Julen närmar sig och med den tiden för storstädning och rensning av lim från tvingar. Jag vill ha era bästa tips!
Finns det något vettigt dundermedel för att ta bort gammalt vitlim från metall? De plana ytorna är ju ingen match med skrapa/kniv/spackel etc, men limmet som sitter i "rillorna" är lite klurigare. Samtidigt som jag vill få bort det så vill jag ju inte gå på med vinkelslip+stålborste, känns som att man sliter ut tvingen i förtid då. Kanske lämpligt medel och mässingsborste?
Finns det något vettigt dundermedel för att ta bort gammalt vitlim från metall? De plana ytorna är ju ingen match med skrapa/kniv/spackel etc, men limmet som sitter i "rillorna" är lite klurigare. Samtidigt som jag vill få bort det så vill jag ju inte gå på med vinkelslip+stålborste, känns som att man sliter ut tvingen i förtid då. Kanske lämpligt medel och mässingsborste?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det är väl egentligen vatten som är bäst men då rostar det, färgborttagninsmedel?
men varför inte stålborste, man jämnar av kanter och det skrovliga från gjutningen.
Blästring behåller mycket av ojämnheterna men det blir RENT. (Lämna sedan för pulverlack och lägg en bild eller två på BH)
Protte
men varför inte stålborste, man jämnar av kanter och det skrovliga från gjutningen.
Blästring behåller mycket av ojämnheterna men det blir RENT. (Lämna sedan för pulverlack och lägg en bild eller två på BH)
Protte
Du menar väl ändå att rensa tvingarna från lim? 😄
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
IAF är det någon sorts separation Daniel hade tänkt sig
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag hade nog kört försiktigt med mässingsborste och lämpligt lösningsmedel, aceton?Daniel_N skrev:Julen närmar sig och med den tiden för storstädning och rensning av lim från tvingar. Jag vill ha era bästa tips!
I framtiden kan det vara bra att vaxa tvingarna då och då. Det gör underverk då man bara kan peta bort torkat lim med nageln
24% ättika skall lösa limmet enligt uppgift, har ej själv testat.
Aceton, T-röd, Ammoniak och Isopropylalkohol verkar också fungera som lösningsmedel.
Eftersom vitlim är polyvinyl acetat (PVA) så bör alltså aceton vara det mest effektiva lösningsmedlet.
Aceton, T-röd, Ammoniak och Isopropylalkohol verkar också fungera som lösningsmedel.
Eftersom vitlim är polyvinyl acetat (PVA) så bör alltså aceton vara det mest effektiva lösningsmedlet.
Redigerat:
Den här från theofils funkar hyggligt, mest till annan utrustning men snabbar på evighetsjobbet med att skrapa knektar... http://www.theofils.se/product.aspx?prodfamid=80400100
Förmodligen har du redan städat dina tvingar.
Limknektar brukar jag skrapa med en bahcoskrapa med hårdmetalls skär och ju rostigare ytan är som limmet har fastnat på desto lättare går det att skrapa bort.
Tvingarna blir aldrig kladdiga. Om det förmodan kommer limmspill på dom så tar jag nog bort det direkt med en fuktig trasa.
Att använda någon form av stålborst till borrmaskinen är kasst.
Pär
Limknektar brukar jag skrapa med en bahcoskrapa med hårdmetalls skär och ju rostigare ytan är som limmet har fastnat på desto lättare går det att skrapa bort.
Tvingarna blir aldrig kladdiga. Om det förmodan kommer limmspill på dom så tar jag nog bort det direkt med en fuktig trasa.
Att använda någon form av stålborst till borrmaskinen är kasst.
Pär
Såg på YT att vinäger skulle funka. Jag testade på några tvingar som hade lim på sig. Köpte ett 1m/50mm avloppsrör och pluggade ena änden. Fyllde med vinäger och stoppade ner fyra tvingar. Efter ca 4 timmar hade limmet lösts upp och kunde torkas av med en trasa. Metallen ändrade färg från silver till grå. Jag kan inte kemin bakom, hoppas jag inte har pajat dom. Jag vaxade in dom efteråt. Jag hade tidigare testat att skrapa och borsta utan vettigt resultat.
Före:
Efter:
Röret:
Mattias
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Logga in
Skapa konto
Röret:
Logga in
Skapa konto
Mattias
Det var Besseys Uniklamp-tvingar, en typ av parallelltvingar (på bilderna har jag tagit bort plasthylsorna som sitter över). De hade bara en plastplugg i änden som man kan ta bort och dra loss skruvdelen.
Det var plasthylsorna som hela tiden fastnade i limmet, vilket gjorde att jag drog mig för att använda dom. De funkar som dom ska nu igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden