Detta gäller ett jättelitet målarjobb. Offerten specar pris för arbete och material + milersättning 0 st á 395 kr. Ingen info om extrakostnader eller att resekostnader kommer läggas på.
Offertspecifikation med arbete 8250 kr, material 2500 kr, milersättning 0 kr. Tabellen visar antal, enhet, à-pris och summa för varje post.
På fakturan står det istället 6 st resor. Jag har ifrågasatt saken och fått svaret att "det vid offerttillfället inte gick att fastställa det exakta antalet nödvändiga resor för arbetets genomförande" och att det därför är en rörlig kostnad och ej en fastprisoffert.

Det handlar bara om 2-3k men hade jag vetat det så hade jag målat skiten själv. Håller detta verkligen juridiskt? Känns som ett sätt att vilseleda kunder med för låga offerter.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
leffeisala och 7 till
  • Laddar…
P
Har han faktiskt åkt 6 resor eller är det tveksamt? och luktar saltning?
Han har ju berättat att resorna kostar 395 och kan delvis förstå att det ibland är svårt att veta exakt hur många resor som behövs , samtidigt som hur ska du veta det som kund.. hantverkaren kunde ju ha skrivit 2 resor i offerten som antal och lagt till att det slutgiltiga antalet är okänt och varför det är svårt att förutse och förklarat att resornas antal justeras till verkligt antal på fakturan.
Otydligheten om han inte informerat är till hantverkarens nackdel
Samtidigt så borde det vara rätt tydligt att 0 resor knappast kommer vara slutgiltigt antal på slutfakturan

Jag skulle nog helt beroende på hur jobbets utförande och riskerna för svårighet att hitta hantverkare i framtiden antingen bara betala och inse att mest troligt så håller det för hantverkaren om det dras vidare och du vill knappast tvista om dom få kronorna. samtidigt som om jobbet i övrigt är skit så kanske det är värt att bråka vidare om . eller betala och efteråt säga att man tyckte det var lite tokigt med noll resor på offerten , kanske vore bättre med en kvalificerad trolig gissning och en tydlig rad att antal resor justeras till verkligt antal och att det beror på torktider och antalet spacklingar och slipningar hur många resor det i slutänden blir. för att få offertsumma och slutgiltigt pris på räkning bli mer lika vilket ofta leder till nöjdare kunder och färre argumenteringar

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
J
Weetorp Weetorp skrev:
Detta gäller ett jättelitet målarjobb. Offerten specar pris för arbete och material + milersättning 0 st á 395 kr. Ingen info om extrakostnader eller att resekostnader kommer läggas på.
[bild]
På fakturan står det istället 6 st resor. Jag har ifrågasatt saken och fått svaret att "det vid offerttillfället inte gick att fastställa det exakta antalet nödvändiga resor för arbetets genomförande" och att det därför är en rörlig kostnad och ej en fastprisoffert.

Det handlar bara om 2-3k men hade jag vetat det så hade jag målat skiten själv. Håller detta verkligen juridiskt? Känns som ett sätt att vilseleda kunder med för låga offerter.
Men då skulle det ha förtydligats att resor kommer att debiteras med det verkliga antalet, har företaget gjort det förtydligandet så håller deras resonemang men har du fått ett fast pris enligt ovan så skulle jag ha bestridit resorna..

• Gilla
Krychet och 11 till
  • Laddar…
P
ta en bild på hela offerten och sen maska namn och uppgifter som kan spåras till dig och företaget. Finns det andra uppgifter som berättar vilken typ av offert vi tittar på . vad finns det för info mer än det du visat.

Och hur långt har hantverkaren från företaget till dig om mil stämmer mot verkligheten?
om han fått ihop 6 mil resor a 395 st som ju står som milersättning

P polaris78 skrev:
Han har ju berättat att resorna kostar 395 och kan delvis förstå att det ibland är svårt att veta exakt hur många resor som behövs , samtidigt som hur ska du veta det som kund.. hantverkaren kunde ju ha skrivit 2 resor i offerten som antal och lagt till att det slutgiltiga antalet är okänt och varför det är svårt att förutse och förklarat att resornas antal justeras till verkligt antal på fakturan.
Samtidigt så borde det vara rätt tydligt att 0 resor knappast kommer vara slutgiltigt antal på slutfakturan

Jag skulle nog helt beroende på hur jobbets utförande och riskerna för svårighet att hitta hantverkare i framtiden antingen bara betala och inse att mest troligt så håller det för hantverkaren om det dras vidare och du vill knappast tvista om dom få kronorna. samtidigt som om jobbet i övrigt är skit så kanske det är värt att bråka vidare om . eller betala och efteråt säga att man tyckte det var lite tokigt med noll resor på offerten , kanske vore bättre med en kvalificerad trolig gissning och en tydlig rad att antal resor justeras till verkligt antal och att det beror på torktider och antalet spacklingar och slipningar hur många resor det i slutänden blir. för att få offertsumma och slutgiltigt pris på räkning bli mer lika vilket ofta leder till nöjdare kunder och färre 5 resor k
P polaris78 skrev:

Jag skulle nog helt beroende på hur jobbets utförande och riskerna för svårighet att hitta hantverkare i framtiden antingen bara betala och inse att mest troligt så håller det för hantverkaren om det dras vidare och du vill knappast tvista om dom få kronorna. samtidigt som om jobbet i övrigt är skit så kanske det är värt att bråka vidare om . eller betala och efteråt säga att man tyckte det var lite tokigt med noll resor på offerten , kanske vore bättre med en kvalificerad trolig gissning och en tydlig rad att antal resor justeras till verkligt antal och att det beror på torktider och antalet spacklingar och slipningar hur många resor det i slutänden blir. för att få offertsumma och slutgiltigt pris på räkning bli mer lika vilket ofta leder till nöjdare kunder och färre argumenteringar
5 resor kan jag köpa. Det är även lite skumt att den första offerten var på 20k, jag frågade hur det kan vara så satans dyrt och vips hade han hittat ett "fel" och offerten gick ner till 13k.
Eftersom det är ett så litet jobb och han är verksam i denna stad så tänkte jag helt enkelt att han skippat det eller bakat in det i arbetskostnaden.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
ta en bild på hela offerten och sen maska namn och uppgifter som kan spåras till dig och företaget. Finns det andra uppgifter som berättar vilken typ av offert vi tittar på . vad finns det för info mer än det du visat.

Och hur långt har hantverkaren från företaget till dig om mil stämmer mot verkligheten?
om han fått ihop 6 mil resor a 395 st som ju står som milersättning
Finns ingen mer intressant info än att det står "Offert", moms och totalt belopp.
Ja det är ju ytterligare en förvirrande grej. Det står milersättning men han menar nog antal resor. 395 per mil vore saftigt.

Många har fast pris för resor inom området.
Ibland går det plus, ibland minus, enklare att hantera, jämnar ut sig i längden.

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
P
Problemet med bilkostnader för alla hantverkare är att skatteverket blivit som hökar på att man inte får baka in kostnaderna för hantverkarens bil och transport i timpriset när man vill ha rotavdrag..
För låga eller icke trovärdiga siffror blir direkt avslag och man får göra om och göra rätt för att skatteverket ska hålla sig lugna.

Sen verkar olika firmor och vanor och såklart vad man åker för bilar på firman och vilka avstånd man oftast jobbar på från firman ge lite olika prismodeller.. vissa har per dag andra per mil eller km men du måste räkna in alla kostnader där som det medför att åka bil i den summan och kunna presentera mot verkligheten att den låter trovärdig. skatt försäkring drivmedel service och underhåll reparationer däck och ofta nån form av lån eller avskrivning över tid för fordonet.

Vad som är rätt kostnad för att åka bil påverkas altså av många olika faktorer och vissa kostnader är realtaivt lika oavsett hur lite man kör så vissa som bara åker korta sträckor i en lagomt liten stad kan få rätt hög kostnad per mil om den fördelas så. andra tar per dag eller olika former av system för att försöka återspegla hur mycket man åker på en dag och hur många olika arbetsplatser man varit på den dagen

Så dom flesta hantverkare som är vana att arbeta med rotavdrag är vana att den kostnaden ska hållas utanför den vanliga arbetskostnaden som kan användas rot avdrag på

• Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Problemet med bilkostnader för alla hantverkare är att skatteverket blivit som hökar på att man inte får baka in kostnaderna för hantverkarens bil och transport i timpriset när man vill ha rotavdrag..
För låga eller icke trovärdiga siffror blir direkt avslag och man får göra om och göra rätt för att skatteverket ska hålla sig lugna.

Sen verkar olika firmor och vanor och såklart vad man åker för bilar på firman och vilka avstånd man oftast jobbar på från firman ge lite olika prismodeller.. vissa har per dag andra per mil eller km men du måste räkna in alla kostnader där som det medför att åka bil i den summan och kunna presentera mot verkligheten att den låter trovärdig. skatt försäkring drivmedel service och underhåll reparationer däck och ofta nån form av lån eller avskrivning över tid för fordonet.

Vad som är rätt kostnad för att åka bil påverkas altså av många olika faktorer och vissa kostnader är realtaivt lika oavsett hur lite man kör så vissa som bara åker korta sträckor i en lagomt liten stad kan få rätt hög kostnad per mil om den fördelas så. andra tar per dag eller olika former av system för att försöka återspegla hur mycket man åker på en dag och hur många olika arbetsplatser man varit på den dagen

Så dom flesta hantverkare som är vana att arbeta med rotavdrag är vana att den kostnaden ska hållas utanför den vanliga arbetskostnaden som kan användas rot avdrag på
Ja nog är det snårigt men det är inte kundens problem. Hur som helst så är fakturan utan ROT för den är redan maxad.

I målarens offert står det 0 kr för resekostnader, offerten är ett avtal och avtal ska hållas. En liknande situation vore att man beställer en vara med 0 kr frakt men sen är frakt pålagt på fakturan med förklaring att säljaren inte visste hur mycket emballage som skulle gå åt xD

• Gilla
RolfoHelena och 17 till
  • Laddar…
Målaren kunde angivit literpris på färgen och kvantitet noll liter på offerten. Det är ju svårt att veta exakt hur mycket som går åt i förväg…

Det borde framgått att resa tillkommer, eller ett fast pris för resorna baserat på tex fem stycken.

• Gilla
Flintylaren och 3 till
  • Laddar…
Weetorp Weetorp skrev:
offerten är ett avtal
Nej.

J
K Kane skrev:
Nej.
Vad menar du med nej?

K Kane skrev:
Nej.
Jo, han frågade nämligen om jag accepterade offerten och jag svarade ja. Då är det ett bindande avtal.

• Gilla
Flintylaren och 7 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad menar du med nej?
Offert är offert. Första delen för att ingå ett avtal.

Weetorp Weetorp skrev:
Jo, han frågade nämligen om jag accepterade offerten och jag svarade ja. Då är det ett bindande avtal.
Det är en annan sak. Du skrev att offert är ett avtal vilket det inte är.

• Gilla
Weetorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.