muttrar. Och de är lättare att öppna om du vill montera isär den.
Det går att montera isär den i dess beståndsdelar. Då kan du dels blästra alla delarna var och en för sig och om reservdelar finns kan du ersätta eventuella spruckna delar. https://josefdavidssons.se/ har en del reservdelar. Det är ganska många delar. Så det är lite pyssligt att montera ihop den igen. Men har man bara koll på ordningen går det. När du monterar ihop den är det bra att täta med pannkitt i skarvarna.
Ovanpå ugnen skall det ligga ugnslera. Det är lera blandat med järnspån.
Vad som syns på bilderna ser den ut att vara i fullt renoverbart skick. Det är dock inte helt fritt att nyinstallera spisar som inte är typgodkända. Så kolla upp vad som gäller innan du sätter igång. Har det ursprungligen funnits i huset tror jag att det är möjligt att få dispens.
Det går att montera isär den i dess beståndsdelar. Då kan du dels blästra alla delarna var och en för sig och om reservdelar finns kan du ersätta eventuella spruckna delar. https://josefdavidssons.se/ har en del reservdelar. Det är ganska många delar. Så det är lite pyssligt att montera ihop den igen. Men har man bara koll på ordningen går det. När du monterar ihop den är det bra att täta med pannkitt i skarvarna.
Ovanpå ugnen skall det ligga ugnslera. Det är lera blandat med järnspån.
Vad som syns på bilderna ser den ut att vara i fullt renoverbart skick. Det är dock inte helt fritt att nyinstallera spisar som inte är typgodkända. Så kolla upp vad som gäller innan du sätter igång. Har det ursprungligen funnits i huset tror jag att det är möjligt att få dispens.
Tillägg angående tillverkare. Jag tror att det är en spis från Näfveqvarns bruk. Det är svårt att läsa namnet som är ingjutet nere till höger på ugnsluckan. Men det ser ut att börja med NÄF. Det framträder säkert tydligt om du blästrar den.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 585 inlägg
Jag redigerade en av bilderna och skrev in några viktiga benämningar. Kan finnas lite olika ord, men det här är dem jag (och folk i min närhet) använder om våra vedspisar.
Sotluckorna under spisen går sannolikt direkt till två rökkanaler i murstocken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotluckorna under spisen går sannolikt direkt till två rökkanaler i murstocken.
Tack för dina svar!A Avemo skrev:
Jag ska ta och kontakta kommunen och se vad dom har att säga om saken i fråga. Jag ska även ta hit en polare som varot sotare för att slå en kik på själva innanmätet så får vi se hur mycket jag måste byta ut vid demontering. 🤝
Jag lägger upp en bild på märkningen av vedspisen vilket var anledningen till att jag trodde att set var en Gimo.
Det kan så klart vara ett samarbete med Gimo Järnverk, vad vet jag. 😅
Proffs!SågspånPappspikEternit skrev:
Det här kommer underlätta markant för en novis som mig när jag ska försöka göra mig förstådd.
Vet du möjligtvis vad skiljeväggen mellan ugnen och eldstaden kallas? Dvs den som jag såg var sprucken.
Än en gång: stora tack för ditt engagemang. Det underlättar mycket. 🤝😁
Titta på de här bilderna. Den är vänstereldad olikt din. Men visst är den lik. Om du tittar nära. Kan du då läsa texten som gömmer sig under färgkladdet nere till höger på ugnsluckan?
https://auctionet.com/sv/3262823-jarnspis-nafveqvarn-n-o-107-tre-plattor
https://auctionet.com/sv/3262823-jarnspis-nafveqvarn-n-o-107-tre-plattor
Ja jäklarA Avemo skrev:
Du har helt rätt! Det blev väldigt tydligt tack vare bilderna du skickade samt att du nämnde luckan.
Det känns tveklöst som en Näfveqvarn. Häftigt!
Vi har tänkt mycket sekelskifte kopplat till renoveringen invändigt och utvändigt i form av snickerier.
Att ta sig ann det här projektet blev mycket roligare nu när jag fått den initiala och ovärderliga hjälpen.
Du verkar vara bevandrad i de här svängarna, går det att uppskatta antalet arbetstimmar och eventuell investering i reservdelar med reservation för stt vi inte sett innanmätet i sin helhet ännu?
Jag tänker om det är jämt skägg med att köpa en annan variant om jag springer på en?
MVH
Jag har renoverat ett par stycken. Då har jag använt stålborste i vinkelslipen för att rensa rost. Har du utrustning för att blästra den underlättar det så klart. Det är några timmars jobb att skruva isär slipa rost och skruva ihop igen. Din spis ser hel ut på utsidan. Vill du ha en sådan spis är den värd att satsa på. Får du tag på en annan vet du ju inte att den är bättre invändigt.E erikss0n skrev:
Gimo bruks järnstämpel är rund med ett G i mitten. Bruket är dessutom ett vallonbruk som i första hand producerade stångjärn.
Det har funnits mer än 2000 olika järnstämplar. Digitalt arkiv är en betydligt bättre källa än chatgtp om du vill veta mer om svenska bruk.
https://digitaltmuseum.se/021189599334/jarnstamplar
Det har funnits mer än 2000 olika järnstämplar. Digitalt arkiv är en betydligt bättre källa än chatgtp om du vill veta mer om svenska bruk.
https://digitaltmuseum.se/021189599334/jarnstamplar
Klicka här för att svara