nzsc
Elektrikern installerade golvvärme av märket Ebeco Cable Kit 400. E-nr: 89 609 84 med effekt på 400W. Resistansen ska vara 133 ohm. Toleransen ligger på -5% - +10%.
Mätvärdet bör alltså ligga mellan 126,35 och 146,30 ohm.

Elektrikern mätte kabeln efter att han lagt den och den visade något värde, minns inte exakt, men vet att det låg inom toleransvärdet.

Nu efter flytspackling mäter jag på nytt och det visar betydligt lägre värde, alltså 85 ohm.

Gör jag rätt eller vad är det som försiggår?
 
  • Multimeter som visar resistans på 85 ohm vid mätning av golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeterprober anslutna till upplagd golvvärmekabel för resistansmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en mätare nära specifikationer för Ebeco golvvärme på ett papper, i bakgrunden syns en kakelplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Al.G
  • Laddar…
nzsc
Jag gjorde nog fel i att jag satte vredet på fel intervall. Efter att ha ändrat det visar det rätt numera, nämligen 131,00 ohm vilket ligger i toleransvärdet.

Någon elektriker får gärna flika in ändå och bekräfta detta.
 
  • Digital multimeter som visar 131,00 ohm på displayen mot en suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det där ser rätt ut ja. Men jag är inte elektriker ;)
 
  • Gilla
Dub361 och 1 till
  • Laddar…
Vad som är viktigare är att du isolationsmäter kabeln efter spacklingen, koppla ihop fas/nolla och mät mot jordtråden. Värdet ska i princip vara oändligt eller näst intill.
 
  • Gilla
Ilkka2
  • Laddar…
nzsc
E elmont skrev:
Vad som är viktigare är att du isolationsmäter kabeln efter spacklingen, koppla ihop fas/nolla och mät mot jordtråden. Värdet ska i princip vara oändligt eller näst intill.
Koppla ihop fas (brun) med nolla (blå) och mäta mot jord (gul/grön) alltså. Men man kan väl inte göra det med multimeter eller? Måste man inte ha s.k. isolationsmätare?
 
  • Gilla
patrikrenevall
  • Laddar…
Ja man ska använda en "megger" men även en ohm mätare är bättre än inget. Man mäter efter spackling och innan golvläggning för att OM det är nått fel så är det enkelt och billigt att åtgärda felet innan ytskiktet sitter på plats
 
nzsc
E elmont skrev:
Ja man ska använda en "megger" men även en ohm mätare är bättre än inget. Man mäter efter spackling och innan golvläggning för att OM det är nått fel så är det enkelt och billigt att åtgärda felet innan ytskiktet sitter på plats
Precis. Jag förstår och håller naturligtvis med dig om det. Om du tittar på bilderna ser du vilken multimeter jag har tillgänglig. Om du vägleder mig t.ex. var jag ställer in vredet på så utför jag mätningen meddetsamma och lägger upp bild därefter.

Vad jag kan se kan man mäta likspänning, växelspänning, likström, resistens, samt diod och summer med den här multimetern. Finns även något som heter fyrkantsvågutgång.
 
"problemet med ditt instrument är att det mäter med för låg spänning bara några Volt och du ska mäta med minst 250 Volt och helst med 500-1000Volt, är det en "liten" skada så orkar inte instrumentet mäta fram det. Det bästa du kan göra är att mäta med instrumentet ställt på 2M samt låta mätsladdarna sitta där dom är.
 
nzsc
Så här?
 
  • Digital multimeter med olika mätinställningar som visar 'OL' på displayen, ligger på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkabel med avskalade ändar anslutna till svart och rött mätinstrument mot träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men i protokollet står det väl att den auktoriserade installatören ska utföra bägge mätningarna vid tre tillfällen för att garantin ska gälla?
Så det inte uppstått någon kommunikationsmiss mellan dig och elektrikern?
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Får ta ett snack med elektrikern helt enkelt. Det är hans ansvar att se till att utföra allt som har med elen att göra. Inte ska jag behöva springa runt och tänka på saker och ting samt göra hans jobb som jag betalat honom för.
 
  • Gilla
batsan
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Får ta ett snack med elektrikern helt enkelt. Det är hans ansvar att se till att utföra allt som har med elen att göra. Inte ska jag behöva springa runt och tänka på saker och ting samt göra hans jobb som jag betalat honom för.
Är väl inget fel i att du mäter i och för sig, det är ju ändå du som ska stå oskyddad på golvet, och det viktigaste är ju klart att allt är helt och fungerande inkulusive JFB men den andra aspekten är garanti vid tillverkningsfel och där väger installatörens namnteckning tyngst.
 
  • Gilla
MrMojo och 3 till
  • Laddar…
tommib
Om inte annat så är det av godo att ha koll på sin anläggning. Nu blir just denna mätning inte riktigt tillfyllest eftersom det faktiskt behövs en megger men den ger ändå en bra indikation på att saker är som de ska.

Elgolvvärme är väldigt lämpligt att få den där påskriften på eftersom garantin faktiskt är rätt bra, det är värt pengarna för elektrikern.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.