Hej, jag undrar om mågon kan ge mig lite tips angående en kamin från Scanspis, Andersen 4. Jag saknar vermikulitskivorna i den, behövs dom för att få en bra förbränning? Var hittar jag reservdelar till kaminen?

Tacksam för all info angående kaminen och om ni har några tips! Den ska stå i en jaktkojja och snart kommer kylan….

• En vedeldad kamin med rostig rökrörskona placerad ovanpå, nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G garoto skrev:
Hej, jag undrar om mågon kan ge mig lite tips angående en kamin från Scanspis, Andersen 4. Jag saknar vermikulitskivorna i den, behövs dom för att få en bra förbränning? Var hittar jag reservdelar till kaminen?

Tacksam för all info angående kaminen och om ni har några tips! Den ska stå i en jaktkojja och snart kommer kylan….
Har också en Andersen 4. Jag har skickat efter delar från Danmark. Snabb och bra leverans. Ska se om jag hittar fakturan så jag kan säga vad firman hette. Annars kan du testa att googla dig fram. Jag köpte en ny rostertallrik men jag vet att de sålde vermiculitsats också.
/LOB

• Gilla
garoto
  • Laddar…
Skärmbild av en webbsida som visar olika måttbeställda eldfasta tegelstenar för kaminer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Firman hette Pejseshoppen.dk men den funkar kasst med platta/mobil. Testa att använda dator och se om det funkar bättre.
Hittade en Engelsk sida där alla mått på skivorna stod så då kanske man bara kan beställa skivor och kapa själv.

• Gilla
garoto
  • Laddar…
Hej

Lyckades du beställa från Plejeshoppen.dk ?
Länken i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/kamin-andersen-4.407990/ fungerar inte längre och jag hittar inga reservdelar alls för Scanspis Anderssen 4

Modellen i fråga för mig är Scanspis Anderssen 4 2003-01 dvs. inte 4-2 eller 4-5
och skivan i bakväggen har en lodrät spricka och det kan ju vara smart att köpa en sats skivor om det är möjligt.

· ·HeRmAN· skrev:
Hej

Lyckades du beställa från Plejeshoppen.dk ?
Länken i tråden [länk] fungerar inte längre och jag hittar inga reservdelar alls för Scanspis Anderssen 4

Modellen i fråga för mig är Scanspis Anderssen 4 2003-01 dvs. inte 4-2 eller 4-5
och skivan i bakväggen har en lodrät spricka och det kan ju vara smart att köpa en sats skivor om det är möjligt.
Hej, nej lyckades inte beställa utan gjorde egna av en vermkulitskiva jag köpte på bauhaus.

• Gilla
Erikgson
  • Laddar…
Tack.

Hade faktiskt hittade dessa på Bauhaus https://www.bauhaus.se/eldfast-platta-vermiculit-2x41x100cm
och funderat i samma banor för att kunna ersätta den som har en spricka.
Nu är stugan där denna står inte min men oavsett lär det finnas kaminer av denna modell som har behov av underhåll och då är det ju bra om vi kan dela med oss av fungerande lösningar.
Eldabutiken är ju ÅF för Scanspis och ägaren av stugan skall även kolla med dem och höra vad de kan erbjuda.

G garoto skrev:
Hej, nej lyckades inte beställa utan gjorde egna av en vermkulitskiva jag köpte på bauhaus.
Det är en fantastisk kamin. Löjligt höga priser på tillskurna bitar tycker jag. Vad tycker ni om priserna?
Vad sågar och fräser/rundar man med för såg bäst?
Var det nån härinne som hade måtten på skivorna?
Fanns det nån sida där man hittar måtten?
Jag har de gamla som jag nog får gå efter. Rökvändarplattan I min behöver också bytas. Verkar bli en del borrning också.. Sitter genomgående bultar och de vilar på metallbitar..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.