Byggahus.se
Hej alla experter!

Jag har ett "litet" uteköks-projekt som jag tänkte ta mig för under sommaren. När jag har gått runt och kikat efter material här på gården så hittade jag en gammal marmorskiva som jag tänkte kunde vara häftig att integrera i bänkskivan. Men frågan är om det ens går att använda den? Jag behöver ju först och främst få den kapad och sedan om möjligt behandla den på lämpligt vis. Skivan har stått ute länge och ytan är grov och ser porös ut men är nog inte det i praktiken. Någon som har några bra tips?
 
  • Gammal vit marmorskiva liggandes på gräsmark med röd vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en äldre marmorskiva med grov och lätt fläckig yta, potentiellt för renovering av utekök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marmor är inte lämplig till ett utekök i vårt klimat. Marmor är för poröst och binder för mycket fukt, vilket blir ett problem med frostsprängning som följd. Har du möjlighet att förvara det frostfritt?
 
D Deathtrip2000 skrev:
Marmor är inte lämplig till ett utekök i vårt klimat. Marmor är för poröst och binder för mycket fukt, vilket blir ett problem med frostsprängning som följd. Har du möjlighet att förvara det frostfritt?
Nej det kommer att stå ute exponerat hela tiden, kanske med ett överdrag av något slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.