En grundregel är ju att en otydlighet kontraktet ska tolkas till konsumentens fördel. Dvs en näringsidkare har ansvaret för att utforma tydliga avtal.

Det är rimligt, annars kan man lätt sätta i system att skapa otydlighet som missleder kunder att tro att man är billigare/bättre och sedan debitera upp till ett pris kunden inte räknat med.

Jag tror inte detta gjorts avsiktligt i detta fall, det är bara ren klantighet men det får man stå för. Att skriva ut "Resor tillkommer med 395kr/resa" hade varit busenkelt.

Om du sen vill bråka om det, är en annan fråga än den rent juridiska.

• Gilla
frappe123 och 4 till
  • Laddar…
P Patrik Hazard skrev:
Det kan stå "frakt, 0 kr" också, vilket är i det närmaste exakt som det är formulerat i ts offert.
Hur svårt ska det vara för hantverkaren att bara skriva "resekostnad tillkommer"?
Det enda han indikerat i offerten är att milersättningen utgår.
Apropå tydlighet bör man undvika uttrycket "milersättning utgår" eftersom det kan tolkas både som att ingen milersättning betalas och att milersättning betalas. Se t ex https://frageladan.isof.se/faqs/27039

• Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Frågan är väl om det är en relation att vara mån om? Hantverkaren verkar ju vara en som försöker köra fulingar. Han sänkte ju offerten från 20k till 13k efter att TS påpekat att det var dyrt. Lite naivt att tro att att det inte var fråga om att köra en fuling i tron att kunden inte hade koll på vad det kostade. Att skriva reskostnaden till 0 i offerten och sen lägga på den var garanterat ett sätt att få tillbaka lite av den sänkning av offerten han tvingats göra.

Även om det möjligen är en duktig målare så är det knappast en man vill göra affärer med.
Det tråkiga är att han var jättetrevlig och gav ett väldigt seriöst intryck i övrigt. Han hade fått ett gott betyg om det inte vore för "misstagen" med både offert och faktura. Efter att jag bestridit fakturan så har jag nu fått en ny motsvarande offert så det var ju iaf bra.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
P
Visst i den perfektaste av världar så hade han skrivit 4 eller 6 resor och en textrad att antalet besök är svåra att förutse exakt och att på fakturan faktureras antalet verkliga resor..

jag tolkar inte som att din jämförelse som att det står 0 i antalet resor å 395 kr betyder 0 i kostnad på slutfaktura ,att målarfirman har rest till dig torde vara uppenbart då ditt kök är hemma hos dig och inte en sak du kört till målarens lokal.

att resor inte bakas in i timpriser beror på att skatteverket jagar det med blåslampa pga rotavdrag och hur fakturor utformas såklart inte görs helt olika mellan dig som maxat din rot redan och en kund som har rot kvar att nyttja. så att du önskar tolka det som att du har rätt och hantverkaren har fel tror jag kommer bita dig i röven och det om du vägrar inse att du är en del av detta missförstånd som inte går att skylla till 100 % på hantverkaren.

Jag hade nog betalat och inte tyckt att det vore värt att klämma till hantverkaren om resten av jobbet är bra gjort.

Om du kör på din linje och vägrar hantverkaren betalning för sina resor så är det stor risk att du förlorar om det dras vidare trots otydligheten och du kommer att bli snackad om på alla ställen hantverkare pratar med varandra för det gör dom och det kommer bli svårt att få hjälp alls i fortsättningen och det är risk att din vilja att klämma åt hantverkaren biter dig i röven i slutändan. är det värt dom småpengar det i verkligheten handlar om.

Jag har normalt ett tankesätt som är väldigt långt mot kundens sida och hantverkare som är oseriösa dåliga och gör skitjobb ska klämmas åt men här känns det som ni är två sidor som missförstått varandra så jag skulle tycka att man försöker lösa det på vänskaplig nivå där man inte svartlistas av alla hantverkare i stan.
Känns som det finns 2 sidor av myntet

• Gilla
DaliMannen
  • Laddar…
Resor ska vara med på fakturan när det ska ansökas om RUT/ROT. Så jag skulle inte ha bråkat med hantverkaren om det specats upp ett par resor. Han har ju de facto åkt ut till dig och det är också i bådas intresse att ansökan går igenom.

Däremot är det inget som säger att man behöver ta betalt 395 kr per resa. Det går att ta mycket lägre ersättning än så utan att Skatteverket börjar ifrågasätta. Om hantverkaren t ex endast åker en mil kostar det ju inte i närheten av det. Såvida han inte har för vana då att anlända till sina kunder i en Ferrari.

RUT/ROT är faktiskt inte alls krångligt om man kör hederligt och har lagt någon halvtimme att läsa på om hur det fungerar. Krånglet brukar börja när folk försöker dra av till max för att få 50% på totalkostnaden. Då kan man mycket riktigt få problem med Skatteverket.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H HighFidelity skrev:
Resor ska vara med på fakturan när det ska ansökas om RUT/ROT. Så jag skulle inte ha bråkat med hantverkaren om det specats upp ett par resor. Han har ju de facto åkt ut till dig och det är också i bådas intresse att ansökan går igenom.

Däremot är det inget som säger att man behöver ta betalt 395 kr per resa. Det går att ta mycket lägre ersättning än så utan att Skatteverket börjar ifrågasätta. Om hantverkaren t ex endast åker en mil kostar det ju inte i närheten av det. Såvida han inte har för vana då att anlända till sina kunder i en Ferrari.

