Ska bygga ovanvåning/loft. Har bytt alla bjälkar och de ligger nu cirka cc 120. Ibland lite mindre typ 115 men aldrig mer än 120.

Har hittat ett parti golv 32 tjockt. Kommer inte ha speciellt tungt på ovanvåningen utan mer en öppen yta. Vill inte kottla eller likande då ja vill lägga golvet på bjälkar och inte ha någon panel eller liknande under.

Tror ni det kommer svikta mycket? Vet att 30 är rekommenderat för max cc 90.

Någon som har någon erfarenhet av detta?
 
Hej
Jag lade ett 34mm spontat golv på cc 120, men då hade jag dubbla golvåsar/hanbjälkar i takstolen.
Ska du ha innertak kan du med fördel kryssa mellan, det heter något speciellt, kommer inte ihåg vad.
Jag önskar att jag byggt det lite rejälare, men det är 6 meter spännvidd på takstolarna också....
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Jag lade ett 34mm spontat golv på cc 120, men då hade jag dubbla golvåsar/hanbjälkar i takstolen.
Ska du ha innertak kan du med fördel kryssa mellan, det heter något speciellt, kommer inte ihåg vad.
/W
Ah tack. Ja men vill helst ha det utan något mellan hanbjälkar. Så att när man är under bara ser undersida golv och bjälkar.

Våra hanbjälkar är cirka 200 breda men enkla
 
Hej
Då är de hyffsat stabila från start.
Vad är det för spännvidd på balkarna?
/W
 
Ja de är gedigna. De är 4200.
 
  • Renovering av rum med synliga takbjälkar, byggnadsställning, och helvägg av tegelstenar och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.