28 721 läst ·
68 svar
29k läst
68 svar
Resekostnader avviker från offert
Jag skulle som minst se det som en tydlig uppskattning dvs priset får inte stiga med mer än 15%. Så blir resorna mer än det så kan du kanske kompromissa och betala fakturans pris + 15%. Då har du i alla fall ditt på det torra skulle jag säga. Har du betalt det är det upp till hantverkaren att dra dig in för tinget för att få resten, det är inte så troligt och även om så är fallet ingen risk då ni får bära era egna ombudskostnader för så små belopp.
Hur många timmar har målaren varit där? En mellanväg kan vara att acceptera 1 resa för varje 8h. Om målaren bara väljer att jobba halvdagar hos dig ska du inte behöva betala dubbelt så många resor.
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Jo efter accept, så är den ett avtal.
Jag tror att om detta är den enda kommunikationen om priser, så är den tillräckligt otydlig för att du som konsument bör kunna hävda "gratis resor". Men den är som sagt så otydlig att man nog borde fått det förtydligat. Personligen hade jag nog "köpt" hantverkarens förklaring.
Men det hade ju varit lämpligt om det hade skrivits in något förtydligande i stil med att antalet nödvändiga besök är osäkert, men borde bli 4 - 8 resor. Istället för att bara komma med det på fakturan.
Jag kan tänka mig att om det ingår spackling så kan det vara osäkert om man lyckas spackla allt på en gång, ibland visar det sig efter slipning att det behövs lite mer. Eller att om man räknar med en spackling, så upptäcker man när arbetet påbörjas någon större grop som måste spacklas 2 ggr, och så ytterligare någon "miss" som upptäcks först vid slipningen. Så att antalet besök varierar känns naturligt, men det hade ju varit lämpligt med en notis om det.
Men om man tänker sig att det alltså har arbetats för drygt 8 000 på 6 besök, så ser det ju ur som det måsta ha varit extremt lite som skulle målas. På 6 besök så får man räkna med 6h restid. Så det blir inte mer än 4 - 5h över till faktiskt arbete. Har du fått en halv vägg målad?
Jag tror att om detta är den enda kommunikationen om priser, så är den tillräckligt otydlig för att du som konsument bör kunna hävda "gratis resor". Men den är som sagt så otydlig att man nog borde fått det förtydligat. Personligen hade jag nog "köpt" hantverkarens förklaring.
Men det hade ju varit lämpligt om det hade skrivits in något förtydligande i stil med att antalet nödvändiga besök är osäkert, men borde bli 4 - 8 resor. Istället för att bara komma med det på fakturan.
Jag kan tänka mig att om det ingår spackling så kan det vara osäkert om man lyckas spackla allt på en gång, ibland visar det sig efter slipning att det behövs lite mer. Eller att om man räknar med en spackling, så upptäcker man när arbetet påbörjas någon större grop som måste spacklas 2 ggr, och så ytterligare någon "miss" som upptäcks först vid slipningen. Så att antalet besök varierar känns naturligt, men det hade ju varit lämpligt med en notis om det.
Men om man tänker sig att det alltså har arbetats för drygt 8 000 på 6 besök, så ser det ju ur som det måsta ha varit extremt lite som skulle målas. På 6 besök så får man räkna med 6h restid. Så det blir inte mer än 4 - 5h över till faktiskt arbete. Har du fått en halv vägg målad?
Hehe det är ett litet kök, han var här 1-2h per gång. Just att det är ett litet jobb borde ju göra det mycket enklare för honom att kunna uppskatta antal besök. Som sagt, hade jag vetat att resor skulle öka kostnaden med 20+% så hade jag gjort jobbet själv.H hempularen skrev:Jo efter accept, så är den ett avtal.
Men om vi ser på saken med viss distans. Helt utan reskostnader kan man inte förvänta sig att hantverkarbete ska utföras, om inte du kör köket till honom. Sedan är det ju till din fördel på ett sätt att han åker iväg efter en målning, alternativet är ju att han sitter kvar och väntar på att det ska torka. Det blir ju dyrt det också om resorna ska minimeras.
Så att den ska vara noll känns inte heller helt rimligt, även om det var satt som noll i offerten. Det borde du då ställt frågor kring med hänsyn till den otydligheten.
Så att den ska vara noll känns inte heller helt rimligt, även om det var satt som noll i offerten. Det borde du då ställt frågor kring med hänsyn till den otydligheten.
Resonemanget hållet inte. Ofta beställer man varor med 0 kr i frakt, vilket är orimligt för en fraktkostnad finns ju alltid. Ska du då förvänta dig en faktura med pålagd frakt?Hemingway skrev:
Men om vi ser på saken med viss distans. Helt utan reskostnader kan man inte förvänta sig att hantverkarbete ska utföras, om inte du kör köket till honom. Sedan är det ju till din fördel på ett sätt att han åker iväg efter en målning, alternativet är ju att han sitter kvar och väntar på att det ska torka. Det blir ju dyrt det också om resorna ska minimeras.
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Man skulle ju kunna tänka sig att han bjuder på resorna, som en rabatt, han kanskle ändå är i närheten på ett större jobb osv. Lite önsketäkande, men inte helt orimligt att tro på. Men som sagt väldigt otydligt. Och otydligheter bör man reda ut innan.Hemingway skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 233 inlägg
Det kan stå "frakt, 0 kr" också, vilket är i det närmaste exakt som det är formulerat i ts offert.H hempularen skrev:
Hur svårt ska det vara för hantverkaren att bara skriva "resekostnad tillkommer"?
Det enda han indikerat i offerten är att milersättningen utgår.
Jag hade tolkat offerten baserat på infon i tråden som att hantverkaren inte avsåg ta ut någon reseersättning för detta jobb.
Hade jag varit mån om relationen hade jag betalat kanske 2x styckpriset, annars enligt den spelade offerten (inga +15% då detta bara gäller prisuppskattning. Acceptetaf offert är ett fastprisavtal, om inget annat står skrivet i den).
Hade jag varit mån om relationen hade jag betalat kanske 2x styckpriset, annars enligt den spelade offerten (inga +15% då detta bara gäller prisuppskattning. Acceptetaf offert är ett fastprisavtal, om inget annat står skrivet i den).
Frågan är väl om det är en relation att vara mån om? Hantverkaren verkar ju vara en som försöker köra fulingar. Han sänkte ju offerten från 20k till 13k efter att TS påpekat att det var dyrt. Lite naivt att tro att att det inte var fråga om att köra en fuling i tron att kunden inte hade koll på vad det kostade. Att skriva reskostnaden till 0 i offerten och sen lägga på den var garanterat ett sätt att få tillbaka lite av den sänkning av offerten han tvingats göra.N nevinator skrev:
Även om det möjligen är en duktig målare så är det knappast en man vill göra affärer med.