Har en port från TF Osby som började låta illa, skruvade isär och ser att kullagret i ett löphjul till vajrarna är helt paj och ramlar i delar på golvet… någon som vet om man kan få tag i såna här som reservdel någonstans?

garanti 5 år, min port är 5 år och 2 månader…. Återförsäljaren sa att de ville byta typ allt, till en kostnad av många tusenlappar. Tänkte försöka fixa detta själv.

• IMG_0114.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maboz skrev:
Har en port från TF Osby som började låta illa, skruvade isär och ser att kullagret i ett löphjul till vajrarna är helt paj och ramlar i delar på golvet… någon som vet om man kan få tag i såna här som reservdel någonstans?

garanti 5 år, min port är 5 år och 2 månader…. Återförsäljaren sa att de ville byta typ allt, till en kostnad av många tusenlappar. Tänkte försöka fixa detta själv.
Tror att Osby använder Doco-komponenter.
Svensk agent är i så fall Sommer Aperto (sommer.eu), men de levererar bara till återförsäljare så vitt jag vet. Ring och fråga om de har en återförsäljare i din närhet.
Bifogar länk till monteringsanvisning för Docos villasystem med dragfjädrar. Ser den ut att stämma med din port?
https://doco-international.com/media/downloads/Manuals/Residential/HOME/HOME-X_V2.4.pdf

L långtjock skrev:
Tror att Osby använder Doco-komponenter.
Svensk agent är i så fall Sommer Aperto (sommer.eu), men de levererar bara till återförsäljare så vitt jag vet. Ring och fråga om de har en återförsäljare i din närhet.
Bifogar länk till monteringsanvisning för Docos villasystem med dragfjädrar. Ser den ut att stämma med din port?
[länk]
Ser exakt ut som min port, tack! Bara att hoppas det går att få tag i den där rackaren som reservdel.

• Gilla
långtjock
  • Laddar…
Kan du hitta en reservdel och byta själv så är det nog kanske bästa lösningen på ditt problem. Ett alternativ är att undersöka om ett standardlager, typ SKF passar i befintligt linhjul, kan låsas med loctite lagermontering om materialet i linhjulet tål det. Borra bort röret som håller ihop de båda bygelhalvorna och ersätt med skruv och mutter.
Diameter och bredd på standardlager finns på nätet. Om hålet i linhjulet är för litet så går det att svarva upp till rätt diameter.
Det är i vissa fall billigare att låta en mekanisk verkstad tillverka en reservdel än att köpa en originaldel, om det gäller i ditt fall vet jag ej.

Har du kollat tfosby.se dom säljer väl den porten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.