Bygger en kommod själv enligt bild.
Dags att lägga på marmorskivan enligt bild.

Räcker nuvarande stöd eller bör jag lägga en plywoodskiva under och såga ut för handfaten mm så att marmorskivan får stöd överallt?
Självbyggd kommod med öppna fack utan bänkskiva, redo för marmorskiva, i rum med rutigt golv och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Marmorskiva med två utskärningar för handfat ligger på kartong på golv, förberedd för installation på en kommod.
Skapa konto

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Undrar också om naturstenssilikonen ska läggas i långa strängar överallt eller bara punktvis i klickar.
☺️

Om kommoden är byggd i limfog/ massivträ tycker jag att du ska fortsätta med trä som stöd för stenskivan och skippa plywooden

F fribygg skrev:
Om kommoden är byggd i limfog/ massivträ tycker jag att du ska fortsätta med trä som stöd för stenskivan och skippa plywooden
Tack för svar.
Framsidan/fronten är i massiv furu och resten björkplywood som försegats mot fukt på ändträet.

Frågan är om det behövs mer stöd överhuvudtaget? Behöver marmorn stöd överallt under liksom?

Hur tjock är stenen? Vill du kunna ställa dig på den?

R Röksvamp skrev:
Hur tjock är stenen? Vill du kunna ställa dig på den?
3cm. Inte mig personligen, men kanske en snorig unge och samtidigt ha 2 fyllda hoar.

Hur brukar man göra?

20mm eller mindre behöver skiva under. Tjockare skiva kan behöva understödjning beroende på spännvidderna

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag tycker att spännvidderna ser ganska så små ut, 60-skåp? Många bygger ju kök och har hoar och hällar i 80-skåp, vilka har betydligt större hål än vad du har. Man undviker att stå i just de försvagningarna och undviker att hoppa på resterande delar av bänken.

Det är svårt att se på bilden, har du full avstödjning/tvärslå för skivan vid mittskåpet eller endast i ytterramen?

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
R Röksvamp skrev:
Jag tycker att spännvidderna ser ganska så små ut, 60-skåp? Många bygger ju kök och har hoar och hällar i 80-skåp, vilka har betydligt större hål än vad du har. Man undviker att stå i just de försvagningarna och undviker att hoppa på resterande delar av bänken.

Det är svårt att se på bilden, har du full avstödjning/tvärslå för skivan vid mittskåpet eller endast i ytterramen?
Tack.
Yes, full avstödjning hos mitt väggarna, se bild.
Skåpsbredden är ca 70cm.
Bör väl funka utan ytterligare stöd då.

Får väl lyfta på skivan och be till högre makter att den inte knäcks....

Vit träram med öppet utrymme ovanpå svartvitt rutigt golv, set från ovan.
Skapa konto

• Gilla
Röksvamp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.