Elektrikern installerade golvvärme av märket Ebeco Cable Kit 400. E-nr: 89 609 84 med effekt på 400W. Resistansen ska vara 133 ohm. Toleransen ligger på -5% - +10%.
Mätvärdet bör alltså ligga mellan 126,35 och 146,30 ohm.
Elektrikern mätte kabeln efter att han lagt den och den visade något värde, minns inte exakt, men vet att det låg inom toleransvärdet.
Nu efter flytspackling mäter jag på nytt och det visar betydligt lägre värde, alltså 85 ohm.
Gör jag rätt eller vad är det som försiggår?
Mätvärdet bör alltså ligga mellan 126,35 och 146,30 ohm.
Elektrikern mätte kabeln efter att han lagt den och den visade något värde, minns inte exakt, men vet att det låg inom toleransvärdet.
Nu efter flytspackling mäter jag på nytt och det visar betydligt lägre värde, alltså 85 ohm.
Gör jag rätt eller vad är det som försiggår?
Jag gjorde nog fel i att jag satte vredet på fel intervall. Efter att ha ändrat det visar det rätt numera, nämligen 131,00 ohm vilket ligger i toleransvärdet.
Någon elektriker får gärna flika in ändå och bekräfta detta.
Någon elektriker får gärna flika in ändå och bekräfta detta.
Koppla ihop fas (brun) med nolla (blå) och mäta mot jord (gul/grön) alltså. Men man kan väl inte göra det med multimeter eller? Måste man inte ha s.k. isolationsmätare?E elmont skrev:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ja man ska använda en "megger" men även en ohm mätare är bättre än inget. Man mäter efter spackling och innan golvläggning för att OM det är nått fel så är det enkelt och billigt att åtgärda felet innan ytskiktet sitter på plats
Precis. Jag förstår och håller naturligtvis med dig om det. Om du tittar på bilderna ser du vilken multimeter jag har tillgänglig. Om du vägleder mig t.ex. var jag ställer in vredet på så utför jag mätningen meddetsamma och lägger upp bild därefter.E elmont skrev:
Vad jag kan se kan man mäta likspänning, växelspänning, likström, resistens, samt diod och summer med den här multimetern. Finns även något som heter fyrkantsvågutgång.
"problemet med ditt instrument är att det mäter med för låg spänning bara några Volt och du ska mäta med minst 250 Volt och helst med 500-1000Volt, är det en "liten" skada så orkar inte instrumentet mäta fram det. Det bästa du kan göra är att mäta med instrumentet ställt på 2M samt låta mätsladdarna sitta där dom är.
Är väl inget fel i att du mäter i och för sig, det är ju ändå du som ska stå oskyddad på golvet, och det viktigaste är ju klart att allt är helt och fungerande inkulusive JFB men den andra aspekten är garanti vid tillverkningsfel och där väger installatörens namnteckning tyngst.nzsc skrev:
Om inte annat så är det av godo att ha koll på sin anläggning. Nu blir just denna mätning inte riktigt tillfyllest eftersom det faktiskt behövs en megger men den ger ändå en bra indikation på att saker är som de ska.
Elgolvvärme är väldigt lämpligt att få den där påskriften på eftersom garantin faktiskt är rätt bra, det är värt pengarna för elektrikern.
Elgolvvärme är väldigt lämpligt att få den där påskriften på eftersom garantin faktiskt är rätt bra, det är värt pengarna för elektrikern.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden






