391 läst ·
7 svar
391 läst
7 svar
Klickgolv, sista ändbiten 3 cm
Haft en byggfirma hos mig som lagt ett laminatgolv. En ändbit blev endast tre cm. Enligt byggaren så är det så man lägger golv. Se bild med brädan mot väggen. Estetiskt ser det bedrövligt ut men jag undrar också om det är risk för att skarven inte håller? Någon som vet?
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Försök att hitta monteringsanvisningen för golovet. Jag har för mig att det brukar anges ett minsta mått för en ände.
I princip så kör man med ex. en hel bit först, lägger nya till man når nåsta vägg. Kapar, den överblivna biten blir första i nästa rad osv. Då blir det så här, men man skall då kassera en bit som blir för kort. Man kan också behöva kontrollera hur det blir i bortre änden innan man lägger första biten i en ny rad. Så man inte får en för kort bit där.
I princip så kör man med ex. en hel bit först, lägger nya till man når nåsta vägg. Kapar, den överblivna biten blir första i nästa rad osv. Då blir det så här, men man skall då kassera en bit som blir för kort. Man kan också behöva kontrollera hur det blir i bortre änden innan man lägger första biten i en ny rad. Så man inte får en för kort bit där.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Det där är inte bra ut. Om det kommer vara ett problem kan jag inte säga, men onekligen har den sista biten väldigt lite stöd från omgivningen.
Jag kan iallafall säga att jag skulle aldrig gjort sådär, men jag är inte golvläggare heller (jag har lagt ett antal golv men det är inte min profession).
Jag kan iallafall säga att jag skulle aldrig gjort sådär, men jag är inte golvläggare heller (jag har lagt ett antal golv men det är inte min profession).
Tack för svar. Står på nätet att det inte finns en nedre gräns men rekommendation är 30-40cm. Vet inte om det stämmer då svaret var AI-genererat. Hursomhelst så tycker jag inte heller att man lägger det så här trots monteringsanvisningar. Det ser inte bra ut. Svaret från byggföretaget var att jag inte vet hur man lägger golv och det stämmer såklart för då hade jag mest troligt gjort det själv. Jag får väl leta efter en bred tröskel som döljer skarven och så får jag hoppas att det håller.
Ta reda på vilken golvtyp och tillverkare det rör sig om. Kontakta sedan deras support för att stämma av om den föreslagna metoden är korrekt alternativt vad som krävs för att garantierna ska fortsätta gälla.
Istället för att argumentera med golvläggaren bör du kortfattat förklara att betalning pausas tills du fått tillverkarens bekräftelse på att arbetet utförts enligt deras standard så att du fortfarande har deras garantier
Istället för att argumentera med golvläggaren bör du kortfattat förklara att betalning pausas tills du fått tillverkarens bekräftelse på att arbetet utförts enligt deras standard så att du fortfarande har deras garantier
Klicka här för att svara