Hej,

Jag har ett elelement (Siemens från 2010) som inte fungerar dvs. inga indikationslampor lyser och det blir inte alls varmt. Jag misstänker att felet är enkelt och tänkte be forumet om goda ideer (se bild)

Det ser ut att sitta ett överhettningskydd el liknande mellan de två röda sladdarna, ovanför värmeflänsarna. Kretskortet är inte bränt såvitt jag kan se men jag antar att dessa inte är utbytbara. Jag har förresten inte hittat någon modellbeteckning.
Jag har kontrollerat ingående el. Vad annars kan man kolla?

• Interiör av Siemens elradiator från 2010, med synliga värmeelement, ledningar och ett möjligt överhettningskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är vad du kan kolla, dvs om du har mätinstrument och kunskap?
En naturlig från är ju om det är avbrott i detta överhettningsskydd.
Nästa fråga är om detta överhettningsskydd måste vara helt för att kretskortet ska få ström?
Därefter kan man börja titta på kretskortet och speciellt den blå rektangulära kondensatorn som skymtar på bild, den brukar lägga av.
Se denna tråd för lite inspiration: https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-flaekten.156814/

Stort tack Bo. Jag har en vanlig multimeter och en viss, men knappast djup, kunskap. Det låter klokt med felsökning i den ordning du föreslår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.