2 552 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Reparera golv i 3 år gammalt badrum
Hej!
Har ett badrum som totalrenoverades 2019 av en "stor" firma inriktad på detta. Kakel/mosaik på vägg samt matta på golv.
Har dock uppstått en del olika problem sen det blev färdigt men det mest allvarliga är att det blivit en spricka i golvet som man ser tydligt genom golvmattan. Den går från ytterväggen genom hela rummet via duschen till en annan vägg. Mattan är inte sprucken men man ser och känner lite nivåskillnad. Jag har haft en från firman och kollat på detta idag och fick två alternativ.
Första alternativet är att skära bort mattan 3cm över golvet runtom rummet, bila bort flytspackel/värmekabel och göra om detta. Skulle sprickan även vara i den undre grovgjuta slipsatsen så ryker den också. Sen lägga mattan så det blir en synlig svets runtom mellan golv och första plattraden.
Detta alternativet känns ju som det är "enklast" och ren estetiskt skulle det inte vara hela världen att man ser svetsfogen runtom men är dock fundersam så man inte får problem framöver med att det släpper i svetsfogen när det hamnar nära golv/vägg vinkel.
Andra alternativet är att riva bort allting, golv samt kakel på väggar för att göra nytt tätskikt. Detta kommer ta betydligt längre tid och kostsammare för dom givetvis.
Tar gärna lite idéer och tankar från någon kunnig inom tätskikt om det är känns som en ok lösning att svetsa mattan enligt första alternativet eller om man borde göra om allt.
Har ett badrum som totalrenoverades 2019 av en "stor" firma inriktad på detta. Kakel/mosaik på vägg samt matta på golv.
Har dock uppstått en del olika problem sen det blev färdigt men det mest allvarliga är att det blivit en spricka i golvet som man ser tydligt genom golvmattan. Den går från ytterväggen genom hela rummet via duschen till en annan vägg. Mattan är inte sprucken men man ser och känner lite nivåskillnad. Jag har haft en från firman och kollat på detta idag och fick två alternativ.
Första alternativet är att skära bort mattan 3cm över golvet runtom rummet, bila bort flytspackel/värmekabel och göra om detta. Skulle sprickan även vara i den undre grovgjuta slipsatsen så ryker den också. Sen lägga mattan så det blir en synlig svets runtom mellan golv och första plattraden.
Detta alternativet känns ju som det är "enklast" och ren estetiskt skulle det inte vara hela världen att man ser svetsfogen runtom men är dock fundersam så man inte får problem framöver med att det släpper i svetsfogen när det hamnar nära golv/vägg vinkel.
Andra alternativet är att riva bort allting, golv samt kakel på väggar för att göra nytt tätskikt. Detta kommer ta betydligt längre tid och kostsammare för dom givetvis.
Tar gärna lite idéer och tankar från någon kunnig inom tätskikt om det är känns som en ok lösning att svetsa mattan enligt första alternativet eller om man borde göra om allt.
Om firman erbjuder klinker plus kakel utan kostnad ta det. Skulle aldrig välja matta.Chrille.B skrev:
Hej!
Har ett badrum som totalrenoverades 2019 av en "stor" firma inriktad på detta. Kakel/mosaik på vägg samt matta på golv.
Har dock uppstått en del olika problem sen det blev färdigt men det mest allvarliga är att det blivit en spricka i golvet som man ser tydligt genom golvmattan. Den går från ytterväggen genom hela rummet via duschen till en annan vägg. Mattan är inte sprucken men man ser och känner lite nivåskillnad. Jag har haft en från firman och kollat på detta idag och fick två alternativ.
Första alternativet är att skära bort mattan 3cm över golvet runtom rummet, bila bort flytspackel/värmekabel och göra om detta. Skulle sprickan även vara i den undre grovgjuta slipsatsen så ryker den också. Sen lägga mattan så det blir en synlig svets runtom mellan golv och första plattraden.
Detta alternativet känns ju som det är "enklast" och ren estetiskt skulle det inte vara hela världen att man ser svetsfogen runtom men är dock fundersam så man inte får problem framöver med att det släpper i svetsfogen när det hamnar nära golv/vägg vinkel.
Andra alternativet är att riva bort allting, golv samt kakel på väggar för att göra nytt tätskikt. Detta kommer ta betydligt längre tid och kostsammare för dom givetvis.
Tar gärna lite idéer och tankar från någon kunnig inom tätskikt om det är känns som en ok lösning att svetsa mattan enligt första alternativet eller om man borde göra om allt.
I lägenheter typ olika allmännytta var det ganska vanlig. Att när man bytte matta och svetsade ihop det en bit upp på väggen. Men då ganska högt upp så att det kom nära kakel eller väggmata. Om man gör det så lågt som 3 cm så borde väl svetsfogen synas bra. Du kanske även skulle ta upp det med ditt försäkringsbolag hur de ställer sig till en sådan lösning. Även fast de inte är med och betalar skadan.
Personligen tycker jag det lutar åt klinkers. Men hur löser de då glipan som nu är mellan golv och vägg? Då mattan ska gå upp en viss bit på väggen.
Personligen tycker jag det lutar åt klinkers. Men hur löser de då glipan som nu är mellan golv och vägg? Då mattan ska gå upp en viss bit på väggen.
S slurppe99 skrev:I lägenheter typ olika allmännytta var det ganska vanlig. Att när man bytte matta och svetsade ihop det en bit upp på väggen. Men då ganska högt upp så att det kom nära kakel eller väggmata. Om man gör det så lågt som 3 cm så borde väl svetsfogen synas bra. Du kanske även skulle ta upp det med ditt försäkringsbolag hur de ställer sig till en sådan lösning. Även fast de inte är med och betalar skadan.
Personligen tycker jag det lutar åt klinkers. Men hur löser de då glipan som nu är mellan golv och vägg? Då mattan ska gå upp en viss bit på väggen.
Om jag tolkar dig rätt så är det väl bara att välja en snygg bård runt golvet
Klicka här för att svara