RUT/ROT är faktiskt inte alls krångligt om man kör hederligt och har lagt någon halvtimme att läsa på om hur det fungerar. Krånglet brukar börja när folk försöker dra av till max för att få 50% på totalkostnaden. Då kan man mycket riktigt få problem med Skatteverket.
Se inlägg #9, det är ingen ROT inblandad.

P Pin skrev:
Se inlägg #9, det är ingen ROT inblandad.
Tack, missade den.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Weetorp Weetorp skrev:
Detta gäller ett jättelitet målarjobb. Offerten specar pris för arbete och material + milersättning 0 st á 395 kr. Ingen info om extrakostnader eller att resekostnader kommer läggas på.
[bild]
På fakturan står det istället 6 st resor. Jag har ifrågasatt saken och fått svaret att "det vid offerttillfället inte gick att fastställa det exakta antalet nödvändiga resor för arbetets genomförande" och att det därför är en rörlig kostnad och ej en fastprisoffert.

Det handlar bara om 2-3k men hade jag vetat det så hade jag målat skiten själv. Håller detta verkligen juridiskt? Känns som ett sätt att vilseleda kunder med för låga offerter.
Detta är en ”No brainer”. Får för f*n var slut på hantverkare som alltid ska ha extra betalt. Så man skriver noll men antar att kunde ska förstå att det är runt 6 ggr… Då säger man väll att det är oklart..?? Han kanske bor runt hörnet och känner inte att han behöver ta betalt… Har dom så mycket pengar att dom inte tycker 2-3 tusen är pengar??? Så säger man att Tas ska betala och se glad ut så förstår jag inte er… Du betalar det dom är sagt..!! Punkt

• Gilla
Masonite och 7 till
  • Laddar…
Weetorp Weetorp skrev:
Det tråkiga är att han var jättetrevlig och gav ett väldigt seriöst intryck i övrigt. Han hade fått ett gott betyg om det inte vore för "misstagen" med både offert och faktura. Efter att jag bestridit fakturan så har jag nu fått en ny motsvarande offert så det var ju iaf bra.
Strikt juridiskt har du, av infon du gett i tråden, rätt.

Du har fått en offert på fastpris som du accepterat = ingått avtal på.
Vad samvetet medger är någonting annat..

Är det en mindre ort så kan du räkna med att bli "svartlistad" av samtliga hantverkare om du "bara" betalar enligt offert..

F-skattare får f#n lära sig att skriva riktiga offerter/avtal.

• Gilla
Weetorp och 3 till
  • Laddar…
Kan ju mycket väl tolkas som att han har ett jobb en liten bit bort.
Nu har han möjlighet att få in lite extra pengar när han ändå har dötid på andra stället.
För att det ska vara extra attraktivt så offererar han 0:- för resorna.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
J
Det måste väl vara lätt att räkna ut. Han vet väl hur många gånger det behöver ”torka” länge tid än det tar att måla, dvs om han kan måla 2ggr samma besök eller måste komma tillbaka en gång till. Det kan inte vara en överraskning. Om nu varje besök var bara 1-2h.

• Gilla
Weetorp och 2 till
  • Laddar…
Men står det uttryckligen fast pris på offerten? Att offerten är utformad som en fastpris-offert är en sak, men står det rakt upp och ned?

• Gilla
Evald1
  • Laddar…
Strikt formellt så borde du inte behöva betala för de här resorna. De ä för otydligr i offereten.

Men samtidigt så är det extrem ovanligt att det inte blir någon reskostnad alls, så det borde jag som kund vänta mig. Känns det otydligt så får man försöka få det klarlagt.

OM jag får ett arbete bra utfört, och det dyker upp konstigheter så tycker jag att man får försöka samarbeta om att det skall bli rätt.

Som exempel anlitade jag hantverkare häromåret, totalt ca 60 000 kr. Mycket nöjd med arbetet, och fakturan. Det fanns en oroande faktor, en av underentreprenörerna hade med sig någon som jag uppfattade som lärling, såg bara korta ögonblick på våra övervakningskameror, som egentligen inte täckte arbetsområdet. Men såg att hon stod och väntade, men satte full fart när hon kunde göra något. Jag var orolig över att få en saftig räkning även för lärlingen. Men på fakturan var hon bara upptagen med 2h av kanske 25 närvarotimmar. Vilket kändes väldigt rimligt.

MEN på den väl specade fakturan saknades helt timmar för en entreprenör. Jag ringde och frågade, "jo vi glömde fakturera det, men det är ju en slutfaktura så det får vi bjuda på", jag tog till lite övertalning, och fick en tilläggsfaktura för 13h som hade varit glömda. Jag menade att det är ju fullkomligt orimligt om det nu har utförts 13h arbete att jag inte skulle behöva betala för det.

Det där är en firma jag vill anlita igen, och hoppas att min övertlaning kanske kan ge någon liten förmån i kön nästa gång (de har lång kö av kunder, jag fick vänta drygt 8 månader för att få jobbet gjort).

Får man ett bra jobb utfört, och med rimlig debitering så får man försöka samarbeta lite, inte bara hålla på formaliteter.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
P
Finns det verkligen bevis att det är en fastprisoffert och inte en offert där vissa delar tillkommer när dom blivit kända faktorer?

Varför finns raden med om resa a 395kr och antal 0 om det aldrig skulle tillkomma nåt där? då hade det väl varit mer rätt att den raden inte alls existerat på offerten

Sen hade det kunna vara en mer tydlig rad skriven där det framgår än tydligare att antalet resor okänt 7 osäkert och justeras till verkligt värde med priset som anges men med rätt antal

Krilleman
En offert som accepteras får inte avvika mer än 15% enligt konsumentjänstlagen.

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.