1 441 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Renoveringsordning för att göra banken nöjd
Funderar på i vilken ordning man bör planera en renovering för att kunna öka värdet på huset snabbast? Syftet är inte att sälja utan att kunna utföra lite större renoveringar utan att behöva låna utöver bottenlån. Är det bättre att satsa på yta och finish som kök, ytskikt, altan, trädgård och utvändigt före t.ex. fönster, värmepump och ventilation?
Jag hade ju helst börjat med det som är "under skalet" och påverkar husets driftkostnad. Men skulle behöva få upp värderingen av huset för att få in lite mer i bottenlånet.
Jag hade ju helst börjat med det som är "under skalet" och påverkar husets driftkostnad. Men skulle behöva få upp värderingen av huset för att få in lite mer i bottenlånet.
70 tal i princip orört förutom badrum som är 10 år och kök som fått nya luckor och bänkskivor. Vattenburen elvärme och luftvärmepump som tar det mesta utom källarplanet. Ytskikt renoverat i alla sovrum och vardagsrum när vi tillträdde och nya garderober i sovrummen.
Taket ska bytas nu, det är risigt och fult men läcker inte, men det kommer göra mycket för huset med nytt. Fokuserat på det och utsidan den här sommaren förutom altanen som vi inte kunnat prioritera och gjort lite snyggare vid uppfart och entré. Målat där det behövs och snyggat till småsaker.
Taket ska bytas nu, det är risigt och fult men läcker inte, men det kommer göra mycket för huset med nytt. Fokuserat på det och utsidan den här sommaren förutom altanen som vi inte kunnat prioritera och gjort lite snyggare vid uppfart och entré. Målat där det behövs och snyggat till småsaker.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Är i en liknande sits, banken rekommenderade att jag gör en förhandsvärdering hos en mäklare och på så sätt får upp värdet "i förväg".
Mäklaren bad om ritningar och lista på material för att kunna göra en så god värdering som möjligt.
Den listan, och budgeten, håller jag på med just nu
Borde fungera liknande där du bor, så det finns möjlighet till att slippa fundera så mycket på ordningen som gör banken glad, och istället fokusera på vad som blir praktiskt!
Mäklaren bad om ritningar och lista på material för att kunna göra en så god värdering som möjligt.
Den listan, och budgeten, håller jag på med just nu
Borde fungera liknande där du bor, så det finns möjlighet till att slippa fundera så mycket på ordningen som gör banken glad, och istället fokusera på vad som blir praktiskt!
Ok! Jag har pratat med mäklaren vi köpte av och han höll väl med om att vi fått köpa till bra pris då husets lite skamfilade yttre avskräckte många och vi köpte mitt i sommaren när många har annat för sig än köpa hus, med nytt tak och ett finputsat yttre bör värdet gå upp en del. Kommer också ta tag i ventilationen i höst då det är en del problem med kondens på vintern, men det gör jag själv så det borde betala sig tycker jag.
Får väl börja med det och göra som dig sen och hoppas på det bästa.
Får väl börja med det och göra som dig sen och hoppas på det bästa.
Produkter som diskuteras: "avskräckte"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Lycka till! Låter som en bra plan. Jag har bott i samma hus i flera år och hunnit fixa en del redan, vilket säkert hjälper i mitt fall 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden