Ska bygga ovanvåning/loft. Har bytt alla bjälkar och de ligger nu cirka cc 120. Ibland lite mindre typ 115 men aldrig mer än 120.
Har hittat ett parti golv 32 tjockt. Kommer inte ha speciellt tungt på ovanvåningen utan mer en öppen yta. Vill inte kottla eller likande då ja vill lägga golvet på bjälkar och inte ha någon panel eller liknande under.
Tror ni det kommer svikta mycket? Vet att 30 är rekommenderat för max cc 90.
Någon som har någon erfarenhet av detta?
Har hittat ett parti golv 32 tjockt. Kommer inte ha speciellt tungt på ovanvåningen utan mer en öppen yta. Vill inte kottla eller likande då ja vill lägga golvet på bjälkar och inte ha någon panel eller liknande under.
Tror ni det kommer svikta mycket? Vet att 30 är rekommenderat för max cc 90.
Någon som har någon erfarenhet av detta?
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej
Jag lade ett 34mm spontat golv på cc 120, men då hade jag dubbla golvåsar/hanbjälkar i takstolen.
Ska du ha innertak kan du med fördel kryssa mellan, det heter något speciellt, kommer inte ihåg vad.
Jag önskar att jag byggt det lite rejälare, men det är 6 meter spännvidd på takstolarna också....
/W
Jag lade ett 34mm spontat golv på cc 120, men då hade jag dubbla golvåsar/hanbjälkar i takstolen.
Ska du ha innertak kan du med fördel kryssa mellan, det heter något speciellt, kommer inte ihåg vad.
Jag önskar att jag byggt det lite rejälare, men det är 6 meter spännvidd på takstolarna också....
/W
Ah tack. Ja men vill helst ha det utan något mellan hanbjälkar. Så att när man är under bara ser undersida golv och bjälkar.Workingclasshero skrev:
Våra hanbjälkar är cirka 200 breda men enkla
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Hej
Då är de hyffsat stabila från start.
Vad är det för spännvidd på balkarna?
/W
Då är de hyffsat stabila från start.
Vad är det för spännvidd på balkarna?
/W
Klicka här för att svara
