28 721 läst ·
68 svar
29k läst
68 svar
Resekostnader avviker från offert
Nej. En ungefärlig prisuppgift får inte överskridas med mer än 15%. En offert är likställt med fastprisavtal, om inget annat framgår i offerten. Detta står tydligt i de förklarande styckena i konsumenttjänstlagen.Krilleman skrev:
Nja en offert kan avse olika prisavtal..N nevinator skrev:
Konsumenttjänstlagen (KtjL) specificerar inte specifika prisavtalstyper, utan reglerar istället priset baserat på vad som avtalats.
En offert är likställt med fastprisavtal, om inget annat framgår i offerten.J Jansson69 skrev:
"
En offert ses som ett avtalat pris
Det går först och främst att konstatera att en offert i regel ses som ett avtalat pris. Detta grundar sig i att en offert ses som ett anbud från hantverkaren att utföra arbetet till det föreslagna priset. Priset i en offert ska gälla om ni hade avtalat om ett fast pris. Om ni istället endast fick en "ungefärlig prisuppgift", så innebär det att hantverkaren får göra pristillägg på upp till 15 % av det som står i offerten (KtjL 36 §)."
https://lawline.se/answers/vad-gall...bli-dyrare-an-vad-som-star-bestamt-i-offerten
Nej, en offert är ingett annat än ett skriftligt förslag från ett företag till en kund som specificerar villkoren för en vara eller tjänst, med pris, leveranstid och betalningsvillkor.N nevinator skrev:
Syftet är att ge kunden en tydlig bild av vad som erbjuds och till vilket pris innan ett eventuellt köp. Offerten är i regel inte juridiskt bindande förrän kunden har accepterat den.
Det är fritt fram att offerera vilket pris företaget vill eller kunden önskar finns ingen lag eller regel som reglerar om vilket slags pris som gäller.
Utan det man avtalar om är det priset som gäller.
Är det en offert med totalkostnad är detta priset som gäller, om det inte är väldigt tydligt att andra rörliga kostnader tillkommer. Det ska inte gömmas i några finstilta avtalsvillkor heller och absolut inte vara något som är implicit. Står det även 0 kr så är kostnaden specificerad och måste ses som att det ingår utan kostnad.Weetorp skrev:
Detta gäller ett jättelitet målarjobb. Offerten specar pris för arbete och material + milersättning 0 st á 395 kr. Ingen info om extrakostnader eller att resekostnader kommer läggas på.
[bild]
På fakturan står det istället 6 st resor. Jag har ifrågasatt saken och fått svaret att "det vid offerttillfället inte gick att fastställa det exakta antalet nödvändiga resor för arbetets genomförande" och att det därför är en rörlig kostnad och ej en fastprisoffert.
Det handlar bara om 2-3k men hade jag vetat det så hade jag målat skiten själv. Håller detta verkligen juridiskt? Känns som ett sätt att vilseleda kunder med för låga offerter.
Det är företaget som utformat offerten och därför också de som står för otydligheter, särskilt jämtemot en konsument som inte kan förutsätter kunna sedvänjor inom branschen.
Juridiskt sett har ni redan avtalat om pris och avtal ska följas. Avtalat pris gäller.
Vi kan väl förutsätta att OP accepterade offerten?J Jansson69 skrev:Nej, en offert är ingett annat än ett skriftligt förslag från ett företag till en kund som specificerar villkoren för en vara eller tjänst, med pris, leveranstid och betalningsvillkor.
Syftet är att ge kunden en tydlig bild av vad som erbjuds och till vilket pris innan ett eventuellt köp. Offerten är i regel inte juridiskt bindande förrän kunden har accepterat den.
Det är fritt fram att offerera vilket pris företaget vill eller kunden önskar finns ingen lag eller regel som reglerar om vilket slags pris som gäller.
Utan det man avtalar om är det priset som gäller.
En offert är ett bindande avtal om ni båda accepterar den. Står det inget om saker som tillkommer så gör de heller inte det.Weetorp skrev:
Detta gäller ett jättelitet målarjobb. Offerten specar pris för arbete och material + milersättning 0 st á 395 kr. Ingen info om extrakostnader eller att resekostnader kommer läggas på.
[bild]
På fakturan står det istället 6 st resor. Jag har ifrågasatt saken och fått svaret att "det vid offerttillfället inte gick att fastställa det exakta antalet nödvändiga resor för arbetets genomförande" och att det därför är en rörlig kostnad och ej en fastprisoffert.
Det handlar bara om 2-3k men hade jag vetat det så hade jag målat skiten själv. Håller detta verkligen juridiskt? Känns som ett sätt att vilseleda kunder med för låga offerter.
Är det saker som tillkommer under resans gång behöver dessa godkännas separat om inte annat avtalats.
Man brukar vara flexibel med cirka 10 procent men allt är relativt och det där är inte alls givet. Går mängden resor från noll till sex så är det oändligt mycket mer än i verkligheten eftersom noll är ett ickevärde.
Är offerten däremot otydlig så ska den tolkas till näringsidkarens nackdel i förmån för konsumenten. Anledningen är att näringsidkaren förväntas ha ett informationsövertag över konsumenten och missbrukas det, medvetet eller genom slarv är irrelevant, så ska konsumenten komma bäst ur situationen.
Men tanke på att liraren ifrån gjorde "fel" på första offerten och sänkte den från 20 till 13K skulle jag inte accepterat någon fördyring utöver vad du kan godkänna som goodwill.
Skrapa färg/målartvätt, grundmålning + två lager färg får jag till max fyra resor. Och i sig är mycket.
Allt beror nog på om du kommer behöva målarens tjänster fler gånger och hur nöjd du är med resultatet.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "Skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade tolkat offerten som att han valt att inte ta ut någon kostnad för resorna, och jag hade inte accepterat att han la till det på fakturan.
Ska han ta betalt för resor får han reservera sig för det i offerten, antingen genom att estimera ett antal direkt eller genom en text som informerar om att det tillkommer.
Ska han ta betalt för resor får han reservera sig för det i offerten, antingen genom att estimera ett antal direkt eller genom en text som informerar om att det tillkommer.
Är det en mindre ort så är det snarare hantverkaren som svartlistas. Hantverkaren är uppenbart en som försöker blåsa folk. Bara att han sänkte från 20k till 13k visar att han försöker blåsa okunniga kunder. En hantverkare som gjort så där jag bor hade inte haft några året runt boende kunder kvar.Jarlingar skrev:
är själv hantverkare och driver eget. Min beräkning på resor funkar såhär. Bilkostnad ink slitage och bensin = 6000kr/mån. 6000kr/168h arbete = 35kr/h
När jag sen räknar på jobb tar jag arbetskostnad 550kr/h + 35kr/h.
Så 100h arbete blir då 3500kr resor.
Typ 280kr/dag ex moms
Sen gör jag ju ioförsig 95% jobb på fast pris så det blir aldrig tjafs om resor. Man vet ju att resor är känsligt så går ju lättare att ta igen det lilla extra på material.. ser ju bättre ut än typ 90kr milen som vissa tar
När jag sen räknar på jobb tar jag arbetskostnad 550kr/h + 35kr/h.
Så 100h arbete blir då 3500kr resor.
Typ 280kr/dag ex moms
Sen gör jag ju ioförsig 95% jobb på fast pris så det blir aldrig tjafs om resor. Man vet ju att resor är känsligt så går ju lättare att ta igen det lilla extra på material.. ser ju bättre ut än typ 90kr milen som vissa tar
Redigerat:
En offert är ett anbud:K Kane skrev:
När ett företag skickar en offert har inget avtal slutits än. Företaget är bundet av anbudet under en viss tid, men du är inte bunden att acceptera det.
Accept skapar ett avtal:
Ett avtal uppstår när du accepterar offerten. En ren accept är när du accepterar villkoren exakt som de är. En oren accept innebär att du lägger till egna villkor, som sedan den andra parten måste godkänna för att avtalet ska bli bindande.